در چشم باد

سال 68 وقتی آقای حسین فتاحی نویسنده کتاب «آتش در خرمن» جایزه کتاب برگزیده سال را دریافت می‌کرد، خیلی‌ها به این فکر می‌کردند که سوژه نوجوانان و جنگ می‌تواند قابلیت‌های تصویری فراوانی داشته باشد.

به گزارش مشرق ، سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان از اشغال ارتش صدام است. در سال‌های اخیر چند مجموعه تلویزیونی با موضوع اشغال و آزادسازی خرمشهر تولید و پخش شده‌اند. ساخت سریال‌هایی با موضوع دفاع مقدس، از جمله موضوع خرمشهر، نیازمند امکانات گسترده نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. در طول سال‌های اخیر، تلویزیون سعی کرده است که با توجه به محدودیت‌های مالی و لجستیک خود به تولید و پخش آثاری در این زمینه اقدام کند. آثاری که به لحاظ کمی زیاد نیستند ولی برخی از آنها با توجه به وجود محدودیت منابع توانسته‌اند که رضایت مخاطب را کسب کنند؛ امید است که در آینده با توجه بیشتر به این حادثه بزرگ و همچنین کمک دیگر نهادها به تلویزیون، بخش بیشتری از آثار تولیدی رسانه ملی به این برهه تاریخی اختصاص یابد. به همین مناسبت به برخی از این سریال‌های موفق اشاره می‌کنیم.

آتش در خرمن


سال 68 وقتی آقای حسین فتاحی نویسنده کتاب «آتش در خرمن» جایزه کتاب برگزیده سال را دریافت می‌کرد، خیلی‌ها به این فکر می‌کردند که سوژه نوجوانان و جنگ می‌تواند قابلیت‌های تصویری فراوانی داشته باشد. آقای محمدرضا سرهنگی خیلی سریع این پیشنهاد را به نویسنده داد و فیلمنامه زیبایی از این رمان نوشته شد.
رحمان، چوپان گاومیش‌های طالب، ارباب روستای مالکیه که مجبور است به خاطر ورود عراقی‌ها به روستا آنجا را ترک کند؛ اما طالب و رحمان اسیر عراقی‌ها می‌شوند و جاسب، رعیت طالب با دشواری آنها را نجات می‌دهد. سریال «آتش در خرمن» به خاطر ظرافت و حساسیتی که در پرداخت دو مقوله کودک و جنگ داشت و جسارتی که در پرداخت به این موضوع داشت، سریالی موفق بود.

رقص پرواز


آقای احمد مرادپور که اولین اثر تلویزیونی‌اش را درباره پزشکان و جنگ به تصویر کشیده بود، سعی کرد قصه‌ای را به شکل جذاب و به مدد بازی‌های توانمند بازیگران سینما و تئاتر روایت کند.
«رقص پرواز» با همین چند خط ساده قصه‌ای متفاوت را به تصویر می‌کشد. در واقع سرنوشت سومین بخش از این مجموعه به شکل دیگری رقم می‌خورد. «رقص پرواز» که با مضمون جنگی و نگاه مستقیم به حضور پزشکان در جنگ توسط احمد مرادپور ساخته شد، پخش آن به سال 86 موکول می‌شود؛ «رقص پرواز» داستان پزشک حاذقی به نام دکتر یاوری بود که شاید در نگاه اول جایگاه اجتماعی و عنوان شغلی‌اش با رفتارهایش همخوانی ندارد، اما در ادامه مخاطب با او همذات‌پنداری می‌کند و او به شخصیت انسانی باورپذیری تبدیل می‌شود. پزشکی که تکیه‌گاه مناسبی برای اطرافیانش است. سریال داستانش را در رفت و آمدهای زمانی ارائه می‌دهد یکی حقیقی و دیگری رؤیایی و غیرواقعی. حضور بازیگرانی چون خانم‌ها و آقایان مهدی هاشمی، سیروس گرجستانی، امیرحسین صدیق، لاله اسکندری و شهاب حسینی نیز به قوت این سریال کمک زیادی می‌کند. ضمن اینکه انسجام فیلمنامه علیرضا طالب‌زاده هم که بر اساس داستانی واقعی از زندگی دکتر مولایی آن را نگاشته است، سهم زیادی در موفقیت این اثر دارد.

خاک سرخ


دیدن نام آقای ابراهیم حاتمی‌کیا بر سر هر سریالی مخاطب را کنجکاو می‌کند. این را خود حاتمی‌کیا هم می‌دانست و بیشتر از همه خود او مشتاق بود که در تلویزیون اثری جنگی را به نمایش بگذارد. این سریال که در ابتدا «لیلا و جنگ» نام داشت، داستانش درباره یک زندانی سیاسی به نام ایرج بود که با پیروزی انقلاب آزاد می‌شود. او هنگام دستگیرشدنش دخترش لیلا را گم می‌کند و همواره در ذهنش به دنبال او بوده است. از سوی دیگر همزمان با شروع جنگ و عروسی لیلا در تهران، او متوجه می‌شود که پدر و مادر واقعی‌اش در خرمشهر زندگی می‌کنند و به دنبال آنها می‌رود، اما این جست‌وجو همزمان با ویرانی خرمشهر و مهاجرت خانواده لیلا از خرمشهر است. این سریال به قلم آقای مسعود بهبهانی‌نیا و تهیه‌کنندگی آقای ایرج محمدی در سال 79 ساخته شد و در دهه 80 روی آنتن شبکه یک رفت. داستانی جذاب به همراه بازی بازیگران سینما از جمله آقایان و خانم‌ها پرویز پرستویی، لاله اسکندری، مهتاب کرامتی، بهناز جعفری و... و کارگردانی حاتمی‌کیا و نگاه خاص او به جنگ نام این سریال را در زمره سریال‌های مهم و با اعتبار جنگی قرار داده است.

داستان‌های شهر جنگی


داستان‌های شهر جنگی را باید ادامه ساخت آثار متنوع و طنزآمیز در حوزه دفاع مقدس به حساب آورد. طنز نهفته در این مجموعه از جهاتی به متفاوت شدن او کمک کرده است. سریال از چند اپیزود تشکیل شده است: «چتری برای کارگردان»، «پرعقاب»، «39 و یک اسیر» و «فرار مرد جنگی». اپیزود اول ماجرای رزمنده‌ای است که هم عاشق جبهه و هم فیلم است. او هر صحنه از جنگ را به صورت فیلمی جنگی می‌بیند و این ماجرای حقیقی آقای جمشید محمودی دیده‌بان بسیجی است که در دوران جنگ داستانش را خود نوشته است.
به گزارش صبح نو، آقای حبیب احمدزاده نویسنده کتاب «داستان‌های شهر جنگی» است که آقای پرویز شیخ‌طادی کارگردانی این مجموعه را بر اساس داستان‌های این کتاب در چهار اپیزود بر عهده گرفته است. این سریال محصول گروه حماسه و دفاع شبکه یک است. شیخ‌طادی در عین حال کارگردانی اپیزود «پرعقاب» را هم بر عهده داشته است. آقای عطاءالله سلیمانیان نیز کارگردانی اپیزود «39 و یک اسیر» را بر عهده داشت. این سریال با بازی بازیگرانی چون آقایان اصغر نقی‌زاده، حسن مؤذنی و تهیه‌کنندگی آقای سعید عبداللهی‌مقدم روی آنتن است.

در چشم باد


این مجموعه پنجاه قسمتی که ساخت آن در گروه حماسه و دفاع شبکه یک، پنج سال طول کشید، یکی از افتخارات این شبکه در حوزه دفاع مقدس بود. مجموعه‌ای به کارگردانی و نویسندگی آقای مسعود جعفری‌جوزانی که وقایع سیاسی اجتماعی سه دوره از تاریخ را در سال‌های 1300، 1320 و 1360 بررسی کرد. ادامه‌دار بودن انقلاب و جنگ و مقاومت در ایران از دوره میرزا کوچک‌خان جنگلی و مبارزه با متفقین تا جنگ هشت‌ساله، پیام اصلی این سریال بود. با این حال بخش سوم این سریال که مربوط به فتح خرمشهر بود و صحنه‌های جنگی بی‌نظیری را در سریال ثبت کرده، حائز اهمیت است. ضمن اینکه آوردن تصاویر مستند از عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر هم ویژگی دیگری به این مجموعه عظیم تاریخی و سیاسی بخشید.

کیمیا


کیمیا عنوان مجموعه تلویزیونی به کارگردانی آقای جواد افشار است. این مجموعه علاوه بر تهران، آبادان، خرمشهر و دیگر مناطق استان‌های جنوبی درکشور گرجستان به‌ویژه پایتخت آن تفلیس نیز تصویربرداری داشته است. کیمیا در ۱۱۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تهیه شده بود. این مجموعه تلویزیونی که براساس فیلم‌نامه‌ای از آقای مسعود بهبهانی نیا ساخته شده، با محوریت زندگی بانوی جوانی به نام «کیمیا پارسا» با بازی خانم مهراوه شریفی‌نیا در سه مقطع زمانی قبل و حین انقلاب، آغاز جنگ، دوران جنگ ایران و عراق و زمان حال روایت می‌شود. یکی از فصل‌های این مجموعه مربوط به دفاع مردم در خرمشهر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس