انتخابات

رسانه ها و مطبوعات جهان عرب ضمن پوشش روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، حضور و مشارکت مردم در آن را گسترده و فراتر از حد انتظار توصیف کردند.

سرویس جهان مشرق - دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ در ایران امروز (جمعه) بیست و نهم اردیبهشت ماه برابر با نوزدهم ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی از ساعت ۸ صبح به وقت محلی در ۶۳ هزار و ۴۲۹ شعبه اخذ رأی به طور هم زمان در سراسر کشور آغاز شد.

بر اساس اعلام مسئولان ستاد انتخابات کشور در این دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۳۶ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که از این تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۴ هزار نفر رأی اولی به شمار می آیند.

انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر ایران در ۱۰۲ کشور و ۱۳۲ نمایندگی ایران در خارج از کشور نیز برگزار می شود و در حالی که بیانیه صادره از سوی وزیر کشور ساعات اخذ رأی را از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۸ اعلام کرده بود، این زمان دو بار یک بار تا ساعت ۱۹ و یک بار دیگر تا ساعت ۲۲ به دلیل استقبال گسترده رای دهندگان و ازدحام جمعیت رأی دهندگان در بسیاری از شعب اخذ رای تمدید شد.

مطبوعات و رسانه های جهان عرب همسو با رسانه ها و مطبوعات جهان ضمن رصد انتخابات و نحوه برگزاری آن و میزان مشارکت مردمی در آن به انعکاس اخبار این رویداد بزرگ و سرنوشت ساز پرداختند.

آنچه رسانه ها و مطبوعات عربی درباره آن متفق القول بودند، «استقبال گسترده مردمی از انتخابات از اولین ساعات آغاز رأی گیری بود». آنچه در ذیل می آید، نگاهی به بازتاب و انعکاس انتخابات ریاست جمهوری در ایران در شماری از نشریه ها و پایگاه های خبری اینترنتی عربی است.

رادار : حضور چشمگیر زنان در انتخابات

پایگاه اینترنتی خبری مصری «رادار» برای پوشش انتخابات ایران و انعکاس مشارکت گسترده مردمی در این انتخابات بر «حضور زنان در عرصه» تمرکز کرده بود.

رادار با انتشار تصاویری از مشارکت زنان ایرانی در انتخابات، نوشت: شماری از آژانس های خبری منطقه ای و بین المللی انتخابات ایران را با انتشار تصاویری از حضور زنان در عرصه سیاسی به تصویر کشیدند.

این پایگاه خبری مصر تاکید کرد: حضور زنان در عرصه انتخابات ایران نشان می دهد، قوانین ایران برای زنان حقی مساوی و برابر با مردان قائل شده تا زنان ایرانی نیز همانند مردان این کشور از حق رای برابری برخوردار باشند.

البدیل : آغاز رقابت با استقبالی بی سابقه

پایگاه خبری مصری «البدیل» برای گزارش خود از انتخابات ریاست جمهوری ایران تیتر « آغاز رقابت های انتخاباتی با استقبالی بی سابقه » برگزیده و نوشته بود: با آغاز انتخابات ریاست جمهوری در ایران تمام جهان نتایج آن را رصد می کنند.

البدیل در گزارش خود تاکید کرده بود: همچنان پیش بینی نتیجه انتخابات سخت به نظر می رسد، به ویژه آنکه در آخرین روزها شاهد کناره گیری برخی از نامزدها به سود کاندیداهای دیگر از عرصه رقابت بود تا شرایط برای پیش بینی نتایج انتخابات پیچیده تر شود.

این پایگاه خبری مصری در بخشی از گزارش خود نوشته بود: درب های مراکز و شعب رأی گیری از ساعت ۸ صبح به وقت محلی با استقبال گسترده و بی سابقه مردم ایران برای ریختن آراء خود در صندوق ها گشوده شد.

الیوم السابع : حماسه زنان ایرانی در انتخابات

پایگاه اینترنتی روزنامه «الیوم السابع» چاپ قاهره همانند پایگاه خبری رادار به حضور گسترده و چشمگیر زنان ایرانی در عرصه انتخابات اختصاص داده و این حضور را «شور حماسی خستگی ناپذیر» برای مشارکت در انتخابات و ریختن آراء خود به صندوق ها توصیف کرده بود.

الیوم السابع درباره مشارکت زنان در انتخابات امروز نوشته بود:‌ این حضور صرفا مختص قشر خاصی از زنان ایرانی نبود، بلکه این حضور همه اقشار و طیف ها به خصوص زنان مذهبی با پوشش چادر را در برمی گرفت.

العهد : حضوری غیر منتظره

اما پایگاه خبری لبنانی «العهد» مشارکت رای دهندگان ایرانی در انتخابات امروز را به حدی غیر منتظره توصیف کرد که رای دهندگان حتی در همان ساعات اولیه آغاز رای گیری برای ریختن آراء خود به صندوق ها مجبور بودند، یک تا دو ساعت در صف منتظر بمانند.

خبرنگار العهد در گزارش خود از مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری امروز گفته بود که یکی از خبرنگاران غربی که برای پوشش انتخابات به ایران سفر کرده بود، در گفت و گو با وی تاکید کرده بود که تاکنون چندین بار برای پوشش انتخابات ایران به تهران سفر کرده، اما حضور مردم در این دوره بسیار فراتر از حد انتظار بوده است.

العربی الجدید : مشارکت گسترده درانتخابات

پایگاه اینترنتی خبری «العربی الجدید» نیز در گزارش خود از مشارکت تعداد زیادی از رای دهندگان ایرانی در انتخابات جهت آرا خود در صندوق ها خبر داده و از همان ابتدا پیش بینی کرده بود، تعداد زیاد رأی دهندگان موجب تمدید ساعات انتخابات خواهد شد.

الوطن : پیش بینی حضور ۷۲ درصدی رای دهندگان

اما روزنامه «الوطن» چاپ قاهره در گزارش خود با اشاره به مشارکت تعداد زیادی از واجدین شرایط در انتخابات امروز، تاکید کرد: پیش بینی می شود، میزان مشارکت ایرانی ها به ۷۲ درصد برسد.

الوطن افزوده است: رای دهندگان ایرانی امروز به شکلی گسترده در انتخاباتی شرکت کرده اند که برای «حسن روحانی» انتخاباتی سرنوشت ساز به شمار می آید.

بی بی سی عربی : مشارکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری ایران

شبکه خبری «بی بی سی» عربی در پوشش خبری خود از انتخابات ریاست جمهوری ایران از استقبال گسترده و مشارکت پر شمار رای دهندگان ایرانی گزارش داده و تاکید کرده بود: رای دهندگان ایرانی از اولین ساعات گشوده شدن درب های مراکز رأی گیری برای ریختن آراء خود به صندوق ها صف های طولانی تشکیل داده بودند.

بیروت پرس : حضور پر شمار و گسترده رأی دهندگان در شعب اخذ رأی

پایگاه خبری لبنانی «بیروت پرس» نیز در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: رای دهندگان ایرانی همچنان به تعداد پر شمار و گسترده در مراکز رای گیری حضور دارند تا رأی خود را به صندوق نماینده مورد نظر خود بریزند.

در گزارش این پایگاه خبری لبنانی آمده بود: مراکز و شعب اخذ رأی از ساعات اولیه صبح روز جمعه شاهد تشکیل صف های طولانی به دلیل مشارکت گسترده واجدین شرایط در انتخابات بود.

بیروت پرس در بخش دیگری از گزارش خود تاکید کرده بود: این حضور فقط مختص مسلمانان و شهروندان شیعی ایران مشاهده نمی شود، بلکه اقلیت های ایران از جمله ارمنی ها نیز مشارکت گسترده ای در این انتخابات ثبت کردند، به گونه ای که مراکز اخذ رای در مناطق ارمنی نشین تهران نیز شاهد تجمع شمار زیادی از شهروندان ارمنی برای ریختن آراء خود به صندوق ها بود.

المصراوی :‌ مشارکت گسترده در کنار ثبات امنیتی

اما پایگاه خبری مصری «المصراوی» درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: مراکز و شعب رأی گیری از ساعات اولیه آغاز رأی گیری با مشارکت گسترده و بسیار پر شمار رأی دهندگان مواجه بود، به گونه ای که در برخی مراکز، رأی دهندگان برای انتخاب نامزد مورد نظر خود بیش از ۳ ساعت در صف های انتظار بودند.

المصراوی در گزارش خود به فضای حاکم بر انتخابات ایران نیز اشاره و در این باره تاکید کرده بود: مهم ترین شاخص انتخابات ریاست جمهوری در ایران حاکمیت امنیت و ثبات بر فضای انتخابات و در تمام مناطق ایران بود.

در این راستا، پایگاه های خبری «المیادین»، «الجنوبیه»، «النشره»، «النور»، «المیادین»، «لبنان تو دی» و «الدیار» لبنان، «المرده»، «الغد»، «الوفد»، «انفراد»، روزنامه «الدستور»، «الاقتصادی»، «المحیط»، «مصرس» و «صدی البلد» مصر، روزنامه «الاتحاد» چاپ امارات متحده، روزنامه «العرب» قطر، خبرگزاری رسمی کویت «کونا»، پایگاه خبری «العرب نیوز» و خبرگزاری «جراسا» اردن، «زمن پرس»‌ فلسطین اشغالی، خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»  و پایگاه خبری «سایبر» سوریه، لبنان، شبکه تلویزیونی «الاتجاه» عراق و غیره در گزارش های مشابهی ضمن پوشش انتخابات ریاست جمهوری ایران، بر مشارکت گسترده و پر شور مردم ایران و تمدید دو باره ساعات اخذ رأی به دلیل استقبال گسترده از انتخابات، در کنار فضای امن و با ثبات حاکم بر تمام مناطق و شعب رأی گیری تاکید و شماری از این آنها این حضور پر شور و گسترده را حماسه آفرینی ملت ایران توصیف کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس