کد خبر 728941
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
کوفی عنان

دبیرکل اسبق سازمان ملل تأکید کرد رئیس‌جمهوری آمریکا باید رویکردش را در قبال خاورمیانه که ایران یک عضو اثرگذار آن است تغییر داده و با جمهوری اسلامی ایران وارد تعامل و گفت‌وگو شود.

 به گزارش مشرق، «کوفی عنان» دبیرکل اسبق سازمان ملل تأکید کرد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا باید با ایران وارد تعامل و گفت‌وگو شود چرا که ایران نیز با امضای توافق هسته‌ای با ۶ کشور و روی کار آمدن مجدد «حسن روحانی» به عنوان رئیس‌جمهور منتخب سعی دارد تا با جهان وارد تعامل شود.

دبیرکل اسبق سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت، «ایران بخشی از راه‌حل درگیری‌ها در خاورمیانه شامل سوریه و عراق است و ما نمی‌توانیم از این واقعیت فرار کنیم».

بنا بر این گزارش، ترامپ در سفر اخیر خود به خاورمیانه به دنبال ترغیب سران کشورهای عرب به پیوستن به اسرائیل برای مخالفت با ایران بود اما کوفی عنان در این مصاحبه تأکید داشت که ترامپ باید در رویکرد خود در قبال خاورمیانه که منطقه‌ای پر از درگیری، تنش و مشکلات است، تجدید نظر کند.

وی در این رابطه گفت: «آنچه مورد نیاز است گام‌هایی است برای رفع تنش‌ها و اختلافات، نه گام‌هایی در جهت ایجاد تفرقه. و ما باید بسیار مراقب اقداماتی باشیم که انجام می‌دهیم و حرفهایی که به زبان می‌آوریم چرا که کلمات می‌توانند آرام کنند و در عین حال تحریک‌برانگیز باشند».

عنان ادامه داد که به ترامپ نیز یادآوری می‌کند که آمریکا باید به توافق هسته‌ای احترام بگذارد چرا که این یک «توافق خوب» است و ضرورت دارد تا رئیس‌جمهور آمریکا با ایران وارد تعامل و گفت‌وگو شود.

بنا بر این گزارش، ترامپ احتمال دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را مطرح کرده است. عنان در ادامه این مصاحبه گفت «ایران نشان داده که از کره شمالی قانونمندتر و مسئول‌تر است، بنابر این اگر ترامپ آمادگی دارد تا با رهبر کره شمالی وارد مذاکره شود، نمی‌توانم این موضوع را درک کنم که چرا وی نمی‌تواند با ایران وارد تعامل شود، ملتی که با امضای توافق هسته‌ای سعی دارد تا با جهانی وسیعتر وارد تعامل شود و به همین دلیل نیز باید بیشتر از اینکه کاری کنیم تا از این مسیر دور شود، در این مسیر تشویق شود».

کوفی عنان ادامه داد، پیش‌بینی اینکه اگر ایران بیش از حد کنار زده شود، چه اتفاقی خواهد افتاد، دشوار است، «اما آنچه ما باید یاد بگیریم این است که این تحریم‌ها و اقدامات سخت نبود که توافق هسته‌ای را به ارمغان آورد، بلکه تعامل بود. ترامپ باید در این مسیر قدم بردارد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس