بیکاری نمایه

روحانی سال ۹۲ وعده کاهش بیکاری ۱۰.۴ درصدی را داد ولی طبق آمار بیکاری در سال ۹۵ به ۱۲.۴ رسید. روحانی گفته بود اگر بیکاری را حل نکنیم انقلابی نیستیم.

سرویس انتخابات مشرق -  با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم بیکاری را حل کنیم، بیکاری که امروز تنها مشکل اقتصادی نیست بلکه مشکل اجتماعی نیز هست و معضلات فراوانی به همراه دارد. این سخنان روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی سال ۹۲ است. زمانی که با وعده‌های مختلف سعی در کسب آرای مردم داشت.

اما در حال حاضر با گذشت قریب به ۴ سال از آن زمان با مراجعه به آمارهای رسمی کشور می‌توان به راحتی میزان موفقیت وی در مدیریت بحران های اقتصادی-اجتماعی نظیر بیکاری را بررسی کرد.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کشور ۱۲.۴ درصد است که با استناد به گزارشی که اخیرا علی ریبعی وزیر کار دولت تدبیر و امید ارائه کرد تعداد بیکاران در حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است.

مقایسه روند بیکاری در سه دولت اخیر به خوبی موید میزان موفقیت دولت یازدهم در اشتغالزایی است.

بر اساس این نمودار دولت روحانی در سال ۹۲ کشور را با ۱۰.۴ درصد بیکاری (جمعیت کمتر از ۲.۵ میلیون بیکار) تحویل گرفت و وعده داد که این میزان را کمتر کند اما در عمل خلاف آن اتفاق افتاد. نکته حائز اهمیت در این آمار این است که مبنای محاسبه این درصد از بیکاری،‌ اشتغال حداقل یک ساعت در هفته است. در واقع هرکس یک ساعت در هفته کار کند بیکار محسوب نمی‌شود.

از سوی دیگر بررسی بازه سنی بیکاران نیز حکایت از واقعیت تلخ دیگری دارد. براین اساس اکثر جمعیت بیکاران در سن ۱۵ تا ۲۴ سال با ۲۹.۲ قرار دارند که در این بازه سنی، افراد تحصیل کرده قرار دارند.

آنچه براساس آمار مشخص است،‌ دولت روحانی در دوران مدیریت خود دقیقا عکس وعده خود برای اشتغالزایی عمل کرده است. با این حال رئیس‌جمهور چندی پیش در این باره اعلام کرده بود: "خداروشکر به وعده‌ها عمل کردیم و شرمنده نیستیم"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بابک IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
    37 3
    یکی از اونها متاسفانه من بودم
  • سید IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
    39 3
    مردم اگه به روحانی رای بدن به نظرم عقل ندارن.
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
    12 3
    هر کسی که از وضع موجودش راضیه به روحانی رأی بده خلایق هر چه لایق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس