کد خبر 727827
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
شاعر

ناشران محترم، دلسوز و فرهنگی زیادی داریم ولیکن بسیاری از ناشران ما تاجر هستند.

به گزارش مشرق،‌ حامد عسگری شاعر در خصوص رعایت حق مؤلف توسط ناشران گفت: یکی از مسائلی که در تمام دنیا بسیار مطرح است و به آن احترام گذاشته می‌شود بحث تولیدکننده محتوای اثر هنری است. اقتصاد هنر بک بحث بسیار جدی است. تنها تخصص هنرمند هنرش است. در دنیا این اتفاق می‌افتد فرد یک مهارتی در رشته خودش دارد و بسیار راحت می‌تواند زندگی کند فارغ از اینکه دغدغه نان داشته باشد. به نویسنده‌های برتر دنیا نگاه کنید. آقای مارکز به جایی رسید که به خبرنگاران می‌گفت سوال‌ها را برایش بفرستند و به ازای هر کلمه 20 دلار می‌گرفت. ناشران محترم، دلسوز و فرهنگی زیادی داریم ولیکن بسیاری از ناشران ما تاجر هستند.
وی افزود: جوانی با ذوق و شوق و ارادت مجموعه شعرش را جمع‌آوری می‌کند و نزد ناشر می‌برد. ناشر می‌گویدN  هزار تومان برای دریافت مجوز به وی بدهد. پس از آن هزار نسخه از کتابش را منتشر می‌کند. به وی می‌دهد و می‌گوید یا علی. یکی از دوستانم هزار جلد کتاب منتشر کرد. کتاب‌ها را در کتابفروشی‌ها می‌گذاشت تا مردم آن را بخرند. کتابش فروش نرفت. حدود پانصد جلد از کتابش را در رودخانه انداخت. 
این شاعر با اشاره به مسئله حق‌التألیف دادن ناشران به مؤلفین اظهار داشت: در صورتی که ناشران حق‌التألیف به شاعران بپردازند حق‌التألیف خنده داری است. دادن 12 درصد، 15 درصد و 20 درصد به مولف باعث می‌شود شاعر واقعا اذیت شود. فکر می‌کنم دولت بسته‌های حمایتی‌اش از مؤلفین چطور می‌تواند باشد. در همین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیشتر فروش کتاب به جیب ناشر می‌رود.
عسگری ادامه داد: نویسنده کتاب 200 صفحه‌ای خود را منتشر می‌کند. در صورتی که این کتاب 20 هزار تومان قیمت بخورد، 20 تا 25 درصد قیمت پشت جلد کتاب به عنوان حق‌التحریر به مؤلف داده می‌شود که فقط 5 هزار تومان به جیب مؤلف می‌رود. در صورتی که ناشر تنها پول کاغذ و حروف‌چینی را داده است. اگر دولت بتواند بسته‌های حمایتی تعریف کند. تیم پخش و نشر ما باید به یک بلوغ برسد این وضعیت به گونه‌ای باشد که حداقل نصف به نصف باشد و نویسنده هم بتواند زندگی کند. نویسنده بداند با انتشار یک کتاب می‌تواند زندگی راحتی داشته باشد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس