کد خبر 727734
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰
قطعات خودرو

رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار قطعات خودرو گفت: علت این امر وجود قطعات تقلبی در سطح گسترده و نبود حمایت های لازم از تولید قطعات با کیفیت در کشور است.

به گزارش مشرق، رضا رضایی رئیس انجمن قطعه سازان در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت صنعت قطعه سازی کشور اظهار داشت: در حال حاضر  هزار قطعه ساز در کشور فعال هستند اما فقط ۶۰۰ شرکت قطعه ساز شناسایی شده اند و دارای کد رهگیری هستند .

وی گفت: این تولید کنندگان از سوی ما کنترل می شوند بنابر این مقید به تولید قطعات داخلی با کیفیت هستند.

رضایی تصریح کرد: ۴۰۰ قطعه ساز دیگر برای ما قابل شناسایی نیستند و جنس نامطلوب و تقلبی تولید می کنند.

این مقام مسئول در خصوص کیفیت نامطلوب قطعات و قاچاق اجناس تقلبی در بازار اظهار داشت:وزارت صنعت در این بخش بسیار سختگیرانه عمل کرده تا هرچه بیشتر کیفیت قطعات تولید داخل بهبود یابد و جلوی قاچاق گرفته شود.

رضایی گفت: در شرایط فعلی تولید قطعات داخلی با کیفیت مطلوب، توان تامین نیاز بازار را ندارند و این امر باعث ورود جنس خارجی نامطلوب یا تولید داخلی زیر پله ای و نامرغوب می شود.

رئیس انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه قطعات تولید داخل باید دارای شناسه تولید باشند ، از مصرف کنندگان خواست که قطعات داخلی با کیفیت مطلوب استفاده کنند.

وی افزود: برخی مواقع واردکنندگان لوازم و قطعات خودرو در خارج از کشورقطعه خودرو را با بسته بندی و برند اصلی انجام می دهند که تشخیص تقلبی و اصل بودن آن به سختی صورت می گیرد.

رضایی افزود: سال گذشته ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تولید شده است که این حجم خودرو بیشتر از تولید خود به قطعات یدکی نیاز دارند.

 وی تاکید کرد : در خطوط تولید نیز قطعات نامطلوب باید برگشت داده شوند و روی خودرو سوار نشود.

رئیس قطعه سازان خودرو در مورد مراحل ورود قطعه ساخته شده به بازار گفت: براساس سفارشی که شرکت خودرو ساز به شرکت قطعه ساز می دهد، ابتدا باید براساس الزامات استاندارد و شرایط هشت گانه ای نمونه سازی شود و این نمونه ها آنقدر تکرار می شود تا با کیفیت و قالب نوع اصلی تطبیق یابد.

بر اساس این گزارش علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران در ادامه برنامه گفت: صنعت خودرو سازی در کشور ما و در بسیاری از کشورهای خارجی جزء صنایع پررونق و سودآور به حساب می آیند در صورتی که رتبه خودروسازی در کشور ما با خودروسازی دنیا فاصله زیادی دارد.

 رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران افزود: با وجود بیش از ۱۶ میلیون خودروی سبک و سنگینی که در کشور تردد می کنند بحث تعمیرات و خدمات پس از فروش به درستی مدیریت نمی شود با توجه به اینکه فضای مناسبی برای صنف تعمیرکاران وجود دارد.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار قطعات خودرو در کشور گفت: علت این امر وجود قطعات تقلبی در سطح گسترده است و از طرفی هم از قطعات با کیفیت تولید داخل حمایت های لازم به عمل نمی آید .

نیک آئین گفت: عده ای سودجو در بازار اقدام به تولید قطعات تقلبی با برند اصلی می کنند و علاوه بر این موضوعاتی مانند سوخت، روغن و فیلترهای تقلبی هم از جمله مشکلات صنف تعمیر کاران است که باید به درستی مدیریت شوند.

 رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران با اشاره به روش های تهیه قطعات خودرو گفت: تهیه قطعات خودرو در برخی مواقع توسط مالک و در زمان هایی توسط مکانیک تهیه می شود و بحث ارزان بودن برخی قطعات این میان مشکلاتی را به وجود می آورد و آن هم اینکه  مشتری و مکانیک به دنبال قطعه با قیمت مناسب و باکیفیت هستند و بایستی مدیریت هزینه و برخورد با توزیع کنندگان یا تولید کنندگان قطعات تقلبی با همکاری انجمن قطعه سازان و تعمیرکاران انجام شود.

نیک آئین گفت: بیشتر شکایت ها در مورد قطعات معیوب و تقلبی از سوی مشتریان مطرح می شود و به خدماتی است که دریافت کرده اند و رضایت هم ندارند و علت آن هم قطعات تقلبی موجود در بازار است.

 رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران افزود: گارانتی قطعات از وظایف قطعه سازان است و باید توسط قطعه سازان مشخص و به تعمیرکاران ارائه شود نه اینکه مکانیک بعد از تعمیر خودرو و تعویض قطعه به مشتریان گارانتی بدهند.

وی در خصوص راهکارهای بهبود وضعیت گفت: باید سازو کار اجرایی مناسبی در انجمن قطعه سازان  تهیه شود و اتحادیه تعمیرکاران نیز با آنها همکاری می کند ، در بازار تیم های کارشناسی وضعیت بازار را رصد کند تا مشخص شود این قطعات تقلبی از کجا وارد می شود.

وی با بیان اینکه وقت و سرمایه مردم در نتیجه استفاده از اجناس تقلبی به هدر می رود گفت: استاندارد تعمیرات در دنیا این نیست و به طور مثال دیسک و صفحه و لنت ترمز باید ساعت های بیشتری در خودرو کاربرد داشته باشد البته در این مورد فرهنگ نامناسب رانندگی هم موثر است.

این مقام مسئول ادامه داد:باید دراین حوزه اقدامات اساسی صورت گیرد به طور مثال تعمیرکاران از سوی قطعه سازان آموزش های لازم را ببینند تا کار از ریشه درست شود .

نیک آئین گفت: ما برای بهتر شدن سرویس تعمیرکاران در تدارک طراحی نرم افزاری هستیم تا سرویس دوره ای، نظارت و سرویس در منزل در این نرم افزار دیده شده است و تعمیرکاران با ارائه خدمات مناسب به مشتریان ستاره دریافت می کنند و به زودی از این نرم افزار رونمایی می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس