کد خبر 729180
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
ترامپ

به گفته برخی مقامات کاخ سفید، بین اعضای دولت ترامپ برای اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان اختلاف نظر وجود دارد.

به گزارش مشرق، پنتاگون در پی افزایش 5 هزار نظامی آمریکایی برای تقویت ارتش افغانستان است، این در حالی است که  برخی از مقامات دولت آمریکا انتظار داشتند ترامپ قبل از نشست امروز ناتو در بروکسل تصمیم خود را اعلام کند.

برخی مقامات کاخ سفید خبر می‌دهند که تصمیم ترامپ برای اعزام نیروهای بیشتر پس از گفت‌وگوی بسیار در بال غربی کاخ سفید درباره عاقلانه بودن این اقدام به تاخیر افتاده است. در بال غربی دفاتر رئیس ستاد ارتش کاخ سفید، مشاور حقوقی رئیس جمهور و مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا قرار دارد.

به گفته این مقامات، ترامپ در نظر دارد تا قبل از پذیرش تعهد اعزام نیروهای بیشتر، میزان تمایل دیگر اعضای ناتو برای مشارکت بیشتر در افغانستان را بررسی کند.

آمریکا هم اکنون هر ماه  3.1 میلیارد دلار در افغانستان هزینه می‌کند.

حال سوال اینجاست که ترامپ چگونه می‌خواهد اختلاف بین کابینه جنگ خود متشکل از «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا، «مک مستر» مشاور امنیت ملی، «استفن بنن» استراتژیست ارشد را حل کند.

مقامات آمریکا خبر می‌دهند که «جرد کوشنر» داماد ترامپ و مشاور ارشد وی، درباره شمار دقیق نیروها اظهارنظری نکرده است. اما با این حال کوشنر منتقد استراتژی کنونی آمریکا در افغانستان است و نقش خود را برای تضمین اینکه ترامپ گزینه‌های خوبی داشته باشد اساسی می‌داند.

در حالی که ترامپ به فرمانده‌های نظامی خود در سوریه و یمن آزادی عمل بیشتری داده است، اما با این حال وی در مقام کاندیدای ریاست جمهوری و سپس به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، اظهارنظر کمی درباره افغانستان کرده است.

دستیاران ترامپ نیز به ندرت افغانستان را در لیست اولویت‌های سیاست خارجی خود قرار می‌دهند.

«جک کین» معاون بازنشسته رئیس ستاد ارتش آمریکا که به ترامپ گفته بود سیاست آمریکا در افغانستان شکست خورده است در این باره گفت: سوالی که آنها باید در رابطه با افزایش نیروها از خود بپرسند این است که آیا نیروهای اضافی تعیین‌کننده خواهند شد؟ آیا ما پیروز خواهیم شد؟ آیا ما قادر خواهیم بود تا با استفاده از زور به حل و فصل سیاسی برسیم؟

با این حال، ژنرال ماتیس در پی اختلافات داخلی به خبرنگاران گفته که هنوز پیشنهاد رسمی افزایش نیروها را به کاخ سفید نفرستاده است.

ژنرال کین نیز گفته بود که حقیقت این است که طالبان ابتکار عمل را بدست دارند، آنها هر وقت به هر جا بخواهند حمله می‌کنند و پیامد این حملات معمولا با پیروزی آنها همراه است.

اعزام نیروهای بیشتر نیز نمی‌تواند پیروزی برابر طالبان که بسیاری از مناطق بیرون شهرهای افغانستان را تحت کنترل دارد، تضمین کند.

این در حالی است که آمریکا در زمان حضور 100 هزار نظامی این کشور نیز موفق به اعمال مذاکرات موفقیت‌آمیز با طالبان نشد.

با این وجود، بر اساس این گزارش و به گفته برخی مقامات نظامی و تحلیلگران، طالبان و گروه‌های افراطی مانند داعش و شبکه حقانی در غیاب نقش قوی نظامی آمریکا،  مناطق بیشتری را  تصرف خواهند کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس