کد خبر 726230
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
مدارس

وزارت اقتصاد تاجیکستان از امضای توافق‌نامه 35 میلیون دلاری با صندوق توسعه عربستان در آستانه نشست سالانه مدیران بانک توسعه اسلامی در «جده» خبر داد.

به گزارش مشرق، به نقل از «آسیا پلوس»، توافق‌نامه ساخت مدارس در تاجیکستان بین وزارت اقتصاد این کشور و صندوق توسعه عربستان سعودی شب گذشته در «جده» امضا شد.

این توافق‌نامه با هدف بهبود بخش آموزش و پرورش از طریق ساخت و تجهیز مدارس در برخی نواحی تاجیکستان مانند «مؤمن آباد»، «خاولینگ»، «بلجوان»، «دنغره»، «شمس الدین شاهن»، «کولاب»، «واسع»، «فرخار» استان «ختلان» و «دیوشتیج»، «استروشن»، «پنجکت»، «اشت»، «کانبادام» و «مسچاه» استان «سغد» به امضا رسیده است.

این توافق‌نامه توسط «عبد السلام قربانیان» وزیر اقتصاد تاجیکستان و «یوسف ابراهیم البسام» مدیر عامل صندوق توسعه عربستان به امضا رسید.

همچنین توافق‌نامه «ساختمان جاده کولاب- قلعه خمب» بین وزارت اقتصاد تاجیکستان و بانک توسعه اسلامی به مبلغ 115 میلیون و 50 هزار دلار که 20 میلیون آن را وام تشکیل می دهد، به امضا رسید.

ساخت این جاده در ماه جولای سال جاری آغاز و در سال 2022 به پایان خواهد رسید.

روابط سیاسی بین تاجیکستان و عربستان سعودی در 22 فوریه سال 1992 برقرار شد و در سال 2008 تاجیکستان نسبت به افتتاح سفارت خود در ریاض اقدام کرد.

عربستان سعودی در ابتدای سال 2010 سفارت خود در شهر دوشنبه را افتتاح کرد و در یک سال بعد «بندر محمد جمیل» به عنوان نخستین سفیر این کشور استوارنامه خود را به رئیس جمهور تاجیکستان تقدیم و رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

طی 24 سال برقراری روابط بین 2 کشور، امامعلی رحمان 3 بار به عربستان سعودی (در سال‌های 1997 و 2001 جهت انجام سفر رسمی و در سال 2005 جهت شرکت در نشست اضطراری سران سازمان کنفرانس اسلامی) سفر کرده است.

آسیای مرکزی و تاجیکستان که اکنون بعنوان یکی از مناطق دارای استعداد جذب جریان افراط از آن نام برده می‌شود، طی چند سال اخیر، به شدت مورد توجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی قرار گرفته است.

سرمایه گذاری 180 میلیون دلاری قطر در تاجیکستان، انتقال مهاجران کاری تاجیک و ازبک به قطر، کمک به ساخت بزرگترین مسجد آسیای مرکزی در قزاقستان، ساخت بزرگترین شهرک صنعتی و تجاری در دوشنبه و ارائه وام‌های کلان اقتصادی بلاعوض یا با سود کم از سوی سعودی به کشورهای منطقه، تنها بخشی از اقدامات و فعالیت‌های کشورهای عربی در آسیای مرکزی در حوزه اقتصادی قلمداد می‌شود.

این گونه فعالیت‌ها در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، برای کشورهایی مانند قطر و عربستان، سرمایه گذاری در کشورهای دور دستی مانند آسیای مرکزی چندان با توجیه اقتصادی صورت نمی‌گیرد.

فعالیت‌های قطر در آسیای مرکزی بخصوص تاجیکستان و ازبکستان که دارای پیشینه مذهبی هستند، فقط به روابط اقتصادی منجر نمی‌شود؛ این کشور با توجه به ثروتی که در اختیار دارد، در دیگر بخش‌های اساسی این کشورها نفوذ کرده و اهداف مخفی خود را دنبال می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • agah565 IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
    0 0
    تنها کشوری رابطه سنتی باکشورمون داشت اینم به لطف دیپلماسی خیلی خیلی عزتمند وفعال دولت یازدهم داره به حیاط خلوت وهابیون تبدیل میشه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس