کد خبر 728303
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
انقلاب

«بی‌اسمی» رمان جدید احمد شاکری با درونمایه دفاع مقدس، امروز ساعت 16:30 طی مراسمی در فرهنگسرای انقلاب رونمایی می‌شود.

به گزارش مشرق، رمان «بی‌اسمی» در شرایطی منتشر شده است که از زمان انتشار آخرین رمان احمد شاکری با عنوان «انجمن مخفی» بیش از 10 سال می‌گذرد.
شاکری درباره علت این فاصله زمانی گفت: در طول 10 سال گذشته، دغدغه اصلی من مسائل نظری و نقد و حوزه تمرکزم هم در طول این مدت، ادبیات داستانی دفاع مقدس بوده است. یعنی از یک جهت در پی نوعی نگاه آسیب‌شناسانه و از جهت دیگر درصدد تبیین ادبیات داستانی دفاع مقدس، به شکل مطلوبِ آن بوده‌ام.
وی در پاسخ به این سوال که رمان جدید وی چه تفاوت‌هایی با داستان‌هایی که معمولا در حوزه داستان دفاع مقدس منتشر می‌شود دارد هم اظهار داشت: در رمان «بی‌اسمی» تلاش کردم وارد ساحت‌های جدیدی شوم و از لایه‌های تاریخی و مستند نگار رایج در ادبیات داستانی دفاع مقدس عبور کنم و به عمق ملکوتی این واقعه بپردازم. چون به نظر می‌رسد ادبیات داستانی دفاع مقدس ما به خصوص تحت تأثیر ادبیات مستندنگار و خاطره و به شدت درگیر تفحص و روایت تاریخ است. شدت گرایش به روایت‌های تاریخی هم در ادبیات دفاع مقدس و هم در ادبیات سیاه‌(که این نوع ادبیات تأکید بر استثناها دارد) دیده می‌شود. هر دو جریان‌، به نوعی متمرکز بر جنبه‌های تاریخی دفاع مقدس هستند، نه بر حقایق ملکوتی دفاع مقدس.
این نویسنده ادامه داد: در این رمان به اندازه‌ای که برای من مقدور بوده تلاش کردم تا داستان از جنبه‌های تاریخی فاصله بگیرد. زمان و مکان در این داستان چندان موضوعیت ندارد. آن چیزی که در خلق این رمان برای من اهمیت داشت این بود که شخصیت اصلی داستان در سیری قرار بگیرد که به بخشی از وقایع و حقایق ملکوتی دفاع مقدس دست پیدا کند.
شاکری درباره نشست رونمایی رمان «بی‌اسمی» که امروز در فرهنگسرای انقلاب برگزار می‌شود هم گفت: در این مراسم، جواد جزینی و جهانگیر خسروشاهی، دو نویسنده ادبیات دفاع مقدس با دو دیدگاه متفاوت به نقد این اثر می‌پردازند. علی سلیمانی، بازیگر سینما و تئاتر هم به خوانش بخش‌هایی از این کتاب می‌پردازد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس