موحدنژاد

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: پیش بینی می‌شود شنبه(6 خرداد) اول ماه مبارک رمضان باشد و پیش بینی می‌شود که ماه شوال را در پایان روز سی‌ام ماه مبارک رمضان رؤیت کنیم.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری صبح امروز (پنج شنبه 4 خرداد) در نشست خبری اعلام کرد: بیست و نهم هر ماه گروه‌هایی از سوی ستاد استهلال به نقاط مختلف کشور برای رصد هلال ماه مبارک رمضان اعزام می‌شوند که امسال نیز در غروب روز جمعه(5 خرداد) حدود 150 گروه برای رؤیت هلال ماه مبارک می‌روند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود شنبه(6 خرداد) اول ماه مبارک رمضان باشد، اظهار داشت: گروه‌هایی از سوی ستادهای استانی استهلال تعیین می‌شوند و پراکندگی خوبی در کشور دارند. همچنین تجهیزاتی که امسال استفاده می‌شود، تفاوت چندانی با سال‌های قبل ندارد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: پس از تجمیع گزارش‌های به دست آمده و بعد از کسب اطمینان از رؤیت هلال ماه، ماه مبارک رمضان را اعلام می‌کنیم. گاها به دلیل بدی آب و هوا ممکن است که ماه دیده نشود، اما تحت هر شرایطی گزارشات تجمیعی از کل کشور را تقدیم رهبری می‌کنیم و ایشان آغاز ماه مبارک را اعلام می‌کنند.

وی در خصوص تفاوت آغاز ماه مبارک رمضان در کشورها، بیان داشت: گاهی برخی از کشورها به دلایل فقهی می‌پذیرند که رؤیت ماه در هر جای جهان دیده شود و به همین دلیل آغاز ماه مبارک رمضان است. گاهی هم مشاهده می‌شود که به دلیل رؤیت‌های توهمی و هیجانی در برخی از کشورها ماه رمضان اعلام می‌شود، اما در ایران تلاش می‌شود که بر اساس یک اصول از پیش تعیین شده ماه رمضان را اعلام کنیم.

موحدنژاد ابراز داشت: واژه «یوم الشک» یک اصطلاح فقهی است که به روز سی‌ام ماه شعبان گفته می‌شود، دلیل این موضوع هم برآمده از این است که گاها در این روز ماه رؤیت نمی‌شود ولی ما در سال جاری چون ماه شعبان 29 روزه است، چنین مشکلی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در استان تهران در مکان‌هایی مانند قله توچال، حسن آباد و... ستاد استهلال مستقر خواهند شد و در سال جاری امید نداریم ماه رمضان امسال 29 روزه باشد لذا پیش بینی می‌شود که ماه شوال را در پایان روز سی‌ام ماه مبارک رمضان رؤیت کنیم.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تمرکز گروه‌های استهلال در سال جاری بر رؤیت ماه با چشم غیر مسلح است، گفت: در این خصوص تفاوت دیدگاه بین فقها وجود دارد اما، به دلیل فتوای رهبر معظم انقلاب، رؤیت در کشور با چشم مسلح انجام می‌شود، هرچند انتظار می‌رود ماه رمضان در سال جاری با چشم غیر مسلح نیز رؤیت شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس