کد خبر 727833
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
ترامپ

در آستانه سفر رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی اتفاقاتی در منطقه و سرزمین‌های اشغالی رخ داده که ممکن است اتفاقاتی ناگهانی و غافلگیری‌هایی را با سفر ترامپ رقم بزنند.

 به گزارش مشرق، قرار است دونالد ترامپ روز دوشنبه یک خرداد ۱۳۹۶ (۲۲ می ۲۰۱۷) به فلسطین اشغالی سفر کند. او که پیش از این به عربستان سعودی سفر کرده است و در آنجا اکثر رهبران کشورهای عربی را ملاقات کرده قرار است به طور اختصاصی به تل آویو سفر کند. در آستانه این دیدار اتفاقاتی در منطقه و سرزمین های اشغالی رخ داده است که ممکن است اتفاقاتی ناگهانی و غافلگیری هایی را با سفر ترامپ رقم بزنند.

همبستگی بیشتر در اعتصاب غذای اسیران فلسطینی

یک روز مانده به سفر ترامپ به فلسطین اشغالی ۲۰۰ نفر از اسیران فلسطینی به جمع اعتصاب کنندگان اضافه شدند. مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی از این بابت بسیار نگران هستند و طی روزهای گذشته نشست هایی سری با مسئولان دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان برگزار کرده‌اند تا شاید بتوانند با پذیرش برخی درخواست های اسیران فلسطینی از شدت حساسیت مسئله و تأثیرگذاری آن بر جامعه فلسطینی در آستانه سفر ترامپ بکاهند و احتمال غافلگیری در ایام حضور ترامپ را کاهش دهند. در نوار غزه گروه های اسلامی و ملی با اسیران اعلام همبستگی کرده‌اند و خیمه های اعلام همبستگی با اسیران در نقاط مختلف غزه و کرانه باختری برپا شده است این همبستگی همگانی می تواند یکی از غافلگیری های ترامپ در سفر قریب الوقوعش به فلسطین اشغالی باشد.

دلخوری رئیس فراکسیون امنیت ملی از توافقنامه تسلیحاتی آمریکا با عربستان

آوی دیختر، رئیس فراکسیون امنیت ملی رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه با گلایه از توافقنامه خرید تسلیحات بین آمریکا و عربستان سعودی که روز شنبه در عربستان بین دو طرف منعقد شد، این توافقنامه تسلیحاتی را خطری برای رژیم صهیونیستی برشمرد. اوی دیختر در اظهاراتی که در شبکه ۷ رژیم صهیونیستی پخش شد اعلام کرد باید سلاح هایی در اختیار رژیم صهیونیستی باشد که پیشرفته تر از سلاح های همسایگانش در منطقه است. او گفت تعیین یک دوره ۱۰ ساله در این توافقنامه تسلیحاتی برای تأمین سلاح های عربستان، در سایه تغییراتی که در منطقه در حال وقوع است، خطری برای رژیم صهیونیستی محسوب می شود.

جایگاه رئیس فراکسیون امنیت ملی یکی از جایگاه های حساس و تأثیر گذار در رژیم صهیونیستی است که دیدگاه ها و نظراتش در تصمیم گیری و تصمیم سازی در این رژیم به شدت تأثیر گذار است و کسانی که در این جایگاه قرار گرفته‌اند معمولا به مقامات بزرگی چون ریاست موساد یا دیگر نهادهای امنیتی رسیده اند. ابراز نگرانی از سوی آوی دیختر در این مهلت کوتاه تا سفر ترامپ می تواند یکی از غافلگیری های ترامپ را در نخستین سفرش به فلسطین اشغالی رقم بزند.

طرح افزایش حجم تبادل اراضی توسط ابومازن

سایت میدل ایست ای در مقاله‌ای امروز خبر داد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قصد دارد طرح جدیدی را به ترامپ در خلال سفرش به فلسطین اشغالی ارائه کند که طی آن قصد دارد میزان تبادل اراضی را از ۱.۳ درصد به ۶.۵ درصد افزایش دهد. پیش از این ابومازن در سال ۲۰۰۸ با المرت نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی بر سر تبادل ۶.۳ درصد اراضی به توافق نرسیده بود. اگر این اتفاق رخ دهد تبعات پیش بینی نشده ای را به همراه خواهد داشت.

تعویق در انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس

یک روز قبل از سفر ترامپ به تل آویو کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد ترامپ در سفر خود به فلسطین اشغالی، سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل نخواهد کرد. این مسئله در حالی یک روز قبل از سفر ترامپ به فلسطین اشغالی مطرح می شود که ترامپ از یکسال قبل، در زمان تبلیغات انتخاباتی خود به صهیونیست ها وعده داده بود در صورتی که رئیس جمهور آمریکا شود، سفارت آمریکا در تل آویو را به قدس منتقل خواهد کرد.

نقشه‌ای که کاخ سفید به تل آویو تحمیل کرد

در جریان سفر ترامپ به عربستان، کاخ سفید اقدام به انتشار کلیپ کوتاهی در خصوص برنامه سفر ترامپ به منطقه و فلسطین اشغالی ارائه کرد. در این کلیپ کوتاه آمریکایی نقشه‌ای از فلسطین اشغالی، آنچه که آنها کشور مجعول اسرائیل می نامند ارائه می کند که در آن کرانه باختری رود اردن و بلندی های جولان را بخشی از آن ذکر نکرده‌اند. علاوه بر این مورد، در کلیپ برنامه سفر ترامپ، دیوار ندبه که بخشی از دیوار غربی مجموعه ی مسجدالاقصی است و صهیونیست ها آن را تنها باقیمانده از معبد دوم سلیمان می دانند بخشی از سرزمین های اشغالی سال ۱۹۶۷ و قدس شرقی اشغالی تعریف شده که بر این اساس یک مکان متعلق به فلسطینان خواهد بود.

این دو مسئله تا حد زیادی موجب خشم مقامات صهیونیست شده است. تا جایی که مقامات این رژیم اعلام کردند از دادن امکانات رسانه‌ای به ترامپ در دیدار از دیوار ندبه امتناع خواهند کرد. یسرائیل کاتص، وزیر حمل و نقل دولت نتانیاهو ضمن غضب انگیز خواندن این موضعگیری آمریکا آن را مخالف سیاست های ترامپ توصیف کرد و اعلام کرد دیوار ندبه و مجموعه مسجد الاقصی تا ابد از آن یهودیان خواهد بود. آیلت شاکید، وزیر دارایی نتانیاهو نیز ارائه این نقشه را از سر جهل دانست نه از روی آگاهی.

با این حال، به نظر می رسد این مسئله غافلگیری هایی را برای آمریکایی ها می تواند به همراه داشته باشد.

مخالفت وزیران نتانیاهو برای استقبال از ترامپ

روز یکشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اعضای فراکسیون های کنست این رژیم که در ائتلاف دولت حضور دارند دعوت کرد تا جلسه‌ای تشکیل دهند. درخواست نتانیاهو از آنها، استقبال از ترامپ در فرودگاه تل آویو بود اما وزیران کابینه نتانیاهو با دستوری که او برای استقبال از ترامپ در فرودگاه تل آویو صادر کرده بود مخالفت کردند. این امر آنقدر نتانیاهو را خشمگین کرد که جلسه را ناتمام گذاشت. حال مشخص نیست در استقبال ترامپ چه رخ خواهد داد و موضع آمریکایی ها چه خواهد بود. این مخالفت وزیران نتانیاهو یکی از وقایعی است که می تواند موجب غافلگیری های جدید در سفر ترامپ شود.

جمع بندی

وجود این میزان از مسائلی که می توانند در سفر ترامپ به فلسطین اشغالی غافلگیری به همراه داشته باشد قطعا می تواند موجب به وجود آمدن تغییراتی در منطقه شوند. اما نکته مهمتر از این قرار است که مسائل نامبرده همگی از وجود اختلافات و حوادثی بین آمریکا و طرف های منطقه‌ای حکایت دارند که تا کنون با عدم واقع نگری صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها نادیده گرفته شده‌اند و حال که در واقعیت با آن روبرو شده‌اند ناگزیر به پذیرش تبعات آن شده‌اند.

شاید مهمترین نتیجه‌ای که بتوان از این حوادث و وقایع گرفت این باشد که مسائل نامبرده در فوق تا حد زیادی روابط آمریکا و صهیونیست‌ها را به تیرگی دوره اوباما نزدیک خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
    0 1
    رژیم صهیونیستی بای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس