الیوت آبرامز

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا می‌گوید تحریم‌های عمده علیه ایران باقی است.

به گزارش مشرق، الیوت آبرامز در گفت‌وگو با صدای آمریکا با وجود حمایت از روحانی در انتخابات ایران، تصریح کرد توافق هسته‌ای آن چیزی نبود که دولت روحانی به مردم می‌گفت.


وی در پاسخ این سؤال صدای آمریکا که «روحانی تلاش کرده که معاملات تجاری را که گفته می‌شود ایران قرار بود در پی توافق هسته‌ای به آن دست یابد، با سر و صدای زیاد بسیار مهم جلوه دهد.  نظر شما چیست؟» گفت: یکی از راه‌هایی که توافق‌ هسته‌ای به مردم قبولانده شد این بود که می‌گفتند ما برای رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری و گسترش تجارت به آن نیاز داریم. بی‌تردید توافق هسته‌ای نتایجی هم داشته و از طریق آن به مقادیری پول دست یافته‌اند ولی این آن معدن طلایی نبود که به مردم وعده داده شد.


( پیش از این جان کری گفته بود در توافق هسته‌ای ادعا می‌شد ایران ۱۰۰ یا ۱۵۰  میلیارد دلار به دست می‌آورد اما آنها واقعا چه قدر به دست آوردند؟ ۳ میلیارد دلار!)


آبرامز در توضیح ماجرا تصریح کرد: به نظر من یکی از دلایل آن این بود که خوشبختانه آمریکا تحریم‌ها را لغو نکرد و هنوز هم تحریم‌هایی باقی است، بسیاری از شرکتهای اروپایی و دیگر شرکتها به خاطر اینکه بیم آن را دارند که ممکن است مورد تحریم قرار بگیرند از معامله با ایران خودداری کردند. می‌دانید که بعضی از شرکتهای اروپایی نه میلیونها، بلکه میلیاردها دلار به خاطر تخلف از قانون تحریمها متحمل جریمه شدند.


بنابراین بانکهای اروپا باید خیلی با احتیاط عمل ‌کنند. تحریمها به قوت خود باقیست و فکر می‌کنم توسط کنگره حتی تحریمها بیشتر شود.


مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در پاسخ این سوال که به نظر شما شانس تغییر رفتار ایران در منطقه پس از انتخابات وجود دارد؟ و آیا ممکن است ایران از حمایت و کمک به حزب‌الله یا گروههای دیگر دست بکشد؟ گفت؛ چنین شانسی وجود ندارد. چون این انتخابات ریاست‌جمهوری است.

رئیس‌جمهور در واقع کنترل واقعی روی سپاه پاسداران و سپاه قدس در منطقه ندارد. روحانی به عنوان یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب خود را معرفی کرد. چه فرقی دارد؟ در دوره زمامداری او هیچ تغییری در اوضاع از لحاظ حقوق بشر دیده نشد. موسوی و کروبی هنوز در حبس خانگی هستند.


وی همچنین گفت: بعید می‌دانم با فشار ما برنامه موشکی ایران متوقف شود.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس