ترامپ و روسیه

مخالفان ترامپ مدعی هستند که او اطلاعات فوق سری «کلمه کد» را در اختیار روس‌ها قرار داده است اما دولت ترامپ اعلام کرده که فقط در مورد تروریسم بین‌المللی بحث شده است.

سرویس جهان مشرق - ادعای جدید واشنگتن پست و نیویورک تایمز مبنی بر افشای اطلاعات فوق محرمانه نظامی از سوی ترامپ به وزیر خارجه و سفیر روسیه در دیدار اخیر در کاخ سفید، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین رسوائی‌های تاریخ سیاسی آمریکا شده است. در حالی که کاخ سفید در بیانیه‌ای که ساعات پیش صدر کرد مدعی شد که به هیچ وجه این اتفاق رخ نداده است. اکنون عده‌ای معتقدند که این دو روزنامه ادعایی در چنین سطحی را بدون دلیل مطرح نمی‌کنند. عده‌ای دیگر هم معتقدند که این جنگ رسانه‌ای ناشی از عقده رسانه‌ها به دلیل راه‌نیافتن به جلسه دیدار و مضاف بر آن، به دستور دموکرات‌ها جهت فشار بر ترامپ پس از اخراج رییس FBI است.

روزنامه واشنگتن پست در گزارش 15 می خود به قلم «گِرگ میلر» و «گرگ جف» به موضوع انتقال اطلاعات فوق محرمانه توسط رییس جمهور آمریکا به وزیر خارجه و سفیر روسیه در دیدار اخیر در کاخ سفید اشاره کرد. این روزنامه مدعی شد که اطلاعاتی که ترامپ به «سرگی لاوروف» وزیر خارجه و «سرگی کیسلیاک» سفیر روسیه در آمریکا انتقال داده، از سوی یک شریک آمریکایی و از طریق روندهای بسیار حساس به اشتراک‌گذاری اطلاعات تهیه شده است. حساسیت این اطلاعات قدری بالاست که بطور بالقوه یک منبع اطلاعاتی در خصوص فعالیتهای گروه تروریستی داعش را در معرض خطر قرار می‌دهد.

روزنامه آمریکایی مدعی شد که شریک اطلاعاتی مورد نظر، به شرطی این اطلاعات را به آمریکا داده بوده که در هیچ کجا و برای هیچ کشور دیگری فاش نشود. ظاهرا اهمیت این اطلاعات آنقدر زیاد است که یکی از مقامات امنیتی آمریکا که نخواسته نام‌اش فاش شود از آن به عنوان «اطلاعات کلمه کد» (هر کلمه کد دارای معنی واحد بوده و طبق یک قاعده خاص با یک کد متناظر می‌باشد.کلمه کد نوعاً به خاطر قابلیت اعتماد بالا، وضوح، اختصار و امنیت به کار می‌رود) یاد کرده است. اطلاعات کلمه کد، سری‌ترین طبقه‌بندی اطلاعات است.

این رسوائی بزرگ اگر برای تمام صحت داشته باشد، می‌توان آن را یکی از بدترین اتفاقات برای دانلد ترامپ دانست. در حالی که هنوز 4 ماه تمام از ریاست جمهوری وی نگذشته، کارنامه‌ای سرشار از اشتباهات تاکتیکی داشته و بشدت تحت انتقاد سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی‌ است. آخرین اقدام ترامپ مربوط به اخراج رییس FBI بود که حرف و حدیث در رابطه با مشکوک بودن رییس جمهور را افزایش داده است. ظاهرا منابعی که از داخل جلسه مربوطه خبر داشته‌اند به واشنگتن پست گفته‌اند که ترامپ در میان جلسه موضوع را عوض کرده و به موضوع تهدید تروریستی داعش از طریق استفاده از لپ‌تاپ در یکی از برنامه‌هایش در هواپیما پرداخته است.

در عرف سیاسی آمریکا، رد اطلاعات محرمانه به یک دشمن قدیمی، یک تخلف بزرگ است اما با توجه به نظام ریاستی آمریکا، دست رییس جمهور برای در میان گذاشتن اطلاعاتی که صلاح بداند باز است و به همین دلیل دادگاه عالی قدرت احضار وی را ندارد. ژنرال «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا که در جلسه حضور داشته است، هر گونه رد اطلاعات محرمانه «کلمه کد» به مقامات روسی را تکذیب کرده و مدعی شده که فقط در مورد تروریسم بین‌المللی گفتگو شده است. این در حالی است که مک‌مستر بیانیه‌ تکذیب را در کنفرانس خبری کاخ سفید خواند، ادعای واشنگتن پست را از اساس دروغ دانست، و اضافه کرد که رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه روسیه، رشته‌ای از تهدیدهای مشترک علیه دو کشور از جمله تهدیدها علیه هوانوردی غیرنظامی را بررسی کردند. وی البته به هیچ سوالی پاسخ نداد و از جمع خبرنگاران گریخت.

سخنرانی مک‌مستر

برخی دیگر از مقامات کاخ سفید مدعی شده‌اند که رییس جمهور به هیچ وجه بحث طرح‌ها و منابع اطلاعات را با لاوروف در میان نگذاشته است. همچنین، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که دو طرف درباره ماهیت تهدیدات خاص صحبت کردند اما منابع، شگردها، و عملیات نظامی مورد بحث قرار نگرفته است. اما رسانه‌های آمریکایی همچنان مصر بر این اقدام ترامپ هستند و آن را مایه از بین رفتن اعتماد بین آمریکا و آن شریک اطلاعاتی دانسته‌اند. اکنون بزرگ‌ترین نگرانی مخالفان این اقدام ترامپ این است که روسیه بتواند با سرنخی که از دونالد ترامپ گرفته است، منبع اطلاعات آمریکا و شگردهای جاسوسی آن از داعش را کشف کند.

یکی دیگر از اتفاقات جلسه دیدار مذکور، عدم اجازه یافتن خبرنگاران آمریکایی برای حضور در جلسه دیدار و به جای آن حضور دو خبرنگار روس شامل عکاس خبرگزاری «ایتارتوس» روسیه بود. بدیهی است که دشمنی دیرینه ترامپ با رسانه‌های آمریکا مسلم‌ترین دلیل وقوع این امر بوده است. همین امر، منجر به جنجالی شد که البته به آتش قضیه افشای اطلاعات افزود. هم‌اکنون، 4 سناتور مطرح دموکرات شامل نانسی پلوسی، مارک وارنر، دیک دوربین، و باب کورکر که سومی رییس کمیته روابط خارجی سنا هم هست، نسبت به این اتفاق -در صورت صحت آن- واکنش شدید نشان داده و آن را خیلی خطرناک، بشدت مایه نگرانی، و سیلی محکم به صورت جامعه اطلاعاتی آمریکا توصیف کرده‌اند.

در همین حال، موسسه «ران پال» اخراج «جیمز کومی» -رییس FBI- یک روز پیش از این دیدار که دموکرات‌ها معتقدند بخشی از برنامه خوش‌خدمتی ترامپ به روسیه یا همان «راشاگیت» است را از به دور از این اتهام دانست و مدعی شد ترامپ هر چه که باشد، تا این حد نسبت به آمریکا خیانت نمی‌کند. این پایگاه تحلیلی افزود که رسانه‌ها پیوسته چنین رفتاری دارند درست همانگونه که مسئله دخالت و تاثیرگذاری روسیه در انتخابات آمریکا بیشتر شبیه یک شوخی است و رسانه‌ها شوخی بودن آن را جدی نمی‌گیرند چرا که این رسانه‌ها همان رسانه‌هایی هستند که وقتی گفته می‌شد که دولت بوش در مورد سلاح‌های کشتار جمعی صدام جهت حمله این کشور دروغ می‌گوید، زیر بار نمی‌رفتند.

ران پال نوشت: مقامات و سیاستمداران آمریکایی مدام از نقش روسیه در انتخابات آمریکا می‌گویند. آنها معتقدند که ویکی لیکس که اجیرشده روسیه است، با افشاگری‌هایش موجب فروریزی آرای کلینتون شد. این روزها، رسانه‌های آمریکایی که در خبرسازی استاد هستند، یقه ترامپ را گرفته و به او می‌گویند که نوکر روس‌هاست. اولا که تاثیر دخالت در انتخابات آمریکا را بهتر است که از جاسوس‌های ملکه انگلیس مثل «کریستوفر استیل» -مامور ارشد سابق MI6-  که در نوشته‌هایش ترامپ را به توپ بست پرسید تا به پیروزی کلینتون کمک کند پرسید و دوما  اگر قرار است که این «نوکری روس‌ها» به دوستی بین آمریکا و روسیه و کاهش خطر تصادمات بین‌المللی ختم شود، پس بهتر است که همین‌گونه باشد.

در همین اثنا، «دیوید کوخل» استراتژیست «جب بوش» اظهار داشته است: «جان مک کین طی 5 سال اسارت و شکنجه در هانوی هیلتون اطلاعات کمتری به ماموران KGB داد تا ترامپ در 5 دقیقه در دفتر کارش».  در نقطه مقابل، «پل رایان» رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان و «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوریخواهان سنا از اقدام ترامپ دفاع کرده‌اند و مدعی شده‌اند که وقتی از فحوای گفتگوهای آن جلسه اطلاع مستندی وجود ندارد، ورود به آن فقط زیر سوال بردن رییس جمهور است. نکته دیگر اینکه در نظرسنجی مشترک بعمل‌آمده توسط وال استریت و NBC، بیش از 80 درصد از آمریکایی‌ها خواستار تعیین یک بازرس مستقل جهت تحقیق در مورد این اقدام ترامپ شده‌اند.

در پایان باید گفت که چه ترامپ این اقدام را صورت داده باشد و چه نه، جبهه دموکرات‌ها و مخالفان ترامپ قویا در تلاشند تا پررنگ کردن کلید واژه «روسیه»، عملا به دولت او ضربه بزنند. تنها و یگانه کلید واژه‌ و مفهومی که می‌تواند عملا ترامپ را به زیر بکشاند، در تفکر مخالفان‌اش پرداخته به موضوع روسیه و به تصویر کشاندن او به عنوان یک اجیرشده است. رییس جمهور تازه سیاستمدار و بی‌محابای آمریکا نیز با پشتوانه نظام ریاستی، آرا وحمایت هواداران دوآتشه خود، و سیاست‌های لجوجانه مشاورانش همچنان پیش می‌رود و باید دید که بالاخره در این کارزار آتشین وی و مخالفان‌اش، چه کسی پیروز نهایی خواهد بود. آیا موضوع تا مسئله استیضاح رییس جمهور پیش خواهد رفت و یا با همت لابی ترامپ در کنگره از آن گذر خواهد شد و میزان بروز تشنج به عملکردهای آتی ترامپ موکول خواهد شد؟


منابع:

https://www.washingtonpost.com/world/national-security/trump-revealed-highly-classified-information-to-russian-foreign-minister-and-ambassador/2017/05/15/530c172a-3960-11e7-9e48-c4f199710b69_story.html?utm_term=.4084847f8adb
https://www.nytimes.com/?WT.z_jog=1&hF=t&vS=undefined
http://www.bbc.com/persian/39931232
http://www.ronpaulinstitute.org/archives/featured-articles/2017/may/13/shut-down-the-russia-gate-farce/
https://www.nytimes.com/2017/05/15/us/politics/trump-russia-classified-information-isis.html?rref=collection%2Fsectioncollection%2Feurope&_r=0
https://www.theguardian.com/us-news/2017/may/15/donald-trump-shared-classified-information-russia-white-house-report

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس