حجتی - نعمت زاده

باوجود خودکفایی در تولید گندم خبازی، گندم دوروم و برای مصارف صنایع و شیرینی پزی به کشور وارد و باعث شد که وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای دوباره به نعمت‌زاده خواستار توقف واردات این محصول شود.

به گزارش مشرق، باوجود خودکفایی در تولید گندم خبازی در سال گذشته، گندم دوروم و برای  مصارفی مانند صنایع و شیرینی پزی به کشور وارد شد؛ این امر حتی باعث شد که موضوع خودکفایی گندم  نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری در فضای  رسانه‌ای مورد تردید قرار گیرد.

اختلافات قیمت جهانی گندم داخلی با خارجی، وسوسه زیادی برای واردات کنندگان گندم ایجاد می‌کند به طوری که وزیر جهاد کشاورزی در مقطعی به واردات این محصول به دلیل امکان قرارگیری در خرید تضمینی گندم داخلی اعتراض کرد.

حجتی و همکاران وی در وزارت جهاد کشاورزی بارها به پر بودن سیلوها و موضوع کافی نبودن فضای لازم برای ذخایر مازاد بر نیاز گندم و حتی احتمال از بین رفتن محصول تولیدی اشاره داشته‌اند اما وجود مابه التفاوت در واردات و ارزان بودن گندم خارجی در مقایسه با گندم وارداتی، وسوسه‌ای است که  هیچ وقت دست از سر سود جویان بر نمی‌دارد.

  در نامه جدید حجتی به نعمت زاده که روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی این بار خود آن را منتشر کرده است به موضوع " افزایش ذخیره گندم دوروم بیش از نیاز داخلی و تولید مازاد بر نیاز در سال جاری" اشاره شده و  حجتی از همتای خود در وزارت مربوط به واردات کالا  خواسته است که جلوی واردات گندم دوروم را بگیرد.

حجتی در سال گذشته نیز با ارسال نامه‌ای به محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار توقف واردات گندم شده بود اما بخش واردات به دلایل یا بهانه‌هایی مانند بی کیفیت بودن گندم دوروم زیر بار استفاده از گندم داخلی نرفته بودند.

در نامه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده است:

پیرو نامه شماره 33943/020 مورخ 3/11/1394 در خصوص ممنوعیت ثبت سفارش واردات گندم،با توجه به افزایش ذخیره گندم دوروم بیش از نیاز داخلی و تولید مازاد بر نیاز در سال جاری،ثبت سفارش جدید برای واردات گندم دوروم (با کد تعرفه 10011990) نیز ممنوع اعلام می گردد. خواهشممند است دستور فرمایید اقدام لازم به عمل آید.

در ادامه این نامه تاکید شده است: در ضمن واردات انواع گندم (با کدهای تعرفه ای 10019900 و 10011910) نیز کماکان ممنوع است.
وزیر جهاد کشاورزی پیش از این در تاریخ سوم بهمن 1394 در نامه ای به محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت،واردات گندم در سال 1395 را ممنوع اعلام کرده و خواستار خودداری از انجام ثبت سفارش جدید از این تاریخ برای گندم شده بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس