کتاب دفاع مقدس

برخی از فروشگاه‌های انتشارات نشر شاهد، تغییر کاربری داده و در قفسه‌های آن، اجناس تزئینی به جای کتاب، خودنمایی می‌کنند یا علاوه بر کتاب، محصولات دیگر نیز فروخته می‌شود که...

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، برخی از فروشگاه‌های انتشارات نشر شاهد، تغییر کاربری داده و در قفسه‌های آن، اجناس تزئینی به جای کتاب، خودنمایی می‌کنند یا علاوه بر کتاب، محصولات دیگر نیز فروخته می‌شود که به گفته مسئولان توزیع کتاب، این امر تخلف به حساب می‌آید.

دوران دفاع مقدس با دلاوری‌ها و رشادت‌های مردم این سرزمین کهن، جزء جدانشدنی و تاریخی‌ترین روزهای ایران اسلامی در طی اعصار گذشته به حساب می‌آید. هر زمان  کشور ما، مورد حمله تجاوزگران قرار می‌گرفت، بخشی از این خاک ارزشمند به تاراج ‌رفته است، در حالی که در 8 سال جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران که با حمایت بسیاری از کشورهای جهان بود، با دلاوری ها و رشادت های فرزندان این مرز و بوم و با اقتدا به مولایشان امام خمینی(ره)، وجبی از این خاک کم نشد.

نویسندگان از همان سال های ابتدای جنگ، با مکتوب کردن روایت‌های این جنگ نابرابر، شروع به نوشتن کتاب‌های متعدد کردند و پس از آن و تاکنون کتاب‌های متعدد بسیاری در این زمینه، به نوشته تحریر درآمده  و مورد توجه خیل عظیم دوستداران کتاب شده است. در این میان رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به کتاب‌های حوزه دفاع مقدس دارند و در زمان‌های مختلف، برخی از آن کتاب‌ها را تقریظ می‌کنند.

نشر شاهد جزو ناشرانی است که در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس فعالیت داشته و فروشگاه‌هایی در سطح شهر دارد. برای پیدا کردن کتاب مورد نظر، آدرس فروشگاه‌های این انتشارات را در اینترنت جستجو کردیم که با سه آدرس در تهران مواجه شدیم. یکی در خیابان مفتح بعد از میدان هفت تیر، جنب مرکز فرهنگی سیدالشهداء(ع)، دومی در خیابان آیت الله طالقانی، تقاطع شهید عباس موسوی، جنب موزه شهدا و سومی در خیابان انقلاب جنب کلانتری انقلاب واقع شده است.

به فروشگاه واقع در هفت تیر جنب مرکز فرهنگی سیدالشهدا رفتم که به جای کتاب فروشی، با مغازه های مانتو فروشی و فست فود، مواجه شدم. یکی از فروشنده‌های مغازه گفت: این فروشگاه حدود 3 سال است که از کتاب فروشی به مانتو فروشی تغییر کاربری داده است و آن را از بنیاد شهید اجاره کرده‌اند.

به فروشگاه دیگر واقع در خیابان طالقانی مراجعه کردم که با درب بسته مواجه شدم. در واقع بیشتر اوقات این فروشگاه نیز تعطیل است و پشت ویترین آن علاوه بر کتاب، محصولات تزیئنی و قاب برای فروش نیز قرار دارد.

در آخر به فروشگاه واقع در خیابان انقلاب رفتم و از دور تابلوی نشر شاهد را سر در فروشگاه دیدم، خوشحال از این که به کتاب مورد نظرم می‌رسم، به سمت فروشگاه رفتم که به جای کتاب، اجناس تزئینی را روی قفسه‌های فروشگاه دیدم که خودنمایی می‌کردند و هیچ اثری از کتاب نبود. وارد فروشگاه شدم تا شاید با توجه به تابلوی سر در آن، کتابی داخل مغازه باشد که هر چه گشتم کتابی پیدا نکردم. با متصدی مغازه صحبت کردم و پرسیدم چرا سر در این فروشگاه تابلوی نشر شاهد قرار گرفته ولی اثری از کتاب نیست؟ گفت: چند کتاب داخل قفسه‌های دربسته هست که قرار است چند روز دیگر آنها را همان انتشاراتی ببرد چون اینجا را از آنها اجاره کرده اند.

این فروشنده در ادامه گفت: همه مغازه‌های نشر شاهد تجمیع پیدا کرده و به یک کتاب فروشی در ضلع شمال شرقی میدان هفت تیر روبروی مسجد امام جواد(ع) منتقل شده اند.

محبوب شهبازی مدیر مسئول نشر شاهد در خصوص تغییر کاربری فروشگاه‌های نشر شاهد، گفت: نکته‌ای که به آن اشاره شد مورد اعتراض ما نیز است. این نکته را باید توضیح دهم که سیستم توزیع و فروش کتاب از زمان ادغام بنیاد شهید که سال 83 بوده است، از زیر نظر نشر شاهد خارج و موسسه‌ای در بنیاد شهید به عنوان «موسسه فرهنگی هنری شاهد» ایجاد شده که مسئولیت و اختیارات فروش محصولات فرهنگی بنیاد شهید و در کل کارهای اجرایی که در اختیار موسسه فرهنگی سابق بود، از طریق این موسسه انجام می‌شود. کتاب فروشی‌های نشر شاهد از عهده مدیر مسئول نشر شاهد خارج و به این موسسه واگذار شد.

* نقص سیستم توزیع کتاب

وی با بیان این که علاوه بر تهران، از سوی موسسات اقتصادی بنیاد در استان ها نیز کمک شد که حتما محلی برای توزیع محصولات فرهنگی و در صدر آنها محصولات نشر شاهد، از طریق این موسسه  توزیع و به دست مشتریان برسد، اظهار داشت: این کار فراز و فرودی داشته است. از بهمن ماه سال 93 که نشر شاهد را تحویل گرفتم، کارگروهی تشکیل داده و فرآیندها را بررسی کردم. از جمله نواقصی که اعلام کردم، نقص فرآیندی توزیع کتاب بود. به عبارتی نشر شاهد تولید کتاب می کند و توزیع آن را به موسسه می سپارد. این روش، بازخوردی نمی تواند دریافت کند. به عنوان مثال آیا کتاب ها مشتری داشته  و به دست مصرف کننده رسیده یا خیر؟ بازخورد آن چگونه است؟

شهبازی گفت: این موضوع، نقص عمده است. کارگروه را موظف کردیم که این مورد را بیشتر بررسی کرده و راه کار ارائه دهند. ما این موضوع را به  مسئولین مافوق بنیاد شهید گزارش کردیم که این اشکال فرآیندی وجود دارد و رسیدگی کنند. بعدها متوجه شدیم که در بسیاری از استان ها و در همان محلی  که موسسه فرهنگی مستقر است، یعنی در مجموعه فرهنگی سیدالشهدا که یکی از مجموعه های فرهنگی هنری شاهد است و فروشگاه نشر شاهد ما هم در آنجا بود، تبدیل به مانتو فروشی شده است.

وی با بیان این که امسال نامه ای داده اند که چرا فروشگاهی در یکی از استان ها تبدیل به سوپرمارکت شده است، گفت: ما هم گفتیم  به همان دلیل که شما فروشگاهی را تبدیل به مانتو فروشی کرده اید، آنها هم تبدیل به سوپرمارکت کرده اند. این ها مواردی است که ما اعلام کردیم و به مراجع نظارتی و مسئولین ذیربط، چندین مرتبه به صورت شفاهی و غیر رسمی عنوان کرده ام و بعد از آن، به شکل کتبی و رسمی، گزارش داده ام که رسیدگی شود.

*کتاب فروشی‌های نشر شاهد احیا شود

شهبازی خاطرنشان کرد: این اواخر، آقای انصاری قائم مقام بنیاد شهید دستور اکید مبنی بر احیای کتاب فروشی ها به موسسه فرهنگی هنری شاهد داد. ما هم پیگیر هستیم که با توجه به امکاناتی که از بنیاد دریافت کرده بودند و مسئلویت و اختیارات توزیع را داشتند، این هم دستور جدید قائم مقام بنیاد است که این فروشگاه ها احیا شود و ظاهرا دوستان هم شروع کرده اند که احیا کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براین که فروشنده ای گفته کتاب فروشی های نشر شاهد تجمیع پیدا کرده و به روبروی مسجد امام جواد منتقل شده، گفت:روبروی مسجد امام جواد نیست و روبروی ساختمان بنیاد شهید تهران است. ما یک کتابفروشی دیگر داشتیم و خوشبختانه تعطیل نشده است چون مسئولیتش با آنها بوده است. ما 32  فروشگاه نشر شاهد داشتیم که تعطیلی و تغییر کاربری آنها، به هیچ وجه مورد نظر ما به عنوان کارفرما نبوده است.

*فقط اختیار تولید کتاب داریم

شهبازی افزود: قبل از بنده که دکتر فقیه بود، پیگیری هایی داشته که این فروشگاه ها تغییر کاربری پیدا نکنند، ولی مثل بنده اختیارات نداشته است، چرا که آن موسسه هم عرض ما و چه بسا بالاتر از ما است. آنها می گویند که بعد از تولید محصول، اختیارات شما تمام شده و بعد از آن به موسسه سپرده شده است که چگونه توزیع کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که گفته شده این فروشگاه ها را از بنیاد شهید اجاره کرده اند، تصریح کرد: خیر، از بنیاد اجاره نکرده اند و طرف حساب آنها موسسه فرهنگی هنری شاهد است که به طور اختصار به این موسسه که زیرمجموعه و وابسته به بیناد است، بنیاد شهید اطلاق می کنند، و گرنه نشر شاهد که بنده مدیر مسئول آن هستیم هیچ قراردادی ندارد. با موسسه فرهنگی شاهد قرارداد نداریم و رئیس وقت آن زمان، دکتر دهقان، دستور کتبی داده که توزیع کتاب ها بر عهده این موسسه باشد.

*تغییر کاربری فروشگاه های نشر شاهد، تخلف است

داوود حیدری مدیر عامل موسسه فرهنگی شاهد درباره تغییر کاربری فروشگاه های نشر شاهد، اظهارداشت: ما این فروشگاه ها را به عنوان کتاب فروشی اجاره داده ایم و اگر غیر از این باشد، قطعا تخلف است. بنده همین الان می گویم بررسی کنند، چرا که فقط برای کتابفروشی اجاره داده شده اند.

وی افزود: اما فروشگاه واقع در جنب مرکز فرهنگی سیدالشهدا در هفت تیر، به دلیل  این که به فاصله 200 متر بالاتر از آن، کتاب فروشی دیگر این انتشارات بوده، تغییر پیدا کرده است، چرا که برای یک ناشر جایگاهی ندارد که دو کتابفروشی در فاصله کم قرار گرفته باشد.

مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری شاهد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا آدرس این فروشگاه ها در اینترنت، به روزرسانی نشده است، گفت:باید بررسی کنم.

وی با اشاره به این  که کتاب فروشی ها در استان ها به عنوان نشر شاهد فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد:تمام کتاب فروشی های ما به عنوان نشر شاهد اجاره داده شده است و همه موظف هستند کتاب های نشر شاهد را عرضه کنند.

عدم به روزرسانی آدرس فروشگاه های نشر شاهد، تغییر کاربری برخی از آنها که به گفته مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری شاهد، تخلف است، همگی باعث سردرگمی کسانی می شود که به دنبال کتاب های دفاع مقدس این انتشارات هستند. نظارت بیشتر و هماهنگی مسئولین مربوطه با یکدیگر می تواند باعث بهتر شدن سیستم توزیع کتاب شده و علاقه مندان به این حوزه از کتاب خوانی راحت تر به این کتاب ها دسترسی پیدا می کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس