کد خبر 725896
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
شاعر

یک شاعر گفت: دولت یازدهم از یک دیپلماسی مقتدر فرهنگی برخوردار نبود به همین خاطر حوزه فرهنگ و هنر «باری به هر جهت» و سلیقه‌ای مدیریت شد.

به گزارش مشرق،‌ رضا اسماعیلی شاعر و پژوهشگر ادبی در خصوص ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در زیرساخت‌های فرهنگی و هنری گفت: اگر بخواهیم از دایره انصاف خارج نشویم، باید بگوییم دولت یازدهم نیز – همچون همه دولت‌های پیشین - در طول چهار سال گذشته در مسیر باروری و بالندگی فرهنگ و هنر گام‌هایی برداشته است. ولی حرکت دولت – به خصوص در حوزه شعر و ادبیات – بسیار کُند و لاک‌پشتی بوده است. در مواردی نیز این تلاش‌ها در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری نبوده است.
وی در بیان انتظارات خود از دولت دوازدهم عنوان کرد: متاسفانه در جامعه ما «عدالت فرهنگی» وجود ندارد. به این معنا که به همه شاخه‌های ادبی و هنری به یک چشم نگاه نمی‌شود. انتظار من به عنوان یک منتقد و پژوهشگر ادبی چیزی جز این نیست که دولت به شعر و ادبیات به اندازه سایر هنرها بها بدهد تا شاعران و نویسندگان نیز بتوانند از حقوق مادی و معنوی هنر خویش همچون سایر رشته‌ها بهره‌مند شوند و با امنیت و آرامش خاطر بیشتری به کار خود ادامه بدهند. وی ادامه داد: نخبگان فرهنگی باید در جمهوری اسلامی با امید، سربلندی و کرامت زندگی کنند. در حال حاضر این کرامت به خاطر تنگناهای اقتصادی و معیشتی خدشه‌دار شده و اهل قلم در مواردی - به ناگزیر - برای تامین زندگی دست به قلم می‌برند.
اسماعیلی با اشاره به توجه دولت به نخبگان هنری بیان کرد: دولت یازدهم از یک دیپلماسی مقتدر فرهنگی برخوردار نبود. به همین خاطر حوزه فرهنگ و هنر «باری به هر جهت» و سلیقه‌ای مدیریت شد. دیگر اینکه تعامل دولت با شاعران و نویسندگان کمتر از دیگر عرصه‌های هنری – سینما، تئاتر و موسیقی - بوده است. این تعامل باید تقویت شود. واگذاری مسئولیت‌های فرهنگی و هنری به اصحاب فکر و فرهنگ اولین گام در مسیر تقویت این تعامل است.
وی افزود: در چهار سال گذشته کار دولت در حوزه «شعر و ادبیات» بیشتر حالت «رفع تکلیف» را داشت. در حالی که حضرت امام(ره) شعر را بالاترین لسان برای اصلاح جامعه می‌دانست، همچنان که مقام معظم رهبری نیز شعر را ثروت و سرمایه ملی می‌دانند.
این شاعر با اشاره به کارنامه دولت یازدهم در تولیدات فرهنگی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم نتوانست آن گونه که شایسته و بایسته است دغدغه‌های فرهنگی رهبر انقلاب را تحقق عینی ببخشد. حرکت دولت در حوزه هنری و ادبی باید در راستای تقویت «سبک زندگی ایرانی – اسلامی»، مقابله با تهاجم فرهنگی، تقویت گفتمان انقلابی، و پیشگیری از «نفوذ فرهنگی» باشد. دولت دوازدهم باید برای تحقق این اهداف سرمایه‌گذاری بیشتری کند. ارائه پیوست فرهنگی برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها از دیگر مطالبات رهبر معظم انقلاب بود که در دولت یازدهم – به هر علت – مورد غفلت قرار گرفت.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس