کد خبر 728629
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۵
موگرینی

«فدریکا موگرینی» در پاسخ به نامه «محمدحسن اختری» اعلام کرد که اتحادیه اروپا از دولت بحرین خواسته است که آزادی های سیاسی، مدنی و مذهبی بیشتری را برای شهروندانش تضمین کند.

به گزارش مشرق، نماینده عالی قائم مقام کمیسیون اروپا در پاسخ به نامه دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در خصوص حوادث بحرین اعلام کرد که اتحادیه اروپا از دولت بحرین خواسته است که آزادی های سیاسی، مدنی و مذهبی بیشتری را برای شهروندانش تضمین کند.

متن کامل ترجمه این نامه به شرح زیر است:

از: فدریکا موگرینی ــ نماینده عالی «قائم مقام کمیسیون اروپا»
به: جناب آقای محمدحسن اختری ــ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)

تاریخ: ۴ می ۲۰۱۷ (مطابق با ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶)
محل صدور نامه: بروکسل ــ بلژیک

جناب دبیرکل؛
در ابتدا مایلم از نامه جنابعالی در خصوص وضعیت حقوق بشر در کشور پادشاهی بحرین تشکر کنم.

«اتحادیه اروپا»، تحولاتی که شما در نامه تان به آن اشاره نموده بودید ـ منجمله سلب تابعیت شهروندان بحرینی و اعلام جرم علیه آیت الله (عیسی) قاسم ـ را به دقت دنبال می کند.

تشکیل کارگروه غیررسمی مشترک اتحادیه اروپا و بحرین در مورد حقوق بشر که اخیراً صورت پذیرفت، نشان‏دهنده تعهدی مشترک برای انجام گفتگو در این زمینه است؛ضمن اینکه بستری را ـ هم برای اتحادیه اروپا و هم برای بحرین ـ فراهم میکند تا به بحث درباره دغدغه های مشترک بپردازند.

کارگروه فوق الذکر تا کنون دو جلسه داشته که دومین آن روز ۳ آوریل ۲۰۱۷ (مطابق با ۱۴ فروردین ۱۳۹۶) در بروکسل برگزار شد. در آن جلسه، اتحادیه اروپا ضمن مطالب دیگری که مورد بحث قرار گرفت، مسائل مورد اشاره در نامه جنابعالی را نیز مطرح، و مواضع اصولی خود را در حمایت از لزوم احترام کامل نسبت به حقوق مذهبی، مدنی و سیاسی افراد،به طرف بحرینی اعلام نمود. جلسه مزبور فرصت خوبی برای تبادل نظرهای جامعی در این ارتباط بود.

علاوه بر این «اتحادیه اروپا»، بحرین را به رعایت و تضمین آزادی های سیاسی و مدنی بیشتر ـ علی الخصوص آزادی عقیده و مذهب که در مجامع بین‎المللی همچون سازمان همکاری اسلامی و شورای حقوق بشر سازمان ملل بر آن تأکید شده است ـ ترغیب نمود.

اتحادیه اروپا معتقد است که «مبارزه با فرقه گرایی» برای ایجاد و پرورش «جوامع فراگیر (و آزاد)»امری ضروری است. در این زمینه، اعتماد به نهادهای داخلی مانند «نهادهای بازرسی» یا «مؤسسه ملی حقوق بشر»مسئله‏ای مهم و اساسی است که باید با دقت به آن پرداختهو مورد حمایت واقع شود.

در پایان متذکر می گردد که «بررسی دوره ای جهانی» (UPR)که در آینده نزدیک با موضوع بحرین برگزار خواهد شد، فرصت دیگری را برای تبادل نظرهای بیشتر فراهم خواهد نمود تا از طریق گفتگوهای غیررسمی حقوق بشری، معیارهای واقعی و رهنمودهای بهتری جهت «همکاری ساختاری» در این زمینه ارائه گردد.

ارادتمند
فدریکا موگرینی

شایان ذکر است حجت الاسلام والمسلمین اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اواخر اسفند ۱۳۹۵ در نامه ای خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، «ژان کلودیونکر» رئیس کمیسیون اروپا، «آنتونیو تاجانی» رئیس پارلمان اروپایی، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «امیر زید رعد الحسین» کمیسر عالی شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، «احمد شهید» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد آزادی مذهب یا عقیده، «دیوید کی» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد آزادی عقیده وبیان و «ماینا کیای» گزارشگر ویژه اجتماعات وتجمعات مسالمت آمیز، نسبت به اوضاع وخیم مردم بحرین اعتراض کرده بود.

منبع: ابنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس