روحانی

رسانه های جهان عرب ضمن ادامه روند رصد انتخابات ریاست جمهوری در ایران متفق القول بودند، کناره گیری اسحاق جهانگیری به سود حسن روحانی در انتخابات نمی تواند، امید به پیروزی را در دل روحانی زنده کند.

سرویس جهان مشرق - رسانه های جهان عرب ضمن ادامه روند رصد انتخابات ریاست جمهوری در ایران متفق القول بودند، کناره گیری اسحاق جهانگیری به سود حسن روحانی در انتخابات نمی تواند، امید به پیروزی را در دل روحانی زنده کند.

جریدتک الیوم: فرصت های اندک روحانی برای پیروزی

پایگاه خبری « جریدتک الیوم» مقاله ای تحلیلی از روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارانوت» چاپ سرزمین های اشغالی را تحت عنوان «فرصت های روحانی برای پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری اندک است» ترجمه و منتشر کرد که در آن «یدیعوت آحارانوت» به بررسی فرآیند انتخابات ریاست جمهوری ایران و شانس پیروزی هر یک از نامزدهای شرکت کننده در این دور از انتخابات کرده بود.

یدیعوت آحارانوت در تحلیل خود نشان می دهد که بسیاری از روزنامه ها و نشریه های جهان عرب هم عقیده است و در همان ابتدای تحلیل تاکید می کند: فرصت های پیروزی «حسن روحانی» به عنوان کاندیدای جناح محافظه کار در این دور از انتخابات اندک است.

به اعتقاد این روزنامه صهیونیستی عواملی چون عدم عمل به وعده های انتخاباتی و در راس آنها وعده های مربوط به آزادی بیان و تظاهرات موجب شده تا در این دور از انتخابات و در حالی که تنها چند روز به برگزاری آن باقی نمانده، از شانس چندانی برای پیروزی برخوردار نباشد.

به نوشته یدیعوت آحارانوت روحانی در این دور از انتخابات از پایگاه مردمی چندانی برخوردار نیست و علی رغم اینکه تلاش می کند، از برجام به عنوان برگ برنده ای برای جذب آرا مردم ایران استفاده کند، توجه نمی کند که جامعه ایران استقبالی از برجام نکرده است و از این حیث رای دهندگان ایرانی نمی توانند، در این انتخابات حامل مژده و بشارتی برای روحانی باشند.

المدن: ترس روحانی از رنگ خاکستری

پایگاه خبری لبنانی «المدن» طی مقاله‌ ای درباره آخرین تغییر و تحولات جاری در صحنه انتخاباتی ایران نوشت: انصراف «محمد باقر قالیباف» و «اسحاق جهانگیری» از نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران، مبارزه انتخاباتی به دو کاندیدا محصور خواهد شد که «حسن روحانی» و «ابراهیم رئیسی» خواهد بود.

المدن با بیان اینکه کناره گیری جهانگیری به سود روحانی به تبعیت از کناره گیری قالیباف به سود رئیسی صورت گرفت، افزود: جناح اصلاح طلب به امید بالا بردن شانس روحانی برای پیروزی در انتخابات آینده این راهبرد را پیش گرفت، چون بسیاری از محافل داخلی و خارجی بر این باورند، کناره گیری قالیباف به سود رئیسی شانس پیروزی رئیسی را افزایش داده است.

این پایگاه خبری با تاکید بر اینکه جناح اصلاح طلبان به این امر واقف است و همین موضوع نگرانی هایی را برای این جناح ایجاد کرده است، خاطر نشان می کند: پس از سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، نظر سنجی ها نیز روی خوشی به روحانی نشان نداده اند.

المدن با بیان اینکه بخشی از رای دهندگان شرکت کننده در نظر سنجی ها اعلام کرده اند، هنوز نامزد مورد نظر خود را انتخاب نکرده اند، می افزاید: این آرا که به آرای خاکستری معروف هستند، برای روحانی نگرانی های بسیاری ایجاد می کنند، چون وجود آنها به معنای بالا رفتن میزان ریسک و غافلگیری انتخاباتی است که دور از انتظار نیست، به زیان روحانی رقم بخورد.

الاخبار : آیا قربانی کردن جهانگیری می تواند، محاسبات روحانی درست کند

روزنامه «الاخبار«، چاپ بیروت نیز در تحلیلی می نویسد: همان گونه که انتظار می رفت، «اسحاق جهانگیری» به سود «حسن روحانی» از نامزدی در انتخابات کناره گیری کرد، کسی که در آخرین دقایق نام نویسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداتوری خود را اعلام کرد تا محافل سیاسی به وی لقب «کاندیدای در سایه» را بدهند و از همان ابتدا خروج وی از صحنه رقابت ها به سود روحانی را پیش بینی کنند.

الاخبار می افزاید: تغییر معادلات انتخاباتی پس از اعلام کناره گیری محمد باقر قالیباف از رقابت های انتخاباتی به سود ابراهیم رئیسی، جریان اصلاح طلب را وادار به اتخاذ تدبیری مشابه نمود که در خارج کردن اسحاق جهانگیری از گردونه رقابت ها به سود روحانی نمود پیدا کرد.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه این اقدام اصلاح طلبان تلاشی برای بازگرداندن معادلات انتخاباتی به وضع سابق آن قابل ارزیابی است، ادامه می دهد: نمی توان گفت، این اقدام تا چه اندازه تاثیر گذار بوده است، به ویژه آن که بسیاری از صاحب نظران هم چنان بر این باورند، هیچ یک از نامزدهای شرکت کننده در انتخابات آتی قادر به کسب حداکثر آرا نیستند و باید منتظر کشیده شدن انتخابات به دور دوم باشیم و این نشان از تزلزل موقعیت و شانس پیروزی روحانی در انتخابات دارد.

الإسلام الیوم : روحانی به آرای اهل سنت دل نبندد

پایگاه خبری عربستانی «الإسلام الیوم» در مطلبی به جایگاه اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری ایران می پردازد و تاکید می کند، اهل سنت در ایران یک وزنه جمعیتی به شمار می آیند و از این حیث آرا آنها در انتخابات برای تمام نامزدها از هر جریان و جناحی حائز اهمیت بسیار است، به گونه ای که باید از آرا اهل سنت به عنوان آرا سرنوشت ساز نام برد.

الإسلام الیوم با بیان اینکه حسن روحانی طی دومین مناظره نامزدهای انتخاباتی با متهم کردن دولت های پیشین به عدم توجه به حقوق اقلیت ها از جمله اهل سنت و بیان اینکه دولتش بیش از هر دولت دیگری از زمان پیروزی انقلاب به این پرونده توجه داشته، افزود: این اظهارات روحانی را باید به نوعی تلاش زیرکانه وی برای به دست آوردن آرا اهل سنت ایران توصیف کرد.

این پایگاه خبری تحلیلی نوشت: اگرچه روحانی در این اقدام تاحدودی موفق نشان داد، اما نباید فراموش کرد، ابراهیم رئیسی که مهمترین رقیب انتخاباتی وی شمرده می شود، از نفوذ بسیاری در مناطق شرقی ایران از جمله استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان که بخش قابل توجهی از اهل سنت ایران را در خود جای داده اند، برخوردار است.

الإسلام الیوم با تاکید بر اینکه در میان علمای اهل سنت شخصیت‌های با نفوذ بسیاری مانند «مولوی سلامی»، نماینده استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورا حمایت خود را از ابراهیم رئیسی اعلام کردند، خاطر نشان کرد: اشتباه است، اگر تصور شود، روحانی با استفاده از برگه اهل سنت بتواند، بر رئیسی در انتخابات آتی پیروز شود، چون انتظار می‌ رود، به اندازه روحانی، رئیسی نیز از آرا اهل سنت برخوردار شود و این کار را بر روحانی سخت خواهد کرد.

النهار : روزهای پر فشار روحانی

روزنامه «النهار» چاپ بیروت، در شماره روز گذشته خود در تحلیلی بر رقابت نامزدهای انتخاباتی در ایران با اشاره به کناره گیری «محمد باقر قالیباف» از شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری به سود «ابراهیم رئیسی» نوشت: این روزها روحانی فشار بسیاری را بر دوش خود احساس می کند.

النهار این فشارها را موانع بزرگ و سختی عنوان می کند که راه پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران را دشوار کرده اند. علاوه بر اینکه به اعتقاد این روزنامه لبنانی عملکرد روحانی طی 4 سال گذشته نشان می دهد، وی چندان که در برخی موارد مدعی شده، موفقیتی کسب نکرده است، از جمله اینکه نمودی از تک رقمی شدن نرخ تورم در اقتصاد ایران مشاهده نمی شود.

النهار می افزاید: اظهارات روحانی در باز گردندان روابط کشورهای اروپایی با ایران نیز ادعایی بیش نبوده و سفر وی به فرانسه را نباید از سرگیری روابط تمام کشورهای اروپایی با ایران و بازگشت مناسبات دو جانبه به حالت عادی و پیش از اعمال تحریم ها معنا کرد.

به نوشته این روزنامه لبنانی شرایط زمانی برای روحانی سخت تر می شود که «دونالد ترامپ» از زمان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ورود به کاخ سفید سیاست خارجی خود در منطقه خاورمیانه را بر انزوای مجدد ایران در تمام عرصه ها از جمله سیاسی و اقتصادی و دیپلماتیک پایه گذاری کرده است.

آنچه گفته شد، تنها بخشی از موانع بزرگ پیش روی روحانی برای پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران در برابر مهمترین رقیبش ابراهیم رئیسی است که به نظر نمی رسد، با فشاری مواجه است.                                                              

الاهرام : دیپلماسی لبخند هم نمی تواند منجی روحانی باشد

روزنامه «الاهرام»، چاپ قاهره طی گزارشی تاکید می کند، منطقه هفته آینده دو رخ داد بسیار مهم و تاثیر گذار را پیش رو دارد که در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و سفر دونالد ترامپ به منطقه نمود پیدا می کند.

الاهرام درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران می نویسد: شواهد امر نشان می دهد، همه چیز برای پیروزی ابراهیم رئیسی در این دور از انتخابات فراهم و مهیاست، به ویژه آن که سفر دونالد ترامپ به منطقه نمی تواند، نتایج مثبت و خوشایندی برای ایران داشته باشد و همین کافی است تا رای دهندگان ایرانی را وادار به انتخاب رئیس جمهوری کنند که یارای مقابله با آمریکا و دونالد ترامپ را داشته باشد، خصوصیاتی که نمی توان آن را در دیپلماسی لبخند حسن روحانی جست و جو کرد.

مونت کارلو: فرصت های اندک پیروزی مجدد روحانی در انتخابات

بخش زبان عربی پایگاه اینترنتی رادیو «مونت کارلو» در مقاله‌ ای تحت عنوان «فرصت های پیروزی مجدد روحانی و شکست محافظه کاران در انتخابات» نوشت: محاسبات انتخاباتی نشان می دهد، «حسن روحانی» 68 ساله در میان کاندیداهای این دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران از شانس بیشتری برخوردار است، اما سیل انتقادات وارده به او به دلیل عملکرد ناموفق دولتش در 4 ساله گذشته که به شکلی اساسی در حوزه اقتصاد قابل ملاحظه است، لطمه بزرگی به شانس پیروزی وی در این دور از انتخابات می زند، به ویژه آن که ایرانی ها بر این باورند، روحانی همانند وعده های انتخاباتی اش که عملی نشدند، به وعده های داده شده درباره امضای توافق هسته ای موسوم به «برجام» نیز ناموفق عمل کرده و امضای این توافق تغییری در وضعیت اقتصادی ایران به وجود نیاورده است.

به نوشته این پایگاه خبری – تحلیلی روحانی به خوبی از موقعیت خود آگاه است و همین موضوع موجب شده است، در روزهای اخیر «بد اخلاق تر» از گذشته به نظر برسد. این موضوع طی روزهای گذشته، آشکارا در لحن صدای روحانی حس می شد که از مسائلی سخن می گفت که در انتخابات به عنوان خطوط قرمز مشخص شده بودند، از جمله اینکه وی رقبای محافظه کار خود را به نقض حقوق بشر و سوء استفاده از قدرت و جایگاه دینی و مذهبی خود در کشور متهم کرده بود.

مونت کارلو در ادامه از «ابراهیم رئیسی» 65 ساله کاندیدای جناح محافظه کار به عنوان مهمترین و قدرتمندترین رقیب روحانی یاد می کند، کسی که شعارش طی رقابت های انتخاباتی توانمندی ایران و عدم نیاز این کشور به کمک های خارجی است و دوشنبه گذشته «محمد باقر قالیباف»، شهردار تهران و دیگر نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران با انتشار بیانیه ای به نفع وی از رقابت های انتخاباتی کنار کشید و به این ترتیب، ضمن متحدتر و منسجم تر کردن صفوف جناح محافظه کار، شانس پیروزی رئیسی در انتخابات آینده را تا جای ممکن افزایش داد.

به اعتقاد این پایگاه خبری تحلیلی شعارهای انتخاباتی که ابراهیم رئیسی برای رقابت با دیگر نامزدهای انتخاباتی برگزیده و عمدتا بر توجه به وضعیت قشر آسیب پذیر جامعه متمرکز است، موجب شده تا فرصت بسیار خوبی برای وی فراهم شود و با استفاده درست و به جا از آن یک پیروزی بزرگ و حساس را در قبال روحانی رقم بزند.

مونت کارلو در بخش دیگری از مطلب خود با بیان اینکه روحانی دیگر نمی تواند، هم چون 4 سال گذشته روی پرونده اقتصادی دست بگذارد، می نویسد: شاید بتوان گفت، تنها پرونده آزادی هاست که ممکن است، روحانی را در این دور از انتخابات یاری کند.

مونت کارلو افزود: اگرچه نتایج نظر سنجی دهم ماه مه جاری موسسه اینترنشنال پرسپکتیوز نشان داد، حسن روحانی با کسب 55 درصد آرا هم چنان پیشتاز است، اما هیچ گاه این نتایج و این نظر سنجی ها نمی تواند، عامل تعیین کننده در پیش بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران باشد، به ویژه اگر نگاهی دقیق به صف آرایی محافظه کاران و انسجام صفوف آنها در برابر جناح اصلاح طلبان در این دور از انتخابات ایران داشته باشیم، در می یابیم، محتمل ترین سناریو تکرار نتیجه انتخابات 4 سال قبل است که طی آن حسن روحانی موفق شد، در همان دور اول با کسب اکثریت آرا به پیروزی برسد، با این تفاوت که در انتخابات سال جاری روحانی باید شاهد کسب این پیروزی توسط ابراهیم رئیسی در برابرش باشد.

نون پست: قالیباف و ابراهیم رئیسی «مردمی تر» از روحانی

پایگاه تحلیلی – مطالعاتی «نون پست» که جمعی از کارشناسان خبره جهان عرب را در خدمت خود دارد، نیز در تحلیلی بر انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران نوشت که نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران همواره برای جامعه بین المللی با غافلگیری هایی همراه بوده و بالطبع انتخابات 19 ماه مه جاری نیز از این امر نمی تواند، مستثنی باشد.

نون پست در ادامه با اشاره به نامزدی مجدد حسن روحانی در انتخابات آینده، از محمد باقر قالیباف و ابراهیم رئیسی به عنوان دو رقیب قدرتمند روحانی نام می برد که طی رقابت های انتخاباتی نشان دادند، «مردمی تر» از روحانی هستند.

 این پایگاه تحلیلی عربی با اشاره به اینکه مهمترین رقیب روحانی در این دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران بی تردید رئیسی است، تاکید کرد: انصراف قالیباف از مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری به نفع رئیسی که از حمایت گسترده جناح محافظه کار و شخصیت های با نفوذ این جریان در کشور برخوردار است، شانس پیروزی وی را در برابر روحانی افزایش می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ناشناس IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    14 56
    جهان عرب؟! از كي تا حالا جهان شدند!؟ خوب متوسل شدي به نقل قول از صداي آمريكا و چهار تا كشور عربي كه هيچ جاي دنيا آدم هم حسابشان نمي كنند!
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
      49 14
      اینها همان هایی اند که وزیرتان در برابرشان زانو می زد
    • بهادری IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
      23 17
      رای به رییسی تجلی حرکت در صراط مستقیم است .
  • ایرانی IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
    0 0
    جهانگیری رای خاصی نداشت خدا را شکر...... امید به خدا با پیروزی مقتدرانه آقای رئیسی...
  • فطروس IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
    0 0
    آقای روحانی باید پاسخگو مفاسدي مانند صندوق ذخيره فرهنگيان و البته حقوق هاي نجومي و ... باشد. # مظلوم_200_میلیونی!
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    0 0
    همه باهم...روحانی بای بای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس