کد خبر 728311
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
کاخ سفید

به اعتقاد کارشناس روابط بین‌الملل، همکاری مدنظر کاخ سفید در سوریه به‌گونه‌ای است که تمام دستاوردها به نفع آمریکا تمام شود.

 به گزارش مشرق، «سیامک باقری»، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه امام صادق (ع) و کارشناس روابط بین‌الملل، در خصوص اظهارات سخنگوی کاخ سفید مبنی بر آمادگی واشنگتن به همکاری با ایران و روسیه برای یافتن راهی برای بازگرداندن ثبات به سوریه یکپارچه، با اشاره به اینکه همکاری مدنظر کاخ سفید در سوریه به‌ گونه‌ای است که تمام دستاوردها به نفع آمریکا تمام شود، بیان داشت: سیاست‌های آمریکا در قبال سوریه تاکنون فراز و نشیب‌های مختلفی داشته، اما یک اصل ثابت در طی این دوران مشاهده می‌شود.

وی با تأکید بر قفلی که بر حل بحران سوریه زده شده است، افزود: تا زمانی که این قفل گشوده نشود، هر نوع اعلام مواضع این‌چنینی از سوی کاخ سفید جای تأمل دارد و چندان امیدوارکننده نیست. آمریکایی‌ها همواره اصل ثابتی را برای حل مسئله سوریه بیان کرده‌اند که عبارت است از اینکه اسد باید کنار برود و با اسد نمی‌توان صلحی را در سوریه برقرار کرد؛ یعنی اغلب اوقات حل مسئله سوریه را مشروط به پذیرش کناره‌گیری اسد از سوی ایران و روسیه اعلام کرده‌اند. سخنگوی کاخ سفید در حال حاضر نیز این شرط را مطرح کرده است.

کارشناس روابط بین‌الملل با توجه به چالش بحران سوریه برای واشنگتن اشاره داشت: موضوع سوریه با تداوم روند کنونی مشکلاتی برای سیاست خارجی آمریکایی‌ها ایجاد خواهد کرد و آن‌ها در حاشیه بحران سوریه قرار خواهند گرفت. پیشروی‌های ارتش سوریه و نیروهای مردمی برای آمریکایی‌ها نگران‌کننده است. از سوی دیگر، نشست سه‌ جانبه ایران – ترکیه - روسیه به توافقاتی رسید که آمریکایی‌ها در آن تصمیمات حضور نداشتند؛ لذا این موضوع برای آن‌ها بسیار گران تمام شده است.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در سوریه به دلیل موضوع ترکیه در یک وضعیت دوگانه قرار گرفته‌اند، گفت: واشنگتن از یک‌سو به کردهای سوریه کمک می‌کند و به دنبال آزادسازی رقه است؛ اما این امر با مخالفت ترک‌ها مواجه شده است. آخرین خبرها دال بر این است که ترک‌ها در این موضوع آمادگی خود را برای همکاری با آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند. همین امر دست آمریکا را برای اقدامات دیگر بسته است. از سوی دیگر، آمریکا با سیاست‌های ترامپ نمی‌خواهد نیروی گسترده وارد منطقه کند؛ لذا نیاز به همکارانی برای حل این بحران دارد.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه امام صادق (ع) با تأکید بر مواضع متفاوت متحدان آمریکا از جمله ترکیه و اردن در سوریه افزود: سیاست‌های عربستان نیز ممکن است با مواضع ترامپ همخوانی نداشته باشد؛ لذا سفر ترامپ به منطقه با توجه به مسائل مختلف آن شاید برای به سرانجام رساندن موضوع سوریه و یا استفاده از عربستان برای این امر باشد. آمریکایی‌ها در چنین شرایطی پیشنهاد همکاری با ایران را می‌دهند؛ اما این پیشنهاد صادقانه نیست.

وی با توجه به نوع نگاه واشنگتن به همکاری­‌ها در سوریه تأکید داشت: همکاری مدنظر کاخ سفید به‌گونه‌ای است که تمام دستاوردها به نفع آمریکا تمام شود. علاوه بر این آن‌ها پیش‌شرط‌های مضاف بر این نیز دارند که عبارت است از اینکه ایران نقش عملیاتی در داخل سوریه نداشته باشد. اگرچه واشنگتن به‌ طور کلی درخواست همکاری کرده است؛ اما این موضوع به شرط کنار رفتن اسد، خروج ایران از سوریه و عدم کمک‌رسانی حزب‌الله لبنان به سوریه است؛ لذا این همکاری واقعی و ادامه‌دار نبوده و به نفع مردم منطقه از جمله سوریه نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس