سردار مهری

سهم بالای موتورسیکلت در حمل و نقل، آلایندگی هوا و مرگ ومیر تصادفات، باعث شده تا پلیس به فکر کاهش حجم موتور این وسیله بیفتد و بنا بر اعلام رئیس پلیس راهور، در آینده تنها موتورهای ۸۰CC پلاک خواهند شد.

به گزارش سرویس جامعه مشرق- سهم موتورسیکلت ها در به دوش کشیدن بار حمل و نقل تا جایی بالا رفته که از آمار ۳۲میلیونی وسایل نقلیه موجود در کشور، نزدیک به ۱۲میلیون را موتورسیکلت ها تشکیل می دهند. موتورسیکلت هایی بعضا فرسوده که به گفته مسئولان شهری و پلیس راهور هر یک از آنها به اندازه ۲.۵خودروی پراید آلودگی تولید کرده و دود وارد هوای کلانشهرها می کنند. سهم بالای موتور سیکلت در سیستم حمل و نقل باعث شده تا ساماندهی این وسیله نقلیه و نظارت بر راکبان آن از دغدغه های اصلی پلیس راهور ناجا باشد.

سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا درگفتگو با مشرق از دغدغه های موتوری پلیس، قوانین در دست بررسی و مصوباتی می گوید که با ابلاغشان تحولی بزرگ در بازار موتورسیکلت ایجاد خواهد شد.

*یکی از دغدغه های پلیس در موضوع موتورسیکلت، تعیین استاندارد های جدید برای کاهش یافتن حجم موتور است. دلیل این دغدغه چیست و چه برنامه ای برای تدوین استانداردهای جدید دارید؟

-موتورسیکلت یکی از مسایل بسیار مهم در کلانشهرهاست.وسیله نقلیه ای که به دلیل سرعت جا به جایی بیشتر و قابلیت فرار از ترافیک، اقبال خوبی نیز در بین مردم دارد. در همین راستا پلیس هم حساسیت ویژه ای نسبت به شکل ظاهری، نوع سوخت و قدرت موتورسیکت ها دارد. پلیس راهور به عنوان یکی از اعضای اصلی و تاثیر گذار شورای عالی ترافیک، پیشنهادات مختلفی را برای بالا بردن ایمنی راکبان موتورسیکلت در شهرها مطرح کرد که در نهایت در این شورا به تصویب رسید. یکی از این پیشنهادات کاهش حجم موتورهای شهری به حداکثر ۸۰سی سی و اولویت بخشی به تولید و استفاده از موتورسیکلت های برقی است.

شورای عالی ترافیک به ریاست وزیر کشور پیشنهاد پلیس برای کاهش حجم موتورها به حداکثر ۸۰سی سی به انضمام الزام تولید کنندگان به در نظر گرفتن حفاظ محافظ برای راکب و استفاده از کلاه ایمنی استاندارد را تصویب کرده است. این مصوبه برای تایید نهایی به شورای عالی استاندارد که معاون اول رئیس جمهور ریاست و وزیر صنعت معدن تجارت نیز دبیری آن را برعهده دارد فرستاده شده تا پس از تایید این شورا به عنوان قانونی جدید در کشور اجرایی شود.

*در صورت تصویب این قانون،شماره گذاری موتورسیکلت های بالای ۸۰سی سی متوقف خواهد شد؟

-این قانون مختص موتورهایی است که در شهرها تردد می کنند و شامل روستاها و جاده های روستایی نخواهد شد.البته تا زمانیکه شورای عالی استاندارد مصوبه شورای عالی ترافیک را تایید نکند، شماره گذاری موتورسیکلت ها طبق روال گذشته انجام خواهد شد و موتورسیکلت هایی که حجم موتورشان حداکثر ۲۵۰سی سی است شماره گذاری خواهند شد.با تصویب قانون جدید، محدودیتی برای دوازده میلیون موتور در حال تردد در کشور ایجاد نمی شود و این وسایل مانندگذشته مجاز به تردد در مسیرهای شهری خواهند بود.

*برخی منابع از احتمال موافقت دولت با شماره گذاری موتورسیکلت های بالای ۲۵۰سی سی خبر داده بودند.آیا پلیس این موضوع را تایید می کند؟

-خیر پلیس به هیچ عنوان موافق بالا رفتن حجم موتور برای ترددهای معمول شهری نیست و لزومی برای شماره گذاری موتورهای شهری با ظرفیت بالاتر از ۸۰سی سی نمی بیند. این موضوع حتی برای موتورهای برقی نیز صدق خواهد کرد و در صورت اجرایی شدن پیشنهاد پلیس، تنها موتورهای برقی با توانی معادل موتور بنزینی ۸۰سی سی شماره گذاری خواهند شد.

*یکی از خط قرمزهای پلیس شماره گذاری موتورهای کاربراتوری درسال ۹۶بود، آیا شماره گذاری این دسته از موتورسیکلت ها همچنان ادامه دارد؟

-بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال گذشته، شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری از ابتدای سال ۹۶ممنوع است و در حال حاضر نیز پلیس هیچ موتوری را با سیستم سوخت رسانی کاربراتوری شماره گذاری نمی کند. براساس مصوبه دولت، ثبت سفارش موتورهای کاربراتوری از ابتدای مهر ماه ممنوع شد و فرصت در نظر گرفته شده تا پایان سال نیز برای موتورهایی بود که ثبت سفارش وارداتشان در بهار ۹۵ انجام گرفته و به مرور وارد کشور می شدند.

*آیا تصمیمی برای شماره گذاری موتورهای سنگین ویژه سفر در پلیس راهور گرفته شده است؟

-تصمیم گیری در این خصوص بر عهده هیئت دولت است و تا کنون آیین نامه و ابلاغیه ای از سوی دولت به پلیس اعلام نشده است. اما آنچه برای پلیس حائز اهمیت است، الزام موتورسیکلت سواران به اجرای قانون است و در صورت قانونی شدن شماره گذاری این دسته از موتورها، راکبان موتورهای مسافرتی ملزم به اجرای قانون خواهند بود.

*در حال حاضر چه تعداد از موتورسیکلت های کشور در سن فرسودگی قرار دارند و برنامه پلیس برای جایگزینی این موتورها چیست؟

- بر اساس قانون سن فرسودگی موتورسیکلت در ایران ۱۰سال است و در حال حاضر نزدیک به ۴میلیون موتور سیکلت فرسوده در کشور درحال تردد است. تردد این تعداد موتورسیکلت فرسوده علاوه بر ایجاد آلودگی هوا و آلودگی های صوتی، ایمنی راکبان را نیز به خطر انداخته و هزینه های سنگینی برای کشور به همراه دارد. به همین منظور پلیس راهور با هماهنگی شهرداری کلانشهرها به ویژه تهران در صدد نوسازی ناوگان موتوری کشور است و اولویت ها نیز بر تولید نمونه های برقی در داخل کشور گذاشته شده است.

*بر اساس بررسی های صورت گرفته بر روی تصادفات، چه مواردی برای بالابردن ایمنی موتورسیکلت های تولید داخل و وارداتی به وزارت صنعت معدن تجارت گوشزد شده است؟

-خوشبختانه آمار تلفات ناشی از تصادف موتورسیکلت در کشور از سالیانه هفت هزار نفر در سال های گذشته به چهار هزار نفر در سال کاهش یافته است. اما با توجه به بالا بودن تعداد تلفات، باید برای حفظ ایمنی راکبان موتور برنامه ریزی اساسی کرد. بر اساس بررسی های صورت گرفته در پلیس راهور، پیشنهاد استاندارد سازی صندلی  موتورسیکلت، نصب حفاظ بغل، بازنگری و تقویت در ترمزها و استاندارد سازی کلاه های ایمنی در اولویت کاری پلیس و وزارت صنعت معدن تجارت قرار گرفته است.

*ایجاد طرح زوج و فرد موتوری، و در نظر گرفتن طرح ترافیک برای موتورسیکلت ها چه زمانی در تهران اجرا می شود؟

هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده، اما اولویت ما، تردد موتورسیکت های برقی در مناطق مرکزی شهر است که شهرداری نیز با اقدامی مناسب در حال برقی سازی ناوگان، پیک های موتوری در هسته مرکزی شهر است.

*آیا موتورسیکلت سواران متخلف توسط دوربین های کنترل سرعت و ثبت تخلف جریمه می شوند؟ چه  برنامه ای برای تغییر سرعت مجاز موتورسیکلت ها در معابر شهری دارید؟

-در حال حاضر تخلفات موتورسیکلت ها هم توسط دوربین های کنترل سرعت و دوربین های قابل حمل لیزرگان که در اختیار پلیس قرار دارند، ثبت می شود. در پاسخ به سوال دوم هم باید بگویم فعلا پلیس برنامه ای برای تغییر و کاهش سرعت مجاز موتورسیکلت ها درمعابر شهری و بزرگراهها ندارد.

*یکی از دغدغه های راکبان موتورهای سنگین عدم شماره گذاری این موتورها حتی برای استفاده در پیست توسط پلیس است تا جاییکه برخی از این موتور ها سند  ندارند. برای رفع این مشکل چه برنامه ای دارید؟

-نتیجه جلسات مختلف پلیس با دیگر دستگاههای مسئول در مورد این دسته از موتورها این بوده که موتورهای سنگین اجازه تردد در معابر را ندارند و در صورت کامل بودن مدارکشان توسط فدراسیون موتور سواری پلاک ویژه پیست دریافت می کنند. این دسته از موتور ها می بایست به وسیله موتور بر تا پیست هدایت شوند و در صورت تردد در معابر و جاده ها از سوی پلیس توقیف خواهند شد.

*پلیس چه اقدامی برای بالا بردن فرهنگ موتورسواری و کاهش حوادث رانندگی انجام داده است؟

-پلیس اقدامات گسترده ای برای فرهنگ سازی و آموزش همگانی راکبان موتورسیکلت انجام داده و گسترش فرهنگ سازی را نیز در دستور کار دارد. متاسفانه جوانان بزرگترین قربانیان حوادث موتورسواری هستند و علت اصلی آن نیز تخطی از سرعت مجاز و رانندگی پر خطر در معابر است. به همین منظور پلیس راهور پیشنهاد ایجاد پیست های موتورسواری در تمامی استان ها را ارائه داد تا جوانان بتوانند هیجانات خود را در پیست تخلیه کنند.بر اساس تحقیقات صورت گرفته راکبانی که در پیست ها آموزش دیده و تمرین کرده اند بیش از دیگران قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می کنند و کمتر در معابر دست به هنجار شکنی می زنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    10 0
    80 سی سی ؟؟!!!!
  • علی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    11 0
    خوب بگید یدفه دوچرخه سوارشید چرا خودتون اذیت میکنید
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    پلیس برنامه فرهنگ سازی اش کفی است تا ازش فرار کنند ، آیا موتور هشتاد سی سی تو بزرگراه خطر ندارد ؟ تو را به دینتون تا ۵۰۰ سی سی مجاز کنید که دیگه اگه طرف خلافی مرد بتونید ثبت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس