کاسپین

درحالی بانک مرکزی شب انتخابات اطلاعیه هایی برای سپرده گذاران کاسپین با محتوای آغاز پرداخت سپرده های زیر ۱۰ میلیون و ... صادر کرد که مراجعه مردم به شعب بازهم بی نتیجه ماند.

به گزارش مشرق، در هیاهوی انتخابات ریاست جمهوری، سپرده گذاران کاسپین که مسدودیت سپرده هایشان در دولتِ روحانی 7 ماهه شده است تجمع های متعددی مقابل ساختمان بانک مرکزی در میرداماد و کاخ دادگستری داشته اند.

سپرده گذاران کاسپین که بانک مرکزیِ دولت یازدهم را مقصر اصلی بروز مشکل بوجود آمده برایشان میدانند بارها از حسن روحانی خواسته اند که برای حل مشکلات این گروه از مردم ورود کند ولی روحانی قبل از آغاز تبلیغات ریاست جمهوری هم توجهی به این گروه نکرده بود.

با این حال، کاسپین در هیاهوی رقابت های ریاست جمهوری مورد توجه نامزدهای رقیب روحانی قرار گرفت و در مناظره تلویزیونی هم طرح شد. هر چند روحانی در زمان تبلیغات ریاست جمهوری در مناظره با سایر نامزدها، تلاش کرد توپ اشتباه دولتِ خود را بار دیگر به زمین سایرین بیاندازد.

حسن روحانی در سومین مناظره ریاست جمهوری، ریشه مشکلات مؤسسات اعتباری را در دولت قبل اعلام کرد درحالی که فقط در یک نمونه، می‌توان به خبط بانک مرکزی دولت یازدهم برای گرفتار شدن جمع زیادی از سپرده‌گذاران در مؤسسه کاسپین اشاره کرد.

بعد از آنکه اعتراض کاسپینی ها به وضع بوجود امده برایشان شدت گرفت، بانک مرکزی دولتِ یازدهم اطلاعیه هایی صادر کرد که حکایت از برنامه این بانک مرکزی برای پرداخت سپرده های خرد مردم داشت. ولی این اطلاعیه هم باب میل سپرده گذاران کاسپین نبود چراکه از همان شب نخست موجب تجمع کاسپینی ها مقابل شعب این موسسه شد.

به دنبال انتشار اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر تعیین تکلیف صرفا سپرده گذاران 10 میلیون تومانی فرشتگان منحل شده سابق بزرگترین عضو موسسه مجاز کاسپین ، بیش از 1000 نفر از مردم خشمگین تهرانی سراسیمه خود را به ساختمان مرکزی این موسسه در آرژانتین رساندند.

سپرده گذاران کاسپین  به نحوه سامان دهی مشابه موسسات غیرمجاز و نیز برخورد مبهم و ناقص بانک مرکزی برای تمام مبالغ سپرده گذاران نزد آن موسسه مجاز و همچنین عدم شفاف سازی کامل جهت بازپرداخت تمامی ارقام سپرده ها از سوی بانک مرکزی معترض هستند.

بانک مرکزی پس از حدود 7 ماه مسدود نمودن سرمایه های مردم و وعده های مختلف و متناقض از جمله دعوت مردم به صبر و عدم نگرانی آنها و اینکه از سرمایه های آنها صیانت خواهد کرد سرانجام با اطلاعیه های متعدد و ناقص خود در طی یکی دو روز منتهی به انتخابات  نه تنها ثابت کرد وعده های قبلی اش بر عدم نگرانی مردم غیرواقعی بوده بلکه مجوز صادره خود برای کاسپین را نیز مخدوش و آن را تبدیل به یک موسسه تسویه کننده با روش پرداخت مرحله ای سرمایه و پول مردم نموده است !!!

مردم می گویند : عدم صداقت دولت تدبیر و امید در موضوع کاسپین تا بدان جا رسیده است که مدیران بانک مرکزی به سرعت در حال تغییر صورت مساله در موضوع کاسپین و پاک کردن آثار گذشته هستند به گونه ای که یک شبه موسسه مذکور با هماهنگی بانک مرکزی طراحی و نوشتار کلمه کاسپین را بر روی تابلوی سر درب 20 شعب منتخب خود تغییر و رنگ نارنجی را جایگزین آبی- سفید قبلی کرد!!!

در این ارتباط مردم می گویند:  این تغییرات شتاب زده در کنار چند اطلاعیه بانک مرکزی به ما مردم این پیام را می دهد که مدیران بانک مرکزی به فکر بازگرداندان پول ما نیستند بلکه می خواهند با تغییر ظواهر فقط زمان بخرند.لازم به ذکر است کاسپین تا به امروز چندین بار تغییر اسم و تابلو داده است از زمانی که نام آن آرمان ایرانیان بود تا به این لحظه که کاسپین نارنجی رنگ معرفی شده است!

از دیگر موارد پاک کردن صورت مساله در موضوع کاسپین می توان به تغییر ساختمان مرکزی کاسپین از سعادت آباد تهران به حوالی میدان آرژانتین اشاره که در طی چند روز قبل اتفاق افتاده است.

معترضین می گویند: موسسه کاسپین با چراغ سبز بانک مرکزی می خواهد تمامی آثار گذشته خود را پاک سازی نماید از جمله آن که حتی قصد دارد در اقدام بعدی دفترچه های کاسپینی که در دست مشتریان فعلی است با دفترچه های طراحی شده جدید تعویض کرده و بدین ترتیب کلا با تغییر رنگ و تعداد شعب از حدود 500 به 20 شعبه جدید یک کاسپین دیگری آن هم با رنگ نارنجی ایجاد کند نه اینکه پول مردم را بدهد!!!

گفتنی است ، از جمله نکات دیگر مبهم در پرونده کاسپین (آرمان ایرانیان سابق) تناقض در صحبت های معاون قبلی نظارتی بانک مرکزی آقای تهرانفر و معاون کنونی نظارتی بانک مرکزی آقای حیدری است به طوری که آقای تهرانفر معاون اسبق آقای سیف در بانک مرکزی در مصاحبه خبری خود به مورخ 28اردیبهشت1394( چند ماه قبل از صدور مجوز کاسپین در 27اسفند1394) تاکید می کنند: " موسسه فرشتگان در موسسه آرمان ادغام شده است و اکنون موسسه فرشتگان وجود ندارد بلکه موسسه اعتباری آرمان ایرانیان هست . موسسه مالی و اعتباری آرمان ایرانیان هم اکنون مجوز ندارد ولی تا چند وقت دیگر مجوز می‌گیرد." این در حالی است که آقای حیدری جانشین تهرانفر و نیز آقای سیف در اظهارات اخیر خود مردم معترض را به فرشتگان حواله می دهند!!! که این خود یک تناقض آشکار گفتاری و رفتاری مدیران قبل و بعد بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید و عدم ثبات تصمیمات و مواضع آنها و نیز نشان از پشت پرده های مبهمی است که می بایستی دستگاه قضایی و امنیتی بدان ورود کرده تا ماجرای این تناقض گویی ها را که بازنده اصلی آن مردم و سرمایه آنها و مهم تر اعتماد عمومی است مشخص نمایند.

شعب منتخب 20 گانه مشخص شده جهت مراجعات مردمی و نیز شعب قبلی کاسپین با خشم مردمی گسترده تری مواجه شده است چراکه مردم از عدم پاسخگویی شعب با گذشت 7 ماه گلایه مند هستند. در این رابطه شخصی که دارای سپرده 10 میلیون تومان بود گفت : با مراجعه به شعبه منتخب به میزان حدود 35 درصد از 10 میلیون تومان سپرده قبلی من کسر و یک حساب قرض الحسنه جدید برای من افتتاح گردید ومتاسفانه اینکه این مبلغ جدید هم به من داده نمی شود.

وی افزود: من نمیدانم چرا باید 35 درصد از سپرده من کسر شود و اینکه چرا هیچ پولی به من داده نمی شود؟!

یکی دیگر از سپرده گذاران کاسپین گفت: بانک مرکزی حتی برای سپرده گذاران زیر 10 میلیون تومان در حدود 40 درصد کسر و سپس باقیمانده را هم به آنها نمی دهد و این گونه تعیین تکلیف در اصل یک نوع ضایع کردن مطالبات مردم و با مراحل 10 میلیون تومان ماه ها طول خواهد کشید تا به مبالغ بالاتر برسد و لذا  نمی توان به ان نحوه رفتار بانک مرکزی آنه هم پس از 7 ماه بلاتکلیفی دل بست.

هر چند بانک مرکزی با اطلاعیه های قبلی خود سعی نمود تا سپرده گذاران با مبالغ زیر 10میلیون تومانی و از 9خرداد مبالغ 20 میلیون تومان را در اولویت طرح سامان دهی قرار دهد و مدعی آن شود که حدود90 درصد سپرده گذاران سامان دهی می شوند اما مشاهدات حکایت از مراجعات مردمی با مبالغ سپرده های بالاتر از اعداد مذکور به شعب دارد بطوریکه اغلب سپرده گذاران با مبالغی زیر 500 میلیون تومانی که تعداد آنها نیز بسیار است در شعب منتخب کاسپین حضور دارند و از عملکرد و نوع سامان دهی و کسر نمودن مبالغی از سپرده های خود به دستور بانک مرکزی بشدت خشمگین هستند.

با گذشت 7 ماه از بلاتکلیفی حال که بانک مرکزی رویه مرحله ای 10 میلیون تومانی را برای سامان دهی انتخاب نموده است باعث شده این نوع و نحوه سامان دهی راهی طولانی را در پی داشته  و باعث افزایش نارضایتی های بیشتری شود.

تعدادی از سپرده گذاران کاسپین گفتند: سهامدران عمده کاسپین یعنی تعاونی های اعتباز فرشتگان و امید جلین با هماهنگی با بانک مرکزی روش پرداختی پلکانی را طراحی نموده اند تا بدین ترتیب جبران کسری و زیان از سهامداران عمده کاسپین انجام نشود بلکه این مردم سپرده گذار باشند که تاوان آن زیان ها را بدهند.

سپرده گذاران اضافه نمودند : این روش کنونی بانک مرکزی عملا در راستای سود سازی برای سهامداران و نیز مدیران کاسپین و افراد پشت پرده این ماجرا است و  بانک مرکزی هم به جای دفاع و صیانت از سپرده های مردم عادی نزد آن موسسه جانب سهامداران عمده کاسپین را گرفته است.

سپرده گذاران همچنین گفتند : چرا مدیران قبلی کاسپین که اتفاقا از مدیران قبلی فرشتگان منحله و از همکاران قبلی بانک مرکزی هم می باشند هنوز آزاد بوده و تاکنون به دلیل تخلفات متعدد از جمله اخلال در نظم اقتصادی و تعلل در انجام وظایف خود بازداشت و محاکمه نشده اند ؟! تجمع کنندگان همچنین خواستار تغییر مدیرعامل کنونی کاسپین هستند .

مردم همچنین می گویند: چرا بانک مرکزی که اکنون اطلاعیه های متعددی درباره کاسپین داده است در همان زمان صدور مجوز کاسپین27اسفند1394 اطلاع ‌رسانی رسمی و شفاف از طریق سایت رسمی خود و رسانه‌های عمومی، در خصوص موارد مهمی همانند مشروط بودن مجوز و ممنوعیت نصب تابلو و اخذ هر گونه سپرده و یا حتی توافقات ضمنی و پشت پرده تعاونی های اعتبار تشکیل دهنده کاسپین با بانک مرکزی را انجام نداده است و آیا می توان قبول نمود که مواردی بدین با اهمیتی بطور سهوی و از روی غفلت مدیران بانک مرکزی بوده است؟!

از جمله سوالات دیگری که مردم از بانک مرکزی می پرسیدند آن بود: آن همه تبلیغات جهت شعبه هایی قبلی کاسپین به رنگ آبی – سفید چگونه و با چه مجوز از شبکه های مختلف سیما پخش شده و یا در سطح شهر بوده است آیا آن هم در ادامه همان سلسله اشتباهات سهوی مدیران بانک مرکزی است؟؟!!

چرا کسری و زیان 4000 میلیارد تومان فرشتگان انحلال یافته بزرگترین مجموعه ادغامی در کاسپین قبل از صدور مجوز ادغام مشخص نشده بود تا آنکه این تعاونی اعتبار زیان ده در همان زمان متوقف و تسویه می شد تا مردم بیشتری را گرفتار خود نمی کرد نه اینکه به آن مجوز اعطا و حدود 9 ماه پس از تاریخ مجوز کاسپیین اعلام زیان مذکور شود که این هم به نوبه خود از موارد مشکوک چشم پوشیبر این موضوع مهم است که چگونه بانک مرکزی این عدد بسیار بزرگ را در صورت های مالی فرشتگان کشف نکرده است در حالی که قطعا این مقدار زیان بزرگ مذکور مربوط به چند ماه فعالیت پس از مجوز نبوده بلکه مربوط به 18سال فعالیت قبلی اش بوده است ضمن اینکه صورتحساب مالی فرشتگان با تراز مثبت مورد ارزیابی بانک مرکزی و در سایت کدال سازمان بورس در زمان پذیره نویسی قرار گرفته است.

لازم به یادآوری است امام خامنه ای در اول فروردین ١٣٩٦ در حرم رضوی مراتب نگرانی و نارضایتی خود را از بروز حوادث تلخ سرمایه گذاری اقتصادی مردم که باعث ضرر و زیان آن ها می شوند ابراز نمودند، معظم له فرمودند : " گاهی درگوشه‌ای ازکشورصدایی بلند میشود و صدا و سیما هم تبلیغ می کند و مردم طلا و خانه میفروشند که سرمایه‌گذاری کنند بعد مشخص میشود تخلف بوده، این خلاف امنیت سرمایه‌گذاریست " .

 بدون شک بروز چنین معظلاتی همانند گرفتار شدن مردم در کاسپین هم امنیت اقتصادی ، اجتماعی و هم روانی خانواده ها و کشور و همچنین اعتماد عمومی مردم به نظام پولی و بانکی را با خطر جدی روبرو می کند خصوصا در مواردی که مجوز رسمی دولت و بانک مرکزی مسبب اصلی بروز این گونه اتفاقات ناگوار می باشد.

قطعا عدم مسئولیت پذیری به هنگام بانک مرکزی و اشتباهات مکرر مدیران آن در پرونده کاسپین، سرمایه های مادی و اجتماعی مردم را مورد هدف قرار داده است و به جای آنکه مدیران و مباشران این تخلف آشکار به اشد مجازات برسند اکنون مردم سپرده گذار دراقصی نقاط کشور که به جز سایت رسمی بانک مرکزی و رسانه های عمومی، ابزاری برای مطلع شدن از پشت پرده های مشکوک نداشتنه اند بازندگان اصلی این سریال پر غصه کاسپین شده اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس