معلم

یک معلم با اشاره به مطالبات معلمان از دولت آینده گفت:‌ مشکلات معلمان در ۴ حوزه معیشتی،‌منزلتی، مشکلات کاری و کم رنگ‌شدن مباحث ارزشی و انقلابی است.

به گزارش مشرق، حدود ۹۰۰ هزار معلم در سراسر کشور وظیفه آموزش ۱۳.۵ میلیون دانش‌آموز را عهده‌دار هستند اما معلمان خواسته‌ها و مشکلاتی را دارند که عدم تحقق این خواسته‌ها و برطرف شدن مشکلات در کیفیت کار معلمان تأثیر منفی گذاشته است. اگرچه سال‌هاست در روز معلم سخنان بسیاری در ضرورت توجه به جایگاه معلم و تکریم آنها گفته می‌شود اما از نگاه معلمان، آموزش‌ و پرورش با مشکلات متعددی مواجه است که اولویت نداشتن موضوع آموزش در دولت‌های مختلف این مشکلات را مزمن کرده است.

در میزگردی بررسی مطالبات معلمان از دولت آینده به موضوع مشکلات وزارت آموزش وپرورش از زاویه نگاه معلمان پرداختیم.

برزگر یکی از فرهنگیان شهر تهران در این میزگرد با اشاره به اینکه اگر قرار است نسلی را تربیت کنیم که در آینده متولی نظام مهدوی شوند باید پاسخ دهیم که این افراد باید در کجا تربیت شوند؟" گفت: اهمیت موضوع آموزش و پرورش از تمام مسائل مهمتر است یعنی اگر بخواهیم در آینده نظامی مبتنی بر ارزش‌های انقلابی و اسلامی داشته باشیم تنها نهادی که این هدف را محقق می‌کند وزارت آموزش و پرورش است.

وی افزود: بنده می‌خواهم مشکلات آموزش و پرورش را از بحث اقتصادی بررسی کنم چون این موضوع بسیار مهم است. در بحث اقتصادی همیشه می‌گویند در آموزش و پرورش با کمبود اعتبار و محدودیت اقتصادی مواجه هستیم، آموزش و پرورش دارای ظرفیت‌های مختلف اقتصادی است اما مدیریت منابع بر آنها وجود ندارد. آموزش و پرورش بالاترین و بزرگترین املاک‌دار کشور است و بالاترین ظرفیت‌های اقتصادی را دارد اما مشکل اصلی مدیریت است و افرادی که تفکر علمی ندارند در جایی مدیریت می‌کنند که به نوگراترین و بافکرترین افراد نیاز است.

این معلم گفت: آموزش و پرورش برای ۲۰ سال آینده کشور، نیروی انسانی تربیت می‌کند و مدیران این مجموعه آن‌قدر باید آینده‌نگر باشند که بتوانند چشم‌انداز ۲۰ساله آینده را ببینند. بنده در بحث معیشت و منزلت معلمان ۴۰ شاخص را برای یک شغل استخراج کرده‌ام که از این شاخص‌ها به‌جز یک یا دو مورد سایر موارد برای معلمان حاکم نیست، تعدادی از این شاخص‌ها عبارتند از زمینه ارتقاء، مسائل رفاهی و آموزشی

برزگر بیان کرد:‌ در بسیاری از موارد ا احساس می‌کنیم مشکلات فرهنگیان بارها تکرار شده است اما این مسائل کمتر مورد کالبدشکافی قرار گرفته و  کمتر عناصر این قضیه و مسائل مورد اهمیت تحلیل شده است. آموزش و پرورش به دلیل تربیت نیروی انسانی برای  ۲۰ سال آینده کشور دارای اهمیت است و اگر به این موضوع عمیق نگاه کنیم همه چیز کشور به آموزش و پرورش وابسته است و نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی مشکلات آموزش‌وپرورش در ۴ محور عنوان کرد:‌ این مشکلات در عین ارتباط با یکدیگر دارای اولویت‌هایی هستند و در این وزارتخانه نیاز به فردی داریم که تحول جدی در آموزش و پرورش ایجاد کند و مطالبات فرهنگیان را طبقه بندی کند تا مشخص شود چه مسائلی برای معلمان تهدید و چه مواردی برای آنها معضل است و اگر این کار انجام نشود نمی‌توان برنامه‌ریزی منسجمی برای حل مشکلات داشت.

این معلم ادامه داد:‌ مطالبات فرهنگیان در ۴ محور معیشتی و رفاهی، منزلتی، مشکلات کاری و سیستمی و کم رنگ شدن مباحث ارزشی و انقلابی تقسیم می‌شود. مشکلات معیشتی به عنوان تهدید برای معلمان مطرح است و دولت آینده باید به معیشت معلمان اولویت دهد چون پایه‌ای برای سایر مباحث است همچنین در بحث مسائل معیشتی و رفاهی شاهد هستیم که می‌گویند نیروی انسانی آموزش و پرورش زیاد است و امکانات و منابع مالی کافی را نداریم.

برزگر تصریح کرد: در آموزش و پرورش مدیریت منابع وجود ندارد ر حالیکه آموزش و پرورش ظرفیت‌هایی دارد که به دلیل عدم مدیریت یا سوءمدیریت از دست می‌رود. به عنوان مثال این وزارتخانه بزرگترین فضاهای پرورشی، اردوگاه‌ها، استخرها و خانه‌های معلم را دارد. هم اکنون ۳۰۰ اردوگاه، و کانون پرورشی در آموزش‌وپرورش وجود دارد که این وزارتخانه را به بزرگترین املاک دار کشور تبدیل کرده اما چقدر توانسته‌اند از این ظرفیت بهره ببرند.

این معلم افزود: وزیر آموزش و پرورش باید نگاه مدیریت منابع انسانی و اقتصادی داشته باشد و بداند که برای ۲۰ سال آینده کشور نسل تربیت می‌کند. همچنین در بحث منزلت معلمان شاهد هستیم که آنها از جایگاهی که سایر کارمندان و اساتید دانشگاه از آن بهره می‌برند، محروم هستند. حتی در درون ساختار آموزش و پرورش نیز منزلت معلم مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به مشکلات کاری معلمان مطرح کرد: جمعیت بالای کلاسهای درس، شاخص‌های انتصاب مدیران مدارس و ارتقای شغلی معلمان تنها بخشی از مشکلاتی است که معلمان را در شغل خود دلسرد و بی‌انگیزه می‌کند و متأسفانه وزرا در سیاستگذاری‌های خود ضعیف و بدون برنامه هستند و تحول درآموزش و پرورش وجود ندارد.

برزگر با اشاره به کم رنگ شدن  مسائل ارزشی و انقلابی عنوان کرد: این معضل در حوزه مباحث پرورشی مشاهده می‌شود همچنین معلمان تعداد بسیاری از معلمان تربیتی در آستانه بازنشستگی هستند و نتوانسته‌ایم نیروهای پرورشی جوان را تربیت و جایگزین آنها کنیم. آن هم در شرایطی که هجمه آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس