۲۰۳۰

دو ایراد اساسی به این سند وارد است ابتدا آنکه با اسناد بالادستی آموزش کشور تناقض دارد. دوم آنکه این سند تفسیر پذیری بالایی دارد .

به گزارش مشرق، ماجرای سند ۲۰۳۰ همچنان ادامه دارد حتی بعد از اینکه به گفته کبگانیان عضو شورای انقلاب فرهنگی اعلام کرد:اجرای مبحث آموزشی سند ۲۰۳۰ متوقف شد و دیگر به مصوبه شورا نیز نیازی نیست، زیرا دستور رهبر انقلاب بوده است.

داستان های دنباله دار ۲۰۳ بعد از سخنان رهبری تبدیل به یک نقطه ضعف دولت شد علی الخصوص اینکه این سند به صورت مخفیانه تصویب و در حال اجرا بود ابهامات را دراذهان عمومی بیشتر کرد.در بحبوحه انتخابات نیز این مساله علیه این دولت استفاده شد مخصوصا این که این سند با امضای اسحاق جهانگیری به دستگاه های دولتی ابلاغ شده بود.

در مواردی نیز برخی افراد، تراکت هایی را بر علیه این سند بین مردم پخش می کردند که این تراکت ها به نوعی نشان دهنده نفوذ فرهنگی در دوران ریاست جمهوری روحانی بود. نمونه ای از این تبلیغات را در عکس زیر می بینید:

روحانی: نسبت به ۲۰۳۰ نمی گذرم

حال که انتخابات به پایان رسیده باز هم سند آموزش ۲۰۳۰ خبر ساز است. رئیس جمهور در نشست خبری دیروز خود با انتقاد از مخالفین ۲۰۳۰ گفت:«متاسفم برای کسانی که در انتخابات سوء استفاده کردند هر چند که من از غیبت و گناه دیگران می گذرم اما نسبت به ۲۰۳۰ من نمی گذرم بخاطر اینکه به معلمان ما، آموزش و پرورش توهین کردند
رفتند در همه خانه ها در روستاهای کوچک و بزرگ، اعلامیه پخش کردند. من می دانم طلبه ها چقدر خوب هستند، اما رفتند عده ای از طلبه های جوان ما را فرستادند در روستاها تبلیغ کردند که به این دولت رای ندهید که دین شما را می گیرند».

وی همچنین یادآور شد: وزرای دولت یازدهم در خصوص سند ۲۰۳۰ نامه ای به مقام معظم رهبری نوشته اند و به صورت مفصل توضیح دادند که جمهوری اسلامی ایران از روز اول تحفظ خود را حفظ کرده است و گفته که اگر چیزی خلاف منافع ملی ما، اسلام و ارزش های ملی ما باشد، ما به آن توجه نخواهیم کرد و من قبلا هم گفتم که گویا گزارش هایی خدمت رهبری عزیز داده بودند که ایشان را نگران کرده بودند.من امروز هم اطمینان می دهم به ملت ایران، نه تنها سند ۲۰۳۰ و هر آنچه در دنیا است ، آنچه نیاز است به مجلس باید بیاید، و آنچیز که لازم نیست دولت در راستای سندهای بالادستی عمل می کند».

البته این سند حتی برای تصویب به مجلس هم برده نشد. در همین رابطه انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت:«این قرارداد نیست و آنچه در مجلس باید تصویب شود قراردادها است.»به گفته وی، هر موضوعی که با مضمون قرارداد بین ایران و مجامع بین المللی و دولت دیگر بخواهد منعقد شود باید به تصویب مجلس برسد؛ این در واقع یک برنامه اقدام است که مثل همه برنامه های مشابه و قرار دادهای دیگر با مجامع بین المللی و کشورهای ثالث داریم طبیعتا درمواردی از آنها تحفظ وجود دارد».

انصاری با تعریف «تحفظ» گفت: «تحفظ یعنی اینکه ممکن است ماده یا موادی از یک مجموعه با اعتقادات دینی، موازین شرعی و قانون اساسی ما جور درنیاید و همخوانی نداشته باشد از این رو طبق موازین بین المللی اگر کشور رسما اعلام کرد نسبت به این موارد تحفظ داریم و اجرا نمی کنیم این موضوع ثبت می شود و وقتی ثبت شد آن کشور مجاز است این مواد را عمل نکند».

انصاری پاسخ نداده چرا متولیان آموزش کشور همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اسلامی شدن دانشگاه ها، شورای نقشه جامع علمی کشور و حتی رهبری را هم در جریان تصویب این سند نگذاشته اند؟

آیت الله مکارم: تنظیم کنندگان سند استثنا ها را تا جایی می پذیرند که مخالف روح سند نباشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام نیز در ابتدای درس خارج خود توضیحاتی را درباره سند ۲۰۳۰ بیان کردند . که مهمترین نکات آن به شرح ذیل است:

این سند دارای ۵۹ بند و ۱۷ هدف است که بسیاری از آن اهداف زیبا و انسانی است ولیکن مجموع آن تثبیت نظام سلطه است. در هدف چهارم و پنجم می‌خوانیم: تضمین آموزش با کیفیت برابر و فراگیر و ترویج فرصت‌های یادگیری مادام العمر برای همه و دست‌یابی به تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران.

در اصل هشتم از اصول پنجاه‌ونه گانه این سند می‌خوانیم: ما به جهانی می‌اندیشیم که در همه جای آن حقوق بشر و کرامت انسانی محترم شمرده شده... و در آن همه زنان و دختران به طور همه جانبه تساوی جنسیتی را درک کنند و همه موانع حقوقی، اجتماعی و اقتصادی موجود بر سر راه توانمند سازی آنان از میان برداشته شود.در اینجا توجه به چند نکته لازم است :

۱.این سند همان‌طور که از مقدمه‌اش پیداست در واقع یک عهدنامه است برای برنامه‌های آموزشی و اقتصادی و اجتماعی و غیر آن، در پانزده سال در جهان. یعنی عده‌ای نشسته‌اند برای مردم دنیا تصمیم گرفته‌اند که فرهنگ سکولار غرب را در همه جا پیاده کنند و به گفته خودشان، هدفشان دگرگون ساختن جهان ماست.

سؤال این است آیا ما باید بنشینیم تا دیگران درباره ۱۵ سال، تمام شئون زندگی ما (توجه داشته باشید سند مخصوص آموزش نیست به همه مسائل حتی محیط زیست و مسائل اقتصادی و غیر آن نظر دارد) تصمیم بگیرند و ما هم با اینکه می‌توانیم آن را نپذیریم، چون صورت تخییر دارد آن را بپذیریم و قبول کنیم. با اینکه برای تحوّل آموزشی و سایر امور کشور خودمان برنامه داریم. آیا این پیروی، پذیرش نظام سلطه و قیومیت دیگران نیست.

۲.مهم این است که وقتی این سند را پذیرفتیم باید گزارش سالانه تمام این امور را به آن‌ها بدهیم. یعنی آن‌ها مثلاً ۱۲۰ سؤال درباره مسائل مختلف درباره تمام شئون کشور ما مطرح می‌کنند و می گویند پاسخگو باشید. اگر پاسخ دروغ بگوییم واویلا، اگر راست بگوییم از تمام شئون کشور ما باخبر می‌شوند (جاسوسی آشکار). فراموش نکنید که از متولّیان اصلی این سند یونسکو است که بخش فرهنگی سازمان ملل است و همیشه دولت‌های سلطه‌گر جاسوس‌هایی در آن داشته و دارند، مانند سایر نهادهای جهانی.

۳. آقایان می‌گویند ما هنگام پذیرش این سند زیر آن نوشته‌ایم ما تا آنجا این سند را قبول داریم که با فرهنگ و مذهب ما سازگار باشد، راست می‌گویند این را نوشته‌اند و در نامه‌ای که به امضاء سه وزیر نوشته شده، خدمت مقام معظم رهبری ارسال داشته‌اند و رونوشت آن نامه را نیز برای ما فرستاده‌اند؛ ولی به این نکته گویا توجه نفرموده‌اند که تنظیم کنندگان این سند معتقدند استثناء و شروطی که در ذیل آن نوشته می‌شود تا آنجا اعتبار دارد که با روح این سند مخالفت نداشته باشد.

۴. الفاظی در این سند بکار برده شده که معنی آن را آن‌ها بر طبق اصطلاح خودشان تفسیر می‌کنند، مثلاً واژه خانواده، آن‌ها معتقدند خانواده هم خانواده‌های معمولی را در بر می‌گیرد، هم خانواده‌های همجنس‌گرا را. یا واژه خشونت، که بسیاری از عقاید و افعال مذهبی، را به نظر آن‌ها شامل می‌شود. آنها سپاه و بسیج ما را مصداق خشونت می دانند.

۵. این سؤال برای همه مطرح است که چرا این سند بی‌سر و صدا به آموزش و پرورش داده شد و چندین کارگروه برای اجرای آن در آموزش و پرورش انتخاب شدند و گفته می‌شود در بعضی از جاها نیز به اجرا درآمده. متولی اصلی این گونه اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ما با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کردیم که آیا این سند را به شما داده‌اند و بررسی و تصویب کرده‌اید؟ گفتند: ابدا، چنین چیزی نبوده. بعلاوه چرا مجلس و بالاتر از آن رهبر انقلاب را در جریان نگذاشتند؟ این سؤالی است که جواب آن آسان نیست.

سند ۲۰۳۰ در نگاه کارشناسان

در پایان به نظر می رسد دو ایراد اساسی به این سند وارد است ابتدا آنکه با اسناد بالادستی آموزش کشور همون سند تحول تناقض دارد علاوه بر اینکه با وجود اسناد بالادستی لزومی به پذیرش نسخه جهانی در این باره نداریم.دوم آنکه این سند تفسیر پذیری بالایی دارد که موارد مبهم در ادامه همکاری ایران با یونسکو می تواند زمینه ای را برای جهت دهی افکار عمومی بر علیه نظام آموزشی ایران ایجاد کند. یکی از نکات مبهم در این سند تساوی جنسیتی است که ابهامات فراوانی دارد زیرا ما به عدالت جنستی معتقدیم.

منبع: پایگاه رصد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس