کد خبر 729140
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
ترامپ

از ابتدا هم بعید به نظر می‌رسید که ترامپ در سفر به عربستان، کوچکترین اظهارنظری در مورد یمن انجام دهد. او در سفر به عربستان سعودی سه هدف اصلی را دنبال می‌کرد: معامله، معامله و معامله.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در عربستان به شدت علیه افرط‌گرایی صحبت کرد، اما بعد از سخنرانی یکشنبه او در عربستان سعودی بسیاری از مردم به این موضوع فکر می‌کردند که چرا فردی که دشمن مسلمانان است، باید در زادگاه اسلام سخنرانی کند. بسیاری از مردم اعتقاد دارند این اجلاس هیچ ربطی به مسائل امنیتی نداشت و بیشتر از هر چیزی در مورد کسب و کار بود. مبالغ کلانی که در مورد فروش اسلحه و معاملات دیگر در طول این سفر تصویب شد، شاهد این ادعاست. بنابراین باید گفت این سفر تنها باعث افزایش نفوذ خانواده سلطنتی در عربستان و درآمد بیشتر برای ایالات متحده شد.

دلار بیشتر، دخالت کمتر!

در این سفر توافقات گسترده‌ای انجام شد که می‌تواند باعث تغییر دیدگاه‌ها و لحن دونالد ترامپ نسبت به این منطقه و مسلمانان بشود. به خوبی می‌توان این مساله را درک کرد که پادشاهان و حکمرانان منطقه برای جلوگیری از دخالت آمریکا در امور داخلی‌شان سعی داشتند تا همستگی خود را با آمریکا نشان دهند. افتتاح سالنی طلاکاری شده و مجلل با عنوان «مرکز مبارزه با افراط‌گرایی» به شک و تردیدها در مورد نزدیکی آمریکا و عربستان دامن زد؛ زیرا آمریکا کشوری مدعی مبارزه با افراط‌گرایی است که البته به صورت ناشیانه‌ای قصد مبارزه با افراط‌گرایی را دارد.

«علی الفوقار»، یکی از اعضای واحد ضد تروریستی نخبگان عراق می‌گوید: «ترامپ نباید در عربستان که پشتیبان تروریسم است، سخنرانی می‌کرد. ترامپ باید به اینجا یعنی عراق می‌آمد. چرا که جنگ واقعی اینجا در جریان است، کشوری که بیشترین آسیب را از جنگ و افراط‌گرایی دیده است. اینجا باید از افراط‌گرایی و مبارزه با آن صحبت شود».

آمریکایی مختص منافع شخصی ترامپ

در حوزه خلیج فارس دیدگاه‌های متفاوتی در رابطه با مسامحه دولت اوباما با کشورهای عربی و همچنین نقض حقوق بشر در این منطقه وجود دارد. باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در سخنرانی ژوئن 2009 در قاهره در مورد نبود دموکراسی در کشورهای عربی منطقه سخن گفت و اعلام کرد که این موضوع موجودیت آنها را تهدید می‌کند. دو سال بعد این کشورها با تظاهرات گسترده روبه‌رو شدند. «عبدالخالق عبدالله» استاد علوم سیاسی در امارات متحده عربی می‌گوید در سخنرانی روز یکشنبه ترامپ هیچ گونه سرزنشی نسبت به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس وجود نداشت.

عبدالله خیلی بی‌پرده و دقیق انتقادات ترامپ از ایران را تحلیل می‌کند، به ویژه که از عدم آزادی در جهان عرب نیز سخن نمی‌گوید. وی بر این باور است که: «ترامپ آمریکا را بر مبنای منافع خودش پایه‌گذاری می‌کند نه بر مبنای حقایق موجود در منطقه». از نظر او، تا زمانی که دولت اسلامی عراق و شام نابود نشده و ما به دوران بعد از داعش نرسیده‌ایم، هیچ کس نباید در مورد مشکلات دیگر صحبت کند، زیرا در حال حاضر، مشکل اصلی داعش است.

«خلود محمد»، دانشجوی 25 ساله عربستانی می‌گوید از اظهارنظر ترامپ از تلاش عربستان برای مبارزه با تروریسم متعجب شده است، اما «رشید مداوی»، استاد مدعو آموزشگاه اقتصاد لندن می‌گوید دونالد به دلایل دیگری از عربستان به عنوان مدعی مبارزه با تروریسم نام برده است. وی در یادداشتی می نویسد: «ترامپ تنها از کشورهایی که می‌توانند پول زیادی را برای گسترش خدمات نظامی اقتصادی و غیره به آمریکا بپردازند، حمایت می‌کند؛ زیرا اظهارات ترامپ بر اساس سود و زیان خود اوست، نه مبتنی بر حقایق».

به خاطر چند میلیون دلار؟

«تبوی وارداکو» یکی از سران قبایل جنوبی در لیبی، ضمن اشاره به گنجاندن نام لیبی توسط ترامپ در لیست کشورهایی که از سفر به ایالات متحده بازداشته شدند، می‌گوید: «من هرگز طرفدار ترامپ و آمریکایی او نخواهم شد. زیرا او در سخنرانی خود در قلب جهان اسلام، قصد و نیت واقعی خود را به عنوان رئیس جمهور آمریکا آشکار کرد. او کسی است که نمی‌خواهد مسلمانان وارد آمریکا بشوند». وی معتقد است: «اما به نظر من این اقدامات برای جلب توجه رای‌دهندگان آمریکایی است، ولی ترامپ در حال حاضر به خاطر منافعش در کنار مسلمانان قرار دارد».

«فوزی برهوم»، سخنگوی حماس اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر وجود ارتباط بین حماس و داعش را رد کرد و گفت: «حماس یک جنبش آزادی‌بخش ملی است که قانوناً وظیفه دفاع از فلسطین را بر عهده دارد. مردم فلسطین در میان خرابه‌ها همچنان مقاومت خواهند کرد». در ایران نیز خشم زیادی از انتقادهای ترامپ نسبت به ایران وجود دارد. زیرا ترامپ در سخنانش هیچ اشاره‌ای به انتخابات ریاست جمهوری در ایران و حضور میلیون‌ها ایرانی پای صندوق‌های رأی نکرد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی نوشت: «ایران به تازگی یک انتخابات واقعی را پشت سرگذاشته است، به وسیله رئیس جمهور آمریکا، هدف حمله قرار می گیرد. این حمله آیا مربوط به سیاست خارجی است و یا اینکه به خاطر دوشیدن 480 میلیارد دلار از عربستان است؟»

در سوریه یکی از فعالان مبارز علیه تروریست‌ها به نام یوسف المصری می‌گوید با دوستانش سخنرانی ترامپ را نگاه می‌کرده‌اند، به این امید که ترامپ به راه‌حلی برای نجات سوریه از مشکلات داخلی اشاره کند. او یک متخصص برق است که به خاطر شرایط بحرانی سوریه مجبور شده است لباس رزم بپوشد: «در حقیقت ترامپ باید افراطیونی که کشور ما را نابود کرده‌اند، محکوم کند. اما من تعجب می‌کنم که او ما را مورد حمله قرار می‌دهد، در حالی که ما بیشتر از هر کسی به کمک او نیاز داریم». علاوه بر این در یمن نیز یکی از خونین‌ترین و غم‌انگیز ترین درگیری‌های مسلحانه در جهان عرب در جریان است، اما ترامپ تنها به ایران اشاره می‌کند، حتی با وجود اینکه میزبان ترامپ یعنی عربستان سعودی نقش برجسته‌ای در ایجاد و گسترش درگیری‌ها و مناقشات در سطح منطقه دارد‌. اما متاسفانه هیچ کشور و گروهی جلوی عربستان سعودی را نمی‌گیرد. گویی ایجاد و گسترش این درگیری‌ها برای عربستان سعودی ممنوعیتی ندارد. «فاریا المسلمی»، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک صنعا در بیروت می‌گوید: «از ابتدا هم بعید به نظر می‌رسید که ترامپ در سفر به عربستان، کوچکترین اظهارنظری  در مورد یمن انجام دهد. او در سفر به عربستان سعودی سه هدف اصلی را دنبال می‌کرد: معامله، معامله و معامله».

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس