کد خبر 721660
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
 دیدار تیم های فوتبال سیاه جامگان و پرسپولیس

با این وضعیت، اگر فدراسیون سفت و محکم پای قانون جدید خود نایستد و باشگاه‌های بدهکار سراغ بازیکنان خارجی بروند و قراردادی را به امضا برسانند، آن وقت معادله پیچیده‌تر می شود.

مشرق-

فدراسیون فوتبال قانونی وضع کرده که واضح و محکم است؛ ممنوعیت جذب بازیکن خارجی توسط باشگاه‌هایی که در فیفا پرونده مالی دارند. برای محکم شدن این قانون، امضای اعضای هیات رییسه لازم بود که این اتفاق هم رخ داده و قانون فوق که به درستی در این شرایط وضع شده، به تصویب هیات رییسه هم رسیده است. حالا باشگاه‌های بدهکار برای فصل جدید نمی‌توانند سراغ بازیکن خارجی بروند اما در فاصله کمتر از یک هفته پس از اتمام لیگ و آغاز غیررسمی فعالیت نقل و انتقالاتی باشگاه‌ها، آشکارا می‌بینیم که تیم‌های باشگاهی بزرگ ما در پی دور زدن قانون فوق و جذب بازیکن خارجی هستند. نمونه‌اش پرسپولیس که از ماه‌ها قبل به شدت خواهان گادوین منشا مهاجم پیکان بود و حالا با این بازیکن قراردادی به مبلغ 350 هزار دلار – بنا به گفته ترکاشوند مسوول نقل و انتقالات پرسپولیس – امضا کرده است.


آیا باشگاه پرسپولیس که پرونده‌های مفتوح متعددی در فیفا دارد و منتظر اعلام حکم دادگاه حکمیت ورزش در خصوص مانوئل ژوزه است، می‌تواند با منشا توافق کند و این بازیکن را برای فصل جدید به خدمت بگیرد؟ توافق پرسپولیسی‌ها با منشا، دو حالت دارد؛ نخست اینکه باشگاه پرسپولیس هنوز ممنوعیت جذب بازیکن خارجی توسط فدراسیون را نپذیرفته و می‌خواهد برخلاف آن گام بردارد، حالت دوم می‌تواند توافق پشت پرده میان مدیران پرسپولیس و فدراسیون باشد که به این باشگاه اجازه داده شده تا برخلاف قانون جدید عمل کند و احتمالا این ممنوعیت به زودی برداشته خواهد شد.


مساله عدم تمکین باشگاه‌های بدهکار به قانون ممنوعیت جذب بازیکن خارجی تنها منحصر به باشگاه پرسپولیس نیست بلکه استقلالی‌ها هم تلاش‌های خود را برای جذب چند بازیکن خارجی آغاز کرده‌اند؛ نمونه‌اش سرور جباروف که آبی‌ها ادعای مالکیت در مورد این بازیکن دارند در حالی که فیفا آنها را در نیم فصل از جذب بازیکن محروم کرده بود و حالا هم فدراسیون ایران به این باشگاه اجازه قرارداد با جباروف یا هر بازیکن خارجی دیگری را نمی‌دهد چرا که استقلال هم به مانند پرسپولیس در فیفا چند پرونده باز جدی و خطرناک دارد که در صورت عدم پرداخت مطالبات بازیکنان خارجی، چه بسا دوباره با محرومیت سنگین تازه‌ای مواجه شود. استقلالی‌ها چند روز پیش سراغ ماشاریپوف ازبک هم رفتند که بازیکن شماره 99 لکوموتیو ازبکستان در لیگ قهرمانان است. این اقدام آبی‌ها هم نشان می‌دهد که برای استقلال نیز همان دو حالت پرسپولیس وجود دارد.


با این وضعیت، اگر فدراسیون فوتبال همین ابتدای نقل و انتقالات سفت و محکم پای قانون جدید خود نایستد و باشگاه‌های بدهکار سراغ بازیکنان خارجی بروند و قراردادی را به امضا برسانند، آن وقت معادله پیچیده‌تری پیش‌روی فدراسیون قرار می‌گیرد. از یک سو نباید برای خارجی‌ها کارت بازی صادر کند و از سوی دیگر بازیکنان خارجی با قرارداد جدید خود می‌توانند به فیفا مراجعه کنند و علی‌رغم حتی یک بازی، پول تمام قرارداد خود را با شکایت به جیب بزنند. اصل قانون ممنوعیت جذب بازیکن خارجی توسط باشگاه‌های بدهکار به درستی توسط هیات رییسه فدراسیون فوتبال تصویب شده است. وقتی یک باشگاه پول ندارد که بدهی بازیکنان خارجی را بپردازد و پرونده‌های خود را در فیفا مختومه کند، چطور می‌خواهد به بازیکنان جدید پول بدهد؟ طبیعی است که باشگاه‌های بدهکار که عمده آنها با مشکلات عدیده مالی مواجه هستند، اگر خارجی جدیدی هم جذب کنند، سرانجام به تعهد خود عمل نمی‌کنند و یک پرونده به سیاهه پرونده‌های بین‌المللی خود می‌افزایند. پس بهتر است تا اتفاق بدی رخ نداده، همین حالا در ابتدای مذاکرات نقل و انتقالاتی فدراسیون فوتبال با تاکید بر قانون خود اقدام پیشگیرانه کند، چرا که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

* سعید زاهدیان (روزنامه نگار)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس