اخبار ویژه روزنامه ها

روزنامه منطقه‌ای رأی‌الیوم نوشت به نظر می‌رسد شانس پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ایران از حسن روحانی بیشتر است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان


برخی نامزدهای اصلاح‌طلب  شورای شهر دلال و بی‌صلاحیت هستند

جدال طرفین حاضر در جبهه ائتلافی اصلاح‌طلبان بر سر سهم خود از فهرست انتخاباتی شورای شهر تهران شدت گرفته است.

مهدی آیتی (عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم و رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در خراسان‌جنوبی) ضمن مصاحبه با روزنامه ستاره صبح، برخی نامزدهای اصلاح‌طلب را دلال و واسطه‌گر خواند و گفت: مردم به کسانی که سابقه دلالی و واسطه‌گری دارند رأی ندهند.

او خطاب به تهیه‌کنندگان فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: شما قیم مردم نیستید که بگویید چشم بسته به یک لیست رأی دهید.

آیتی تصریح کرد: شوراها باید آب و رنگ سیاسی کمتر و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی پررنگ‌تری داشته باشند، اما دیده می‌شود که این طور نیست و لابی‌گری و بازی‌های حزبی در جریان است و در لیست‌های تهیه شده زد و بندهای سیاسی و رانت‌خواری ورود می‌کند و این حرکات در خروجی باعث ورود افرادی به شورای شهرها می‌شود که تخصص و اشرافی به مسائل مدیریت شهری ندارند.

شرط اصلی در ورود به شورای شهر این است که شخص یکی از شروط لازم برای فعالیت در شورای شهر و شهرداری را داشته باشد و بدون این شروط قطعا این انتخاب مردود است.

وی افزود: نباید اجازه داد کسانی با سابقه مشاغلی چون واسطه‌گری و دلالی وارد شوراها شوند. این وظیفه بر دوش رسانه‌ها قرار دارد. مردم باید آگاه باشند که به لیست رای ندهند، بلکه باید به تک تک افراد صاحب صلاحیت رای داد. من این را قبول ندارم که باید به لیستی کامل رای داد. حتی اگر این حرف را رئیس دولت اصلاحات ‌زده باشد.

یکی از ایراداتی که به صورت کلیدی و اساسی به رئیس دولت اصلاحات دارم این است که ایشان در جمله تاریخی و حساسی که ایجاد کرد و گفت: «تکرار می‌کنم که به هر 46 نفر لیست رای دهید». من در جواب ایشان گفتم شما قیم مردم نیستید و نمی‌توانید این را به مردم بگویید که چشم بسته به هر 46 نفر یک لیست رای دهند مردم باید خود تحقیق کنند و انتخاب اصلح داشته باشند.

در همین حال  یک سایت اصلاح‌طلب دیگر با حمله به محمدرضا عارف نوشت: آقای خاتمی! جلوی یکه‌تازی‌های عارف را بگیرید! عارف نه در حد و اندازه‌های یک لیدر است و نه حتی در حد و اندازه سرشاخه است! او اشتباها بزرگ شد.

آقای خاتمی یادمان نرفته که در دور قبل انتخابات در حالی که گلوی همگان از بس فریاد ائتلاف سر می‌دادند پاره شده بود، عارف همچنان از این استان به آن استان در حال تبلیغ بود! تا اینکه جنابعالی از او خواستید کنار بکشد و ایشان برخلاف میلش کنار کشید! این چنین کنار رفتنی مستحق آن همه بزرگداشت و نکوداشت نبود! آنقدر در اقصی نقاط کشور مرد اخلاق مرد اخلاق کردند که بزرگ و بزرگتر شد!

عارف نه در حد معاون اول بود نه سرلیست امید، نه ریاست مجلس و نه اکنون رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان! اینها همه بر تن عارف بزرگ بود، خیلی بزرگ!!

عجیب است که چنین فرد خودمحور اقتدارگرای انحصارطلبی تا بدین حد در جبهه اصلاح‌طلبان برکشیده می‌شود! کسی که سخنانش یادآور تفکر استالین است: «همه حامیان مردمی ما باید به نظر این شورا تمکین کنند و اگر هم نکنند مشکل خودشان است چون قرار نیست چیزی عوض شود.»

این سایت می‌افزاید: این سخنان بوی عقده می‌دهند؛ عقده‌های فروخورده کنار گذاشته شدنش به نفع روحانی. او را از این اوجی که به ناحق نصیبش شده پایین بکشید!

 

ضربه گیج‌کننده قالیباف به ائتلاف افراطیون

کناره‌گیری ایثارگرانه و هوشمندانه محمدباقر قالیباف در ائتلاف با سیدابراهیم رئیسی، افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی را به پریشان‌گویی و مواضع ضدونقیض واداشته است.

نشریات و فعالان طیف افراطی مدعی اصلاح‌طلبی و اعتدال در پی اعلام کناره‌گیری قالیباف به نفع رئیسی تا چند ساعت در شوک بودند. سپس مدعی شدند قالیباف رأیی ندارد و کنار رفتن او بی‌ارزش است!! برخی از اجزای همین طیف اما مدعی شدند قالیباف رأی دارد اما به سبد روحانی خواهد ریخت!! این ادعا هم در حالی بود که قالیباف در مناظره‌ها بیشترین چالش را با روحانی داشت و طبیعتا اغلب آنهایی که تصمیم گرفتند به وی رأی بدهند به خاطر همین اعتراض به مدیریت ناکارآمد و اشرافی دولت روحانی بوده است، اکنون نیز رئیسی در همان موضع اعتراضی ایستاده است.

اما جالب اینکه رسانه‌های طیف مذکور خشم خود در قبال اقدام هوشمندانه قالیباف را با ادعای اینکه قالیباف از سیاست کنار گذاشته شد و دیگر نمی‌تواند برگردد و انتحار سیاسی کرد و...، عقده‌گشایی کردند حال آن که فراموش کرده‌اند در 4 سال گذشته چه قدر مقاله و تحلیل و گزارش و تیتر و عکس برای تمجید انصراف سال 92 عارف به نفع روحانی منتشر کرده و از او قهرمان ملی ساخته‌اند؟

اما ترس واقعی این محافل این است که با سونامی جمعیت در تبریز و شیراز و اصفهان و تهران، کار روحانی در همین مرحله اول یکسره شود و از ائتلاف نیروهای انقلاب جا بماند.


رأی‌الیوم: احتمال پیروزی رئیسی از روحانی بیشتر است

روزنامه منطقه‌ای رأی‌الیوم نوشت به نظر می‌رسد شانس پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ایران از حسن روحانی بیشتر است.

عبدالباری عطوان روزنامه‌نگار معروف فلسطینی تصریح کرد: حسن روحانی رئیس‌جمهور فعلی ایران شاید در این دوره از انتخابات، موضع چندان قوی نداشته باشد، در حالی که رقیب او سیدابراهیم رئیسی شاید گزینه بهتری در نظر رای‌دهندگان ایران باشد. رئیسی خود را حامی محرومان معرفی کرده است.

به نوشته رأی‌الیوم نقطه ضعف اساسی حسن روحانی، اقتصاد است که همواره به امضای توافقنامه هسته‌ای با کشورهای غربی افتخار می‌کند و وعده داده بود که شرایط معیشتی مردم با جذب 50 میلیارد دلار در اولین سال امضای توافقنامه و برداشتن کامل تحریم‌ها بهبود بخشد؛ امری که اتفاق نیفتاد و هنوز تحریم‌های آمریکایی‌ها ادامه دارد.

این تحلیل اضافه کرد: به نظر می‌رسد شانس ابراهیم رئیسی بیشتر باشد به خصوص که در این مرحله می‌طلبد که یک رئیس‌جمهور قوی برای مقابله با تهدیدها در کرسی قدرت باشد. و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هیچ‌کس به اندازه ابراهیم رئیسی برای انجام این ماموریت مناسب نیست.

این تحلیل خاطرنشان کرد: حسن روحانی دیروز به دلیل مخالفت اهالی استان چهارمحال و بختیاری با عدم استقبال از وی ناچار شد سفر به این استان را لغو کند.


روحانی تمام شده است

«روحانی تمام شده است. بزرگترین رقیب وی، کارنامه اوست.»

داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب در یادداشتی با همین مضمون نوشت: روحانی تمام شد. مهر ماه سال گذشته شکست روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 را به اعتبار راز حاکم بر دموکراسی گمانه زده و متذکر این واقعیت بودم که رقیب اصلی روحانی در 96 «خود روحانی» است که با دوسیه‌ای نحیف در مقابل خود و به خود خواهد باخت.

اکنون نیز همه شواهد موید آن است که هزیمت ایشان اجتناب‌ناپذیر شده و مشارالیه ورشکسته به تقصیر در ماشین شکست نشسته و این ماشین در حال رساندن روحانی به نقطه پایان چهار ساله کم‌فروغ‌شانند. شکستی که با اشتباهات مکرر ایشان در حال سرعت گرفتن نیز می‌باشد.

وی می‌افزاید: یک نکته نیز غیرقابل کتمان است و آن اینکه علی‌رغم یک دوره‌ای بودن دولت‌های انتقالی اما روحانی نیز برخوردار از اشتباهات مهلکی شد تا برخلاف تصور در فردای شکست در انتخابات، گریزی از این واقعیت نتواند داشته باشد که قبل از آنکه بازنده انتخابات محسوب شود عمر سیاسی خود را پاک باخته ببیند.

باختی که سهم عمده آن ناشی از نبود مهتر ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود تا جایی که مشارالیه را واداشت تا به منظور جبران خلأ وجود هاشمی متوسل به شاذگویی جهت ربایش آرای کثیف شود و آنک و در فردای واگذار کردن نتیجه انتخابات خودخواسته، فرد سرگردانی را تداعی کند که نه در غربت دلش شاد و نه رویی در وطن دارد.

قدر مسلم ادبیات نامتعارف و مواضع اپوزیسیونی روحانی در خلال دوران رقابت‌ها نوعی هاراگیری بود.

 

چند نمونه درشت دروغ‌های دولت با مردم

خلاف‌گویی‌های دولت روحانی در 4 سال اخیر از حد و اندازه گذشته است.

روزنامه وطن امروز در گزارشی در همین زمینه با مرور برخی موارد نوشت: حسین دهباشی، کارگردان فیلم تبلیغاتی حسن روحانی در سال 92 اخیراً در گفت‌وگویی ویدئویی روایت جالبی از «بی‌صداقتی بزرگ» روحانی با مخاطبان دارد، تا حدی که مشخص می‌شود جمله مشهور روحانی در فیلم آن سال که گفته بود «من سال‌هاست که وقتی بین منزل و اداره تردد می‌کنم و مردم را می‌بینم و چهره‌ها را مطالعه می‌کنم، می‌بینم چقدر گرفته و چقدر عبوس هستند و خنده در چهره‌ها نیست» هم متعلق به روحانی و واقعی نبوده بلکه این جمله را خودش (دهباشی) به او یاد داده است تا بگوید.

وطن امروز، دروغ درباره سالم نبودن بنزین پتروشیمی و تقلب 3 هزار نفری در بورسیه‌ها را از دیگر موارد مشابه خوانده و می‌افزاید: «اساس برنامه اقتصادی من بر 2 محور «تولید ثروت ملی» و «توزیع عادلانه ثروت» استوار است.» این شعاری بود که روحانی در تلویزیون و چشم‌درچشم مردم داد اما زمانی برای مردم کمرنگ شد که با افشای فیش‌های نجومی مدیران دولتی، روحانی اعلام کرد مسئله حقوق‌های نجومی را به یک مسئله ملی تبدیل نکنید! آماری که در روزهای اول از سوی کواکبیان، نماینده طرفدار روحانی «حدود 3 هزار فیش بین 20 تا 50 میلیون تومانی» و «300 فیش بالای 50 میلیون تومانی» اعلام شد. پس از آن توسط دولتی‌ها این آمار به 900، 500، 300، 50 و در نهایت 13 نفر(!) تقلیل داده شد اما در گزارشی که دیوان محاسبات از نجومی‌بگیران منتشر کرد و تنها مربوط به ارقام بالای 20 میلیون بود، نام 397 نفر وجود داشت. اگرچه برخی دولتمردان این اتفاق را اشتباه می‌دانستند اما با «ذخیره نظام» خوانده شدن صفدر حسینی از سوی سخنگوی دولت، مشخص شد این نیز رگه‌ای از واقعیت نداشته و جابه‌جایی او از صندوق توسعه به صندوق محیط‌زیست نشان داد، عزم برخورد با نجومی‌بگیران هم دروغ بوده است.

وطن امروز ادعای «لغو تحریم‌ها»، «عبور از رکود اقتصادی»، و فقدان بودجه برای پرداخت یارانه‌ها را از دیگر دروغ‌های دولتیان توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: «خدایا به تو پناه می‌برم از استبدادرأی و عجله در تصمیم‌گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم. همچنین به تو پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان و رقیبان. یاری‌ام کن بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای تو باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است.» این معروف‌ترین جمله روحانی در روز نخست ریاست جمهوری‌اش است اما برای آنکه بدانیم چقدر در بیان این جمله صداقت وجود داشته همین یک گزاره کافی است که روحانی به طور متوسط هفته‌ای یک توهین به منتقدان خود داشته است.

پس از ادعاهای روحانی درباره آزادی بیان، آیت‌الله آملی لاریجانی خطاب به او اعلام کرد: «برادر بزرگوار! شما خودتان شفاها یا کتبا با واسطه یا بی‌واسطه بارها گفته‌اید چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی‌کنید یا نزد رهبری گلایه می‌کنید چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده است اما بین اهالی مطبوعات ندای آزادی سر می‌دهید!»

وطن امروز دروغ‌های دیگر دولت روحانی را «کاهش نرخ بیکاری، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، بدهی معوقه خواندن فساد 8 هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان، خودکفایی در تولید گندم و کاهش واردات از چین» توصیف کرد.

خراسان

دستور جدید دولت درباره نظارت بر شرکت‌های تازه تاسیس

با دستور جدید دولت به تعدادی از اعضای کابینه، سازمان ‌های امور مالیاتی‌ کشور و تأمین اجتماعی مکلف شده اند حداکثر 3 ماه پس از ابلاغ این دستور، ارتباط آنلاین خود با اداره ثبت شرکت‌ ها را به نحوی فراهم کنند که‌ کلیه امور مالیاتی و بیمه ‌ای مربوط به ثبت شرکت ‌ها از قبیل اطلاع‌ رسانی به سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص شروع فعالیت شرکت و ثبت اطلاعات ‌کارگاه‌ ها و کارکنان در سازمان تأمین اجتماعی، از طریق درگاه واحد و در کمتر از یک روز صورت پذیرد.


ماموریت ظریف و رحمانی فضلی درباره جرائم سازمان یافته

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به رحمانی فضلی و ظریف، وزارت کشور موظف شده با همکاری وزارت امور خارجه نسبت به انجام مذاکره، پیش امضا و امضای موقت پروتکل همکاری در زمینه جرائم سازمان یافته در دریای خزر که در راستای موافقتنامه همکاری در زمینه امنیت این دریا است، ظرف 3 سال از تاریخ ابلاغ این دستور اقدام و مراحل قانونی را تا تصویب نهایی پیگیری کنند.

ایران

امریکا آماده همکاری با ایران و روسیه درباره سوریه

کاخ سفید اعلام کرد که‎ ‎دولت فعلی امریکا آماده همکاری با روسیه و ایران برای حل و فصل بحران سوریه ‏است.به گزارش ایلنا، کاخ سفید از آمادگی دولت «دونالد ترامپ» برای همکاری با روسیه و ایران به‌منظور حل و فصل بحران سوریه خبر داد و تصریح کرد که این همکاری مشروط بر این است که آنها از نفوذشان علیه نظام «بشار اسد» استفاده کنند.

«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید، گفت: «دولت ترامپ معتقد است که آینده سیاسی سوریه را سوری‌ها در یک روند آزاد، موثق و شفاف تعیین می‌کنند.»اسپایسر مدعی شد، سخت است که بتوان تصور کرد سوری‌ها ابقای دولت بشار اسد را انتخاب کنند؛ زیرا در سایه حضور اسد در قدرت، سوریه هرگز امن و قدرتمند نخواهد شد.

فایننشال تایمز: ترامپ ابطال تحریم‌ها را تمدید می‌کند

روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به اینکه دولت امریکا ابطال تحریم‌های ایران را تمدید خواهد کرد نوشت: مقامات تهران تاکنون از این موضوع مطلع شده‌اند.

به گزارش ایسنا، سه منبع آگاه به روزنامه فایننشال تایمز گفته‌اند که دولت ترامپ احتمالاً به تعهدات خود در توافق هسته‌ای تاریخی با ایران مبنی بر تعلیق تحریم‌های واشنگتن علیه تهران کماکان پایبند خواهد ماند.یک دیپلمات غربی گفت: ما به امریکا گفته‌ایم که نمی‌خواهیم در آستانه برگزاری انتخابات در ایران پیام‌های ضد ایرانی سخت ارسال کنیم.


دستگیری عوامل شهادت مأموران نیروی انتظامی

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) استان خوزستان، گفت: تروریست های مسلح که با تیراندازی دو نفر از مأموران نیروی انتظامی اهواز را  به شهادت رسانده بودند، دستگیر شدند. به گزارش سپاه نیوز، سردار حسن شاهوارپور افزود: روز گذشته- ۲۶ اردیبهشت ماه- با تحقیق عناصر اطلاعاتی سپاه در استان خوزستان عوامل این گروه تروریستی وابسته را که در حال خروج از کشور بودند، طی یک درگیری مسلحانه دستگیر کردیم.


تخلف انتخاباتی زیرنویسی در سیمای ملی

صدا و سیما در اقدامی که می‌تواند در زمره تخلفات انتخاباتی این رسانه محسوب شود، حمایت محمدباقر قالیباف از ابراهیم رئیسی و نیز تجمع روز گذشته رئیسی در مصلا را زیرنویس کرد. به گزارش «ایران»، دوشنبه شب ابتدا ضمن پخش مستند دوم رئیسی، زیرنویسی برای دعوت به گردهمایی روز گذشته در مصلا پخش شد.

همچنین همزمان با پخش سریال «دیوار به دیوار»، پیام محمدباقر قالیباف برای دعوت از هوادارانش برای پیوستن به کمپین حامی رئیسی زیرنویس شد.
 

آرمان

 بازداشت عاملان حمله به پاسگاه نیروی انتظامی

شنیده شد که عاملان حمله به پاسگاه نیروی انتظامی در اهواز با اقدام فوری و قاطع نیروهای امنیتی و انتظامی شناسایی و دستگیر شدند. سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه خوزستان خبر دستگیری عوامل شهادت دو مامور ناجا را توسط سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان تائید کرد. چند روز قبل تعدادی از اشرار مسلح با حمله به یکی از پاسگاه‌های اهواز، دو تن از ماموران انتظامی را به شهادت رساندند و از محل متواری شدند.

فضاسازی رقبای روحانی با قطع یارانه نقدی

شنیده شد که در روزهای گذشته به‌صورت گسترده در برخی مناطق کشور شایعه قطع یارانه‌های نقدی منتشر شده است. بر اساس این شایعه، ادعا می‌شود قطع یارانه نقدی پس از رای‌آوردن حسن روحانی خواهد بود. این ادعا بیشتر در مناطق روستایی منتشر شده است. حسن روحانی در واکنش به انتشار این شایعه در جمع مردم لرستان گفت: پیام این دولت را به همه روستاییان برسانید؛ آنها که می‌گویند اگر این دولت ادامه پیدا می‌کند یارانه‌ها قطع می‌شود، دروغ می‌گویند. یارانه ادامه می‌یابد ولی تنها یارانه کافی نیست.

نامزد شورای شهر هدف گلوله قرار گرفت

شنیده شد که یکی از کاندیداهای پنجمین دوره شورای شهر کلاچای مورد اصابت گلوله قرار گرفت. دادستان عمومی و انقلاب رودسر در این‌باره گفت: در این رابطه دو مظنون دستگیر شده‌اند. الف نوشت؛ احسان وحیدی دادستان رودسر درباره حادثه تیراندازی به یکی از کاندیدای شورای شهر کلاچای اظهار داشت: یکی از کاندیداهای پنجمین دوره شورای شهر کلاچای به نام ک.ع که وکیل دادگستری است، حین سخنرانی انتخاباتی در مسجد گیل‌کلایه منطقه پلرود کلاچای با گلوله اسلحه شکاری مورد هدف قرار گرفت و مجروح شد.

 تکذیب ممنوعیت فعالیت قرآنی در پیش‌دبستانی‌ها

شنیده شد که خبر ممنوعیت فعالیت‌های قرآنی کذب بوده و در همین رابطه معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ممنوعیت فعالیت‌های قرآنی در پیش‌دبستانی‌ها و دبستان‌ها را قویا تکذیب و اعلام می‌کنیم چنین موضوعی به‌هیچ‌وجه در برنامه‌های ما نبوده، بلکه رویکردهای آموزش و پرورش همواره توجه به قرآن و آموزه‌های آن است. تابناک نوشت؛ در ادامه واکنش‌ها به برخی اظهارات مبنی بر ممنوعیت فعالیت‌های قرآنی در پیش‌دبستانی‌ها و دبستان‌ها از سوی آموزش و پرورش از سال آینده، این مقام مسئول اظهار کرد: بهتر این است که قبل از هرگونه قضاوت و اظهارنظری به اسناد موجود در آموزش و پرورش مراجعه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • بهادری IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    0 2
    رای به رییسی تجلی حرکت در صراط مستقیم است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس