علي غفاري

دولت با شعار و پنهان شدن پشت فروش برخی فیلم‌ها می‌خواهد فریبکاری کند! اما واقعیت این است که فرهنگ سینمای ایران به هیچ وجه در دوران آقای روحانی تقویت نشده است.

به گزارش مشرق، علی غفاری، نویسنده و کارگردان سینمای ایران که با فیلم تحسین شده «استرداد» صاحب چهار جایزه سیمرغ از سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر شده است، در گفت‌و‌گویی صریح با «آینه نیوز» به شدت از سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم انتقاد کرد.


کارگردان فیلم «ابوزینب» دلایل خود را از عقبگرد فرهنگی دولت یازدهم چنین بیان کرد: «اگر بخواهیم دلایل قصور دولت در بحث فرهنگی را تحلیل کنیم به موارد مختلفی می‌رسیم و حداقل من که در این عرصه فعالیت می‌کنم از جریان فرهنگی موجود اطلاع دارم و می‌دانم که دولت با شعار و پنهان شدن پشت فروش برخی فیلم‌ها می‌خواهد فریبکاری کند! اما واقعیت این است که فرهنگ سینمای ایران به هیچ وجه در دوران آقای روحانی تقویت نشده است. متأسفانه در این چهار سال یک سینمای مأیوس، یک سینمای خموده و یک سینمای کسل کننده ترویج شده است!

برعکس سینمای حماسی و ملی ما که بتواند احساسات مخاطب را تهییج کند و مایه افتخار برای مردم باشد به کل فراموش شده است.»


    بی‌عدالتی در اکران


علی غفاری در ادامه به مسئله اکران سینمایی اشاره کرد و وضعیت موجود را نشانه‌ای از بی‌عدالتی در عرصه فرهنگی دانست. کارگردان فیلم «چراغ قرمز» در این خصوص به «آینه نیوز» گفت: «جدا از عدم توجه دولت به سینمای ملی که واقعاً فاجعه بوده است، در زمینه اکران سینمایی هم بی‌عدالتی به حد نهایت رسیده و برخی فیلم‌ها مهجور شدند. من نمی‌خواهم درباره شرایط فیلم خود چیزی بگویم. در مورد وضعیت کلی همکارانم صحبت می‌کنم که سر برخی‌ها بریده شد. به برخی‌ها ۷۰ سالن سینما دادند و برخی فیلم‌ها به شکل تک سانس اکران شدند و سازمان سینمایی در این مسئله هم ورود پیدا نکرد.»


    جولان غیرفرهنگی‌ها در دولت


کارگردان فیلم «استرداد» در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دولت از چه طریقی باید اقدام به جریان‌سازی فرهنگی کند، پاسخ داد: «دولت باید بتواند خط مشی و اصول مشخصی را در عرصه فرهنگ و هنر برنامه‌ریزی کند و به افراد صاحبنظر فرصت تحلیل و دیده‌بانی دهد، در حالی که افرادی غیرفرهنگی در دولت یازدهم تصمیم گیرنده بودند. به نظرم باید این دوران چهار ساله آقای روحانی را از تاریخ فرهنگ کشور حذف کرد.»

کارگردان فیلم «شاهرگ» در پاسخ به اینکه مهم‌ترین غفلت‌های فرهنگی دولت یازدهم چه بوده است، پاسخ داد: «در کل مسائل فرهنگی در دیدگاه این دولت جایی نداشت. بودجه فرهنگی در مواردی نامناسب به کار رفت و توجه به تولید آثاری در ارتباط با فرهنگ مقاومت و ایثار و دفاع مقدس نشد. در این دوران فیلم‌هایی مناسب برای خانواده و فرهنگ ایرانی به ندرت ساخته شد. وزارت ارشاد وظیفه دارد جهت‌گیری فرهنگی را به سمت اینگونه آثار ببرد اما ما در این سال‌ها حرکتی از مسئولان ندیدیم.

چون اصلاً مسئله فرهنگ برایشان جدی نیست و خیلی خاموش دارند به سمتی می‌روند که از سینمای ملی و انقلابی فاصله بگیریم و سینما منحصر به یکسری فیلم‌های تجاری شود تا آقایان آمار فروش را به عنوان موفقیت خود اعلام کنند!»


    فقط شعار شنیدیم


علی غفاری درباره شعارهای صورت یافته از سوی دولت یازدهم مبنی بر ایجاد امید و نشاط در عرصه سینما گفت: «دولت یازدهم فقط شعار داد و تجربه نشان داده است حتی آن دسته از هنرمندانی که حامیان جدی آقای روحانی بودند و حتی چهار سال پیش حنجره پاره می‌کردند تا این دولت سرکار بیاید هم دیگر پشیمان هستند. خیلی از حامیان این دولت رسماً اعلام کردند که رأی خود را از این دولت پس می‌گیرند و در انتخابات آینده دیگر از آقای روحانی حمایت نمی‌کنند.»

غفاری درباره جایگاه فرهنگ در عرصه انتخابات بیان کرد: «فرهنگ کلاً مظلوم واقع می‌شود و در مناظره‌های تلویزیونی هم ببینید که فرهنگ همیشه در حاشیه قرار دارد. دولت فعلی هم که فقط شعار امید و آینده می‌دهد اما ما به خوبی فهمیدیم که از این دولت هیچ وقت کاری برنمی‌آید، چراکه اگر قضیه فرهنگ برای دولت فعلی که ان‌شاء‌الله آخرین دوره کاری‌اش هم باشد! جدی بود، حداقل آقای روحانی یک بار در جلسه شورای عالی سینما شرکت می‌کرد. حداقل یک بار در مورد سینما صحبت می‌کرد.

حداقل یک بار فرهیختگان این مملکت و هنرمندان را با آغوش باز در جمع خود می‌پذیرفت و درد دل‌ها و نقدهایشان را گوش می‌کرد. دولت یازدهم فقط شعار داده است. متأسفانه این دولت در چهار سال گذشته هیچ قدمی برای فرهنگ این مملکت برنداشت.»


علی غفاری در پاسخ به اینکه چه توصیه‌ای برای همکاران هنرمند خود در انتخابات پیش روی دارد، عنوان کرد: «من در جایگاهی نیستم که به همکاران گرانقدر خود توصیه‌ای داشته باشم و امیدوارم با چشم حقیقت و آگاهی رأی دهیم. من فقط دعا می‌کنم که شرایط مناسبی فراهم شود تا فرهنگ این مملکت از شرایط فعلی نجات پیدا کند، چراکه اگر با این وضعیت پیش برود مشخص نیست که چهار سال دیگر چیزی به نام سینمای ایران داشته باشیم. این سینما فقط به گیشه فکر می‌کند و آقایان فقط دنبال پُرکردن جیب خود هستند! و به شدت از تفکر، نگاه و هدفگذاری فرهنگی دور مانده است.

امیدوارم شرایط فعلی به پایان برسد و ما شاهد یک سینمای نجیب و مردم گرا در آینده باشیم.» علی غفاری که در فیلم تاریخی «استرداد» گوشه‌ای از ارادت به خاک گرانقدر این سرزمین را نمایان کرده بود، در پایان صحبت‌هایش ملت ایران را به شرکت در انتخابات دعوت کرد و گفت:«امیدوارم روز جمعه شاهد حضور همه مردم ایران پای صندوق‌های رأی باشیم و با شور و اشتیاق به فردی که شایسته است رأی بدهیم و ان‌شاء‌الله هر چه خیر و صلاح این ممکلت است همان اتفاق بیفتد.»

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس