مهدی خانعلی زاده

آیا این تورم تک رقمی نشانه رشد و توسعه‌یافتگی این کشور است؟می‌توان با رجوع به آمار رسمی بانک جهانی دریافت؛ جایی که رتبه فاجعه‌بار ۱۳۲ برای شاخص درآمد ناخالص ملی مغولستان ثبت شده است

به گزارش مشرق؛ در ماه‌های اخیر هر زمان چه کارشناسان اقتصادی و چه مردم از حسن روحانی درباره دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم سوال کرده‌اند، او و تیم همراهش «کنترل تورم» و یک رقمی کردن آن را به عنوان اصلی‌ترین دستاورد فعالیت اقتصادی چهار ساله خود عنوان کرده‌اند.

اما آیا واقعا ایجاد تورم تک رقمی به هر قیمت، نشانه رشد و پیشرفت اقتصادی یک کشور است و نهایتا منجر به سطح رفاه بهتر و بهبود معیشت مردم می‌شود؟

پاسخ به این سوال را با ذکر یک مثال پیگیری می‌کنیم:

کشور مغولستان را تصور کنید. مغولستان کشوری در مرکز قاره آسیا است. جمعیت این کشور دو میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است که ۹۵ درصد از آن‌ها مغول و حدود ۴ درصد از اقلیت قزاق هستند. بیش از ۴۵ درصد مردم این کشور نیز در شهر اولان‌باتور، پایتخت آن زندگی می‌کنند.

جالب است بدانید که همین کشور بی‌حاشیه که اقتصاد اصلی آن هنوز مبتنی بر دامداری است، دارای تورم تک رقمی اعجاب‌برانگیز در حدود ۲.۵ درصد است.

اما آیا این تورم تک رقمی نشانه رشد و توسعه‌یافتگی این کشور است؟ پاسخ به این سوال را هم می‌توان با رجوع به آمار رسمی بانک جهانی دریافت؛ جایی که رتبه فاجعه‌بار ۱۳۲ برای شاخص درآمد ناخالص ملی مغولستان ثبت شده است.

حالا به سوال اول بازمی‌گردیم: آیا واقعا ایجاد تورم تک رقمی به هر قیمت، نشانه رشد و پیشرفت اقتصادی یک کشور است و نهایتا منجر به سطح رفاه بهتر و بهبود معیشت مردم می‌شود؟

نگاهی به مثال کشور مغولستان و مثال‌های متعدد دیگری از این دست، مشخص می‌کند که پاسخ به این سوال، یک «نه» بزرگ است.

بر اساس علم اقتصاد، نرخ تورم تک رقمی تنها زمانی نشانه پیشرفت و توسعه یک کشور است که همزمان با افزایش تولید و رونق اقتصادی در آن کشور به وقو بپیوندد؛ نه آنکه موتورهای اقتصاد کشور خاموش شود و آنگاه از تورم یک رقمی به عنوان یک دستاورد درخشان نام برده شود.

حکایت افتخار به نرخ تورم یک رقمی در دولت روحانی را می‌توان مشابه حکایتی دانست که روایت می‌کند فردی ماشینی نو خریده بود و از مصرف بسیار پایین بنزین آن حسابی تعریف می‌کرد اما وقتی تحقیقات محلی صورت گرفت، مشخص شد که اصلا این ماشین هیچوقت استارت نخورده و روشن نشده و حرکتی نکرده که بخواهد مصرف بنزین داشته باشد!

در واقع می‌توان گفت آرمانشهری که حسن روحانی و دولتش برای مردم ایران تصور کرده‌‎اند، شرایطی شبیه کشور مغولستان است؛ کشوری دارای نرخ تورم درخشان ۲.۵ درصد ولی عدم توسعه یافته و دارای رتبه بسیار پایین در دستاوردهای اقتصادی.

منبع: رجا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
    7 2
    پاسخ به کسانی که تا صحبت از خیانت دولتیان به پیش می آید برای لاپوشانی کارهای دولت، به مردم می گویند ما در رأس نباشیم ایران ونزوئلا می شود.
  • مهدی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
    4 2
    با این حساب ما شاهد افزایش تورم ولی رونق کسب و کار خواهیم بود... درسته؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس