جهانگیری

درحالی اسحاق جهانگیری در آخرین مناظره ریاست جمهوری مُهر تأییدی به حال خراب بانک‌های کشور زد که پیشتر حسن روحانی مدعی شده بود حال و روز بانک ها خیلی خوب است.

به گزارش مشرق، از حال و روز ناخوش بانک ها در سال های اخیر به ویژه از زمان روی کار آمدن دولتِ روحانی کمتر کسی بی خبر است ولی تا به امروز دولتمردان به ویژه حسن روحانی مدعی بودند که نظام بانکی نه تنها بحرانی نیست بلکه وضعیتی به مراتب بهتر از سال های قبل دارد.

در گیر و دار تبلیغات ریاست جمهوری مرضیه وحید دستجردی سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه چرا بانک‌ها تسهیلات چند هزار میلیاردی در اختیار بالادستی قرار می‌دهند ولی کسی که قصد راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی را دارد موفق به گرفتن وام 10 میلیونی نمی‌شود، گفت: چرا 6 بانک ما باید در اثر همین اختلاس‌ها در معرض ورشکستگی باشند.

یکی از علل اصلی بحرانی شدن وضعیت بانک ها که نمونه اخیر آن را می توان در بانک سرمایه مثال زد، رانت بازی ها و پرداخت تسهیلات به افراد خاص است آنهم بدون ضابطه و با سودهای پایین.

این روال غلط در دولتِ روحانی به حدی رسید که برخی از نزدیکان آقای رئیس جمهور از رانت ویژه استفاده کرده و با پرداخت تسهیلات کلان به دوستان سفارش شده شان، امکان سپرده گذاری همان تسهیلات با سودهای بالا را در یکی از بانک های نیمه خصوصی فراهم کرده بودند.

تسنیم در خبرهای قبلی به صورت مفصل به تشریح فسادهای صورت گرفته در نظام بانکی پرداخته بود؛ ولی آنچه موجب نگارش این گزارش شد اظهارات اسحاق جهانگیری در سومین مناظره ریاست جمهوری است. جهانگیری که احتمالاً تا ساعتی دیگر نقش پوششی گری اش تمام می شود اینبار به جای توضیح درباره اقدامات انجام شده در دولت برای مبارزه با فساد و قاچاق با حمله به قالیباف و رئیسی به فرافکنی پرداخت.

وی که از اشاره قالیباف به وضعیت ایجاد شده برای موسسات اعتباری به ویژه کاسپین و میزان عصبانی شد، در سومین مناظره ریاست جمهوری گفت: آقای قالیباف شما بیشترین تخلفات را انجام داده‌ اید این موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید. بانک قوامین چه وضعیتی دارد من به خاطر رعایت مسائل ملی نمی‌گویم این حرفها را. شما می‌دانید در بانک شهر چه می‌گذرد؟ شما می‌دانید بانک سرمایه را به چه کسی و با چه قیمتی واگذار کرده‌اید؟ بانک سرمایه که سهامش متعلق به شهرداری بود به کسی که مفسد اقتصادی بود واگذار کردید؟ شما شدید طرفدار 96 درصد من طرفدار 4 درصد؟

البته قالیباف در پاسخ گفت وظیفه شماست در دولت با فساد بانک ها برخورد کنید، باید با فساد بانک گردشگری که برادرتان در آنجاست نیز برخورد کنید!

به گزارش تسنیم، درحالی جهانگیری امروز به وضع ناخوش بانک ها اذعان داشت که حسن روحانی  رییس‌جمهوری در نشستی خبری که در ماه گذشته با رسانه‌های داخلی و خارجی داشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بحرانی بانک ها، تاکید کرد: من کلمه بحران را در مورد بانک‌های کشور به هیچ عنوان قبول ندارم؛ شرایط بانک‌ها بهتر از سال گذشته شده است.

روحانی بانک‌های کشور را در عین حال نیازمند تحول دانست و گفت: دولت یازدهم اولین دولتی است که تلاش کرده بدهی خود را به نظام بانکی پرداخت کند؛ همزمان سرمایه بانک‌های دولتی در این دولت دو برابر شده که کار بزرگی است.

جهانگیری درحالی به خاطر جلب آرای بیشتر با فرافکنی و حمله به قالیباف تلاش کرد فضای مناظره را تحت تاثیر قرار دهد که بهتر بود به این فکر می کرد که بانک‌هایی که از آنها نام برد دارای سپرده گذاران فراوانی هستند که بعد از برنامه امروز با نگرانی فراوان احتمالاً به شعب مراجعه می کنند و خواهان دریافت سپرده هایشان می شوند.

آیا جهانگیری امنیت ملی و سرمایه گذاری  در ایران را فدای جذب رأی بیشتر برای روحانی کرد؟ آنهم درحالی که هنوز بانک مرکزی از پس ساماندهی موسسه کاسپین و باز پس دادن سپرده های سپرده گذاران این موسسه برنیامده است!

جهانگیری با حمله به نظام بانکی عملاً نگرانی و تشویش اذهان عمومی به ویژه سپرده گذاران بانک ها را بیشتر از قبل کرد و از فردا با آغاز فعالیت بانک ها باید پاسخگوی سپرده گذاران نگران باشد. البته اگر بتواند!!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس