کد خبر 723857
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
مدافعان حرم - مدافع حرم

نمایشگاه مدافعان حرم یکی از بخش‌های جنبی سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که رشادت شهدای مدافعان حرم را به بازدیدکنندگان نمایش می‌دهد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، پس از پایان دوران افتخار آمیز هشت ساله دفاع مقدس شاید کمتر کسی فکر می کرد که آن نسل از شهدا و رزمندگانی که جان خود را بر کف دست خود گذاشتند و برای دفاع از اسلام، انقلاب و خاک کشور خود به نبرد با دشمن بعثی شتافتند  تکرار شوند، اما با ظهور پدیده جدیدی به نام دولت اسلامی در عراق و شام یا همان داعش که به بهانه برپایی اسلام حقیقی  هزاران مردم و مسلمانان بیگناه را به خاک خون کشیدند و درصدد اهانت به حرم عقیله بنی‌هاشم برآمدند، نسل جدیدی از رزمندگان دوران دفاع مقدس پا در عرصه نبرد با تروریست های تکفیری برآمدند تا با حراست از مقدسات و حرم اهل بیت(ع) سایه جنگ را از کشور دور کنند.

تا آنجایی که امام خامنه ای (مدظله العالی) در دیدار جمعی از خانواده شهدای مدافع حرم با ایشان در سخنانی فرمودند: «حقیقتاً هم شهدای شما، هم خانواده‌ها، ‌پدران، مادران و فرزندان آنان، حق بزرگی بر گردن همه‌ی ملت ایران دارند. این شهدا امتیازاتی دارند؛ یکی این است که اینها از حریم اهل بیت در عراق و سوریه دفاع کردند و در این راه به شهادت رسیدند...

امتیاز دوم این شهدای شما این است که اینها رفتند با دشمنی مبارزه کردند که اگر اینها مبارزه نمیکردند، این دشمن می‌آمد داخل کشور... اگر جلویش گرفته نمیشد، ما باید اینجا در کرمانشاه و همدان و بقیه‌ی استانها با اینها میجنگیدیم و جلوی اینها را میگرفتیم. در واقع این شهدای عزیز ما جان خودشان را در راه دفاع از کشور، ملت، دین، انقلاب اسلامی فدا کردند.امتیاز سوم هم این است که اینها در غربت به شهادت رسیدند. این هم یک امتیاز بزرگی است. این هم پیش خدای متعال فراموش نمیشود.»

بر همین اساس مجموعه کتاب 7 با همکاری گروه فرهنگی هنری فانوس و مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران برای دومین بار اقدام به برپایی نمایشگاه مدافعان حرم در سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  کرده است.

مهدی رحمانی مسئول نمایشگاه مدافعان حرم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا در خصوص این نمایشگاه اظهار کرد: مجموعه کتاب 7 به پاس خدمات ارزشمند مدافعان حرم و به منظور نکوداشت خون شهدای مدافع حرم در سال 95  اقدام به برپایی نمایشگاهی برای ترویج ایثار در نمایشگاه کتاب کرده است.

وی در ادامه افزود: این نمایشگاه در سال 95 با محوریت یگان ویژه فاتحین  در فضایی بالغ بر 600 متر مربع در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برپا شد که به حمدالله با استقبال بازدید کنندگان روبرو شد.امسال نیز این نمایشگاه برای دومین سال  در سی امین نمایشگاه کتاب در فضای به وسعت 800 متر با بخش های متنوع برپا شده است.

پیدا کردن ستاره در تونل ستاره آرزوها

رحمانی در خصوص بخش های این نمایشگاه بیان کرد: در ابتدای ورود بازدید کننده با غرفه یگان ویژه نوهد که 7 شهیدمدافع حرم تقدیم کرده اند مواجه می‌شود، سپس با حضور در غرفه عکاسی  عکس یادگاری با لباس رزم گرفته و  تا زمان آماده شدن عکس خود از سالن ستاره آرزوها که امسال به نمایشگاه اضافه شده و با محوریت مهدویت است، در این سالن حضور پیدا می‌کند. در این تونل سیر ایجاد خلقت و بعد از خلقت(دوزخ و بهشت) به نمایش در آمده که بازدیدکننده در این تونل با مفهوم ستاره آرزوها که همان حضرت مهدی(عج) آشنا می‌شود است و بازدید کننده در آخر تونل نکته ای که دریافت می کند این است که بعضی ها ستاره آرزوهای خود را پیدا کردند.

نمایش نحوه شکل گیری داعش از زمان تشکیل تاکنون 

مدیر نمایشگاه مدافعان حرم ادامه داد: بازدید کننده پس از بازدید از سالن ستاره آرزوها  از سالن نمایش زنده تئاتر در 12 اپیزود داستانی را تماشا می‌کند که در این نمایش نحوه شکل گیری گروهک تروریستی داعش از تشکیل آن توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان، اعلام موجودیت داعش، اعزام نیروها و حمله به خانواده های سوری و عراقی، مبارزه رزمندگان با تروریست هاس تکفیری و شهادت  رزمندگان و در پایان کلیپ سخنان رهبر انقلاب  در خصوص شهدای مدافع حرم و رجز خوانی رزمندگان اجرا می شود که تاثیر خوبی بر روی بازدید کنندگان داشته است.

بافتن پرچم دخیل توسط مردم

رحمانی نوشتن دل‌نوشته مردم برای مدافعان حرم و بافتن پرچم دخیل را از دیگر برخش های این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: پرچم دخیل که مزین به «کُلُّنا عَبّاسُکَ یا زینب(س)» است بعد از بافته شدن توسط مردم  در صورت امکان به حرم حضرت زینب(س)  ارسال می شود. همچنین در این نمایشگاه هنرمندان هنرهای تجسمی برای نشان دادن ارادت و عشق خود مدافعان حرم به تولید آثار هنری اعم از قلم زنی،خطاطی، سوخته چوب می پردازند و برخی از این آثار به بازدیدکنندگان اهدا می شود.

وی افزود: در طول حضور بازدیدکنندگان در نمایشگاه و تماشای نمایش ها غرفه ای برای حضور و سرگرم کردن بچه ها با فرهنگ و ایثار شهدای مدافع حرم ایجاد شده است. در غرفه ارائه محصولات فرهنگی نیز کتب مربوط به شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم عرضه به بازدیدکنندگان عرضه می‌شود. همچنین به طور متوسط در هر ساعت حدود 180 نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.

مدیر نمایشگاه مدافعان حرم با بیان اینکه برپایی نمایشگاه کتاب مرهون خون شهدای مدافع حرم هست، تصریح کرد: اگر ما در این نمایشگاه قدم می زنیم مرهون ایثارگری شهدا و خانواده های آنهاست و لازم است مسئولین همت همه جانبه در خصوص ترویج این فرهنگ و اهمیت به این موضوع داشته باشند.

بی مهری مسئولان سی امین دوره نمایشگاه کتاب به نمایشگاه مدافعان حرم

وی افزود:بحث امنیت ملی و مدافعان حرم حرمت خاص خود را دارد و وجود همچین نمایشگاهی در تببین این موضوع و آشنایی مردم با حماسه آفرینی های مدافعان حرم بی تاثیر نبوده و جالب این است که روزانه افراد زیادی برای نام نویسی برای اعزام به سوریه مراجعه می‌کنند و در این خصوص سوال می‌کنند.

رحمانی همچنین با اشاره به بی مهری مسئولان سی امین دوره نمایشگاه کتاب، گفت: متاسفانه نمایشگاه امسال در مکان  نامناسبی قرار گرفته که بازدیدکننده کمتری برای بازدید از نمایشگاه حضور پیدا می کند و همچنین تعداد زیادی از بنرهای تبلیغی نمایشگاه مدافعان حرم بعد از نصب به یکباره از دید عموم برداشته شده است که این جای تامل دارد و این موضوع در شان شهدای مدافع حرم نیست.

وی اظهار کرد: عده ای می گویند نمایشگاه کتاب با مدافعان حرم سنخیتی ندارد در صورتیکه مدافعان حرم برای ما امنیت آوردند و امنیت با همه موضوعات کشور مرتبط است و بر همین اساس لازم است دستگاه ها و سازمان ها از مجموعه هایی که به صورت خودجوش اقدام به برپایی چنین نمایشگاه هایی می کنند شود  و  باید این فرصتی ایجاد شود که  مجموعه های خودجوش بتوانند کار کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس