یکی از شاهکارهای عملیاتی این پرنده که باعث معروفیت بیش از پیش آن در محافل رسانه ای دنیا شد، تصویر برداری از ناو هواپیمابر آمریکایی در آب های نزدیک ایران بود. در ابتدای اعلام این موضوع، رسانه های غربی به انکار و زیر سوال بردن این ماجرا اقدام کردند اما پس از انتشار تصاویر و فیلم ضبط شده که از وضوح بالایی نیز برخوردار بود موجی از نظرات حاکی از تعجب، نگرانی و بعضاً تحسین در این باره منتشر شد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق،در آخرین بخش از این سلسله گزارشها به هواپیمای بدون سرنشین ابابیل، شاهد و چند نوع دیگر اشاره می کنیم.

طرح نوین ابابیل پس از گذراندن مراحل تحقیقاتی خود در صنایع مکانیک ساصد در مهرماه 1365 به منظور تولید انبوه به صنایع هواپیماسازی ایران(هسا) منتقل شد. این پرنده با توجه به شرایط و ضرورتهای زمان جنگ تا سال 1368 به صورت غیراستاندارد و یکبار مصرف با قابلیت حمل 40 کیلوگرم مواد منفجره تولید گردید. از سال 1369 با توجه به نیازمندی های جدید نیروهای مسلح، اقدام به طراحی دوباره تمامی بخش های بال و بدنه، سامانه های ناوبری و هدایت و کنترل این پهپاد شد و از سال 1370 این هواپیما در خط تولید انبوه قرار گرفت و امروزه هواپیمای بدون سرنشینی استاندارد و چند بار مصرف است.
 
نمونه فلزی ابابیل

نمونه های فعلی ابابیل شامل نمونه بی به عنوان هدف هوایی، نوع اس برد بلند مجهز به سامانه های ناوبری پیشرفته، GPS و خلبان خودکار و نوع تی که از مواد مرکب ساخته شده است. ابابیل هواپیمایی بال پایین و دارای پیشبال(کانارد) است و همین ویژگی سبب می شود تا با پدید آمدن مشخصه ناپایداری ذاتی یا پایداری کم، مشخصات مانوری آن در سطح بالایی باشد. این هواپیما یک سامانه چندمنظوره بوده و جهت مأموریتهای گوناگونی همچون هدف هوایی در قالب هواپیمای شبیه سازی کننده دشمن به کار می رود.

ویژگی های کلی این پهپاد عبارتند از طراحی آیرودینامیکی مناسب، جداسازی و مونتاژ سریع، سهولت به کارگیری و تعمیر، تحرک و انعطاف پذیری خوب، قابلیت استفاده در محیط های دریا و خشکی، قابلیت بازیابی و استفاده چندباره، قیمت تمام شده مناسب.

بدنه نمونه های اولیه از آلومینیوم استاندارد هوایی بود و بعداً نوع ساخته شده از مواد مرکب نیز به تولید رسید. برد این هواپیما با سامانه خلبان خودکار شهید نوروزی 30 کیلومتر و با سامانه 123(پایدار کننده خودکار) و GPS به حدود 150 کیلومتر می رسد. سقف پرواز آن 14000پا(حدود 4200 متر) و بیشینه سرعت آن نزدیک به 300 کیلومتر بر ساعت است.

نمونه ای از ابابیل مجهز به دوربین در دماغه

از تجهیزات پروازی و کاربردی قابل نصب روی این هواپیما می توان غلاف منعکس کننده(reflector pod) جهت افزایش انعکاس راداری برای آزمایش رادار، فلیر یا چشمه حرارتی برای آزمایش موشک های حرارتی، دوربین ارسال تصویر و سرجنگی را نام برد.

پرتاب این هواپیما توسط پرتابگر نیوماتیک و یا پرتابگر راکتی(JATO) و بازیابی آن به دو صورت فرود بر روی زمین با ارابه سورتمه ای یا فرود با چتر صورت می پذیرد. چتر آن از نوع صلیبی شکل بوده و از جمله محصولات هسا است.

سامانه های هدایت و کنترل پهپاد ابابیل عبارتند از سامانه کنترل خودکار، سامانه ردیابی راداری، سامانه دورسنجی و سامانه مکانیابی جهانی. داده های پروازی رسیده از هواپیما بر روی یک رایانه ذخیره شده و نمایش داده می شود. استفاده از سامانه خلبان خودکار، ناوبر راداری، ناوبری GPS و نمایش رایانه ای داده های پروازی، ابابیل را جهت اجرای مأموریت های گوناگون در محدوده وسیعی توانمند ساخته است.

البته در زمینه ناوبری و هدایت این پهپاد به سامانه GPS و یا گلوناس متکی نبوده و تنها به عنوان ایزار کمکی از چنین سامانه هایی استفاده می نماید. حتی در صورت قطع کامل ارتباط با ایستگاه زمینی و با توجه به سوخت باقیمانده و برنامه ریزی انجام شده و با اتکا به سامانه های ناوبری و کنترل داخل پرنده، ابابیل در محدوده تعریف شده جهت اجرای مأموریت به پرواز ادامه می دهد.

ابابیل نوع بی
این پرنده به عنوان هدف هوایی برای شبیه سازی و آموزش انواع سامانه های دفاع هوایی با برد کوتاه، متوسط و بلند در نظر گرفت شده است. پرتاب آن با پرتابگر نیوماتیکی و یا راکتی و بازیابی آن با چتر و یا فرود با ارابه فرود سورتمه ای صورت می پذیرد. این نمونه از مداومت پروازی مناسبی برخوردار بوده و می تواند اهداف پروازی ارتفاع پایین را به خوبی شبیه سازی نماید. بازتابنده های راداری و حرارتی از تجهزات فرعی قابل نصب بر روی این نمونه برای ایجاد میزان متفاوتی از بارتاب راداری یا تابش حرارتی متناسب با هدف مدنظر است.

ابابیل اس
این نمونه مجهز به سامانه 123(پایدار کننده خودکار) و GPS است. سامانه 123 که از طرح های نوین بخش مهندسی الکترواویونیک هسا است با هدف پرواز آسان با ایمنی بیشتر توسط خلبانان تازه کار و غیرحرفه ای در برد کوتاه و بلند به منظور تأمین نیازهای اعلام شده از سوی نیروهای مسلح ساخته شده. این سامانه دارای قابلیت های متنوعی است از جمله پرواز آسان با ایمنی بیشتر توسط خلبان غیرحرفه ای(در برد بلند و کوتاه)، برخاست خوکار و فرود نیمه خودکار، برنامه ریزی و هدایت روی یک مسیر دلخواه به کمک سامانه ناوبری جهانی، امکان قطع نمودن ارتباط پایگاه با پهپاد، ارسال اطلاعات از پهپاد به پایگاه به صورت 17 کانال مجزا شامل کانال های دیجیتال مربوط به دور موتور، اندازه زوایای اوجگیری و غلت، مقدار سوخت، ولتاژ باتری ها، ارتفاع، سرعت پیمایش و چند کانال آزاد.

همچنین نصب دوربین فیلمبرداری و ارسال تصویر، پرواز تا ارتفاع 14000 پا(حدود 4200 متر)، امکان عملیاتی نمودن فلیر در 32 مرحله به طور جداگانه و پرتاب از روی پرتابگر نیوماتیک و راکتی از ویژگی های این نمونه است.

در سامانه های ابابیل نوع اس، وجود ارتباط داده ای از پهپاد به پایگاه و مشاهده آنها روی رایانه های ایستگاه زمینی، کمک فراوانی به خلبان می کند تا از وضعیت پرنده در هر لحظه آگاهی یابد. در صورت بروز هرگونه ایرادی در سامانه می توان ابابیل را از حالت GPS خارج نموده و توسط قطب نمای دیجیتال به هدایت هواپیما ادامه داد و در صورتی که برای قطب نما هم مسأله ای پیش آید خلبان کنترل هواپیما را به عهده گرفته و آن را به پایگاه بازمیگرداند.

داده های ارسالی از پهپاد به پایگاه عبارتند از زاویه غلت(roll)، زوایه اوجگیری(pitch)، ارتفاع از سطح، دور موتور، وضعیت باتری، نمودار مسیر پرواز(trajectory)، طول و عرض جغرافیایی، فاصله از پایگاه، جهت، سرعت و موقعیت لحظه ای پرنده و سایر اطلاعات. با توجه به این داده ها می توان ابابیل را به مسافت های دور و خارج از دید فرستاد و سپس به پایگاه اولیه بازگرداند. به علاوه سامانه می تواند بدون دریافت هیچگونه اطلاعات هدایتی از ایستگاه زمینی تا مسافتی که سوخت موجود اجازه می دهد توسط GPS روی مسیر از پیش تعیین شده حرکت نماید و پس از بازگشت در محدوده قابل تعریف قبلی برای مثال 150 کیلومتر، دوباره شروع به گرفتن اطلاعات از ایستگاه نماید و همچنین قادر است تا جایی که سوخت موجود است حرکت نموده و در انتهای مسیر با چتر فرود آید و یا به هدف از پیش تعیین شده برخورد کند.

نمایی از صفحه نمایش سامانه کنترل ابابیل

ابابیل اس مجهز به سامانه شهید نوروزی
سامانه خلبان خودکار شهید نوروزی از دو بخش ایستگاه زمینی و بخش هوایی تشکیل شده است که در مجموع وظیفه هدایت و کنترل هواپیما را بر عهده دارند به طوری که کنترل یک سامانه خودکار و هدایت از طریق ایستگاه زمینی تنظیم می گردد تا عمق 30 کیلومتری مأموریت را اجرا نموده و در هر نقطه دلخواه شروع به گشت زنی و یا شبیه سازی حملات هوایی نموده و در پایان توسط چتر یا ارابه فرود سورتمه ای بازیابی می گردد. این سامانه قابلیت کنترل روی محورهای اوج، غلت، سمت و ارتفاع را دارد. سامانه یاد شده توسط رادار، هدایت شده و پرواز خارج از دید را روی حالت ارتفاع و غلت ثابت انجام می دهد. با افزایش توان خروجی سامانه مخابراتی، برد تا 120 کیلومتر نیز می رسد.

ویژگی های این سامانه عبارتند از کنترل راحت پهپاد، برخاست خودکار یا دستی، قابلیت ارسال داده های پروازی(از قبیل دور موتور، اندازه زاویه غلت، اندازه زوایه اوج، اندازه ارتفاع و ...)، قابلیت پرواز تا سقف 14000 پا از سطح دریا.

ابابیل نوع تی
این پرنده مجهز به دو پایدار کننده عمودی است که پس از سپری کردن پروازهای آزمایشی کارایی و قابلیت های خود را اثبات نموده است. ویژگی های خاص این نمونه از ابابیل که آن را از سایر نمونه ها شاخص ساخته عبارت است از ارتقای پایداری هواپیما و سهولت کنترل آن، افزایش بازده ملخ به دلیل بهبود جریان ورودی و در نتیجه افزایش سرعت هواپیما، بهبود وضعیت قرار گرفتن آنتن های ارسال اطلاعات به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت بهتر روی بدنه، بهبود سامانه بازیافت توسط چتر، سهولت دسترسی به بخش های گوناگون موتور.

ابابیل نوعT در سمت چپ تصویر

سامانه پرتاب ابابیل
از ویژگی های برتر پهپادهای کوچک و متوسط عدم نیاز آنها به باند فرود و برخاست در صورت امکان است در این راستا با استفاده از پرتابگر می توان این هواپیماها را در گستره وسیعی از مناطق عملیاتی به پرواز درآورد. سامانه پرتاب ابابیل از دو نوع نیوماتیک و راکتی تشکیل یافته و هر دو نوع به طور کامل در هسا طراحی و ساخته شده است. پ

رتابگر نیوماتیک ابابیل کاملاً خودکفا بوده، قادر به پرتاب های متعدد است و روی کامیون نصب می شود. پرتابگر نصب شده بر روی کامیون  علاوه بر تأمین فشار هوای مورد نیاز برای تأمین نیروی محرکه پرتاب پیاپی جهت دو فروند هواپیمای بدون سرنشین ابابیل، کلیه وسائل مونتاژ، تجهیزات مورد نیاز برای تعمیرات صحرایی و ژنراتور برق 220 ولت را نیز با خود حمل می کند. البته پرتابگر ابابیل با تغییرات جزئی قابل استفاده برای پهپادهایی تا جرم 300 کیلوگرم است.

پرتابگر کامیونی ابابیل

سامانه پرتابگر راکتی نیز از یک سامانه پرتاب ریلی و راکت تشکیل یافته که قابلیت پرتاب هواپیمای بدون سرنشین تا جرم 125 کیلوگرم را دارد. از مشخصات آن می توان به سبکی، قابلیت نصب روی خودروی سبک یا زمین، سهولت حمل و نقل، نصب و استفاده در شناورهای دریایی گوناگون و عدم نیاز به تعمیر و نگهداری دائم را نام برد.

هواپیمای بدون سرنشین ابابیل امروزه یکی از پرکاربردترین پهپادهای موجود در کشور است و تاکنون بیش از 360 فروند از آن ساخته و تحویل داده شده است که نشان از تولید انبوه آن دارد به عنوان نمونه در هر یک از سال های 1384 و 1385 بیش از 65 فروند ابابیل ساخته شده که نشان از نرخ تولید حداقل 5 فروند در ماه به طور متوسط دارد.
پرتابگر راکتی ابابیل

یکی از شاهکارهای عملیاتی این پرنده که باعث معروفیت بیش از پیش آن در محافل رسانه ای دنیا شد، تصویر برداری از ناو هواپیمابر آمریکایی در آب های نزدیک ایران بود. در ابتدای اعلام این موضوع رسانه های غربی به انکار و زیر سوال بردن این ماجرا اقدام کردند اما پس از انتشار تصاویر و فیلم ضبط شده که از وضوح بالایی نیز برخوردار بود موجی از نظرات حاکی از تعجب، نگرانی و بعضاً تحسین در این باره منتشر شد. در این عملیات که بنابر اعلام فرماندهان نظامی حدود 30 دقیقه به طول انجامیده است ابابیل با عبور از اطراف ناو اقدام به تصویر برداری نموده و پس از چند دقیقه پرواز از حضور آن مطلع شدند که با پرواز چند فروند جنگنده F/A-18 هورنت و بالگردهای اس-اچ-60 برای یافتن این پرنده اقدام شد که در نهایت این هواپیما به سلامت در پایگاه خود بازیابی شد.

هر چند این مورد تنها یکی از این دست عملیات ها است و مدتهاست تمامی آبهای اطراف ایران به طور 24 دائم تحت نظارت آنلاین سامانه های پهپاد ایران است اما این جریان اثبات عملی توانمندی هواپیماهای بدون سرنشین ایران در کارهای شناسایی و بازتاب راداری ناچیز آنها به شمار می رود.

تصور کنید ابابیل در این پرواز به جای محموله های شناسایی مقادیری مواد منفجره حمل می نمود و خود را به ساختار جزیره ای روی ناو می کوبید در اینصورت بخش عظیمی از عملیات ناو با مشکل روبرو شده و توان دفاعی ناو با آسیب دیدن راداری های نصب شده بر روی این بخش ناو به شدت کاهش می یافت. البته اگر تعداد بیشتری ابابیل هم در صحنه چنین عملیاتی حاضر باشند می توانند با ضربه زدن به هواپیماهای روی عرشه فاجعه ای تاریخی برای این غول های پر مدعا به بار بیاورند.

 
شاهد
پهپاد شاهد در واقع از نسل اول بی سرنشین های موتور جت ایرانی به شمار می رود که توسط هسا توسعه یافته و در ادامه با معرفی کرار، وجود عزم جدی برای دستیابی به این نوع از هواپیماها در کشور مشخص شد.

تاکنون تصویری از شاهد منتشر نشده است اما برخی مشخصات آن از جمله سرعت حدود 700 کیلومتر بر ساعت، سقف پرواز 25000 هزار پا(حدود 7500 متر) و برد حدود 700 کیلومتر در مصاحبه ها عنوان شده است.

نقش شناسایی و همچنین عملیات رزمی نیز از جمله ویژگی های آن است. تعداد تولیدی شاهد1 بیش از 30 فروند بوده و از نمونه شاهد123 که احتمالاً نمونه مجهز به سامانه های خودکار است نیز نام برده شده است. به گفته فرماندهان سطح مقطع راداری شاهد بسیار پایین بوده و به صورت عملیاتی قابل استفاده است.
 
ریزپهپادها
باید اشاره ای به گونه های دست پرتاب و ریزپهپادهای ساخت ایران داشته باشیم که تاکنون چند نمونه از آنها رونمایی شده و به دلیل هزینه پائین طراحی و تولید عمدتاً توسط شرکت های خصوصی یا دانشگاه ها توسعه یافته اند. این پرنده ها در انواع بال ثابت، بالگرد، بالزن، داکت فن و کوآدروتور بوده اند که در شرایط عملیاتی مختلفی به سر می برند که در ادامه برخی از این نمونه ها را معرفی می نماییم.

مینی پهپاد فراز2 با جرم 2900 گرم، سقف پرواز 3000 متر، سرعت 110 کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی 45 دقیقه یکی از نمونه های دست پرتاب یاد شده است. این ویژگی ها برای هواپیمایی در این رده فیزیکی در حد مطلوبی بوده و بکارگیری آن در یگان های سبک شناسایی بسیار مفید است. فراز2 به طور استاندارد از دو دوربین برای شناسایی و ارسال همزمان تصاویر استفاده کرده و امکان بکارگیری محموله جنگ الکترونیک نیز برای آن پیش بینی شده است. این نوع از پهپادها امروزه کاربرد بسیاری یافته و یکی از نمونه های آمریکایی با جرم 1.9 کیلوگرم، سرعت پایای 56 کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی یک تا یک و نیم ساعت که هم اکنون در عراق نیز استفاده می شود آمار تولید چند هزار فروند دارد.
فراز2
 
میکرو بالگرد شاهین با جرم 350 گرم، سرعت 15 کیلومتر بر ساعت، مداومت پروازی 10 دقیقه، سقف پرواز 2000 متر و قطر ملخ 36 سانتی متر یکی از نمونه های دانشگاهی به شمار می رود که با توجه به ابعاد کوچک و سقف پرواز مناسب در صورت افزایش مداومت پروازی به وسیله ای بسیار مطلوب برای امور شناسایی در فضاهای شهری تبدیل خواهد شد.
شاهین

میکرو پرنده آوا نیز از جمله ریزپهپادهای ساخته شده به صورت نمونه اولیه است که از مداومت پروازی 30 دقیقه و جرم 600 گرم و هدایت دستی و تمام خودکار برخوردار است. این پرنده با توجه ابعاد کوچک علاوه بر سهولت حمل و بکارگیری توسط نفرات به سختی توسط دشمن شناسایی می شود و با ارتقای قابلیت های آن از جمله برد می تواند نمونه ای کارامد برای نیروهای مسلح باشد.
آوا
یک نمونه از پهپادهای کوآدروتور بومی
پهپادهای کوآدروتور با بهره برداری از چهار موتور که در چهار گوش یک مربع نصب شده اند نیروی بالابرنده خود را تأمین می نماید. برخاست عمودی و پرواز با پایداری مناسب در عین مانورپذیری بالا از جمله ویژگی های این نوع است. چندین نمونه پژوهشی از آنها تاکنون ساخته شده است. حدود وزنی این نمونه ها کمتر از 3 کیلوگرم، برد چند صد متر تا کمتر از 2 کیلومتر و توانایی ارسال بلادرنگ تصاویر از ویژگی های آنها است.

نمونه هایی از پهپاد بالزن و داکت فن نیز در غالب پروژه های دانشگاهی ساخته شده است که از پرداختن به آنها صرف نظر می کنیم.

در انتهای این سلسله گزارش باید به نمونه های رونمایی نشده از پهپادهای ایرانی که در مصاحبه فرماندهان عنوان شده است اشاره نماییم. متخصصان داخلی با استفاده از پهپادهای خارجی که توسط سامانه های پدافندی آسیب دیده و بدست نیروهای خودی افتاده اند استفاده کرده و با روش مهندسی معکوس نمونه مشابه آنها را ساخته اند. شاید این سوال پیش آید که با توجه به تنوع بالای سامانه های پهپاد بومی اینکار چه ضرورتی داشته است؟ جدا از مزیت های سازه و بدنه این پرنده های خارجی که مطالعه آنها می تواند به رشد دانش بومی کمک کند، ساخت این پرنده ها و تجهیز آنها با زیرسامانه های داخلی و بکارگیری آنها در خارج از مرزهای کشور می تواند برای فریب دشمن و اجرای موفق تر عملیات شناسایی و یا حتی عملیات تهاجمی مفید واقع شود.

در واقع در صورت شناسایی چشمی این پهپادها توسط دشمن با توجه به یکسانی ظاهر آنها با نمونه های در اختیار دشمن، نفوذ به محدوده دشمن و اجرای عملیات شناسایی یا رزمی بسیار راحت تر می شود و در واقع امروزه دشمن باید از پهپادهای مشابه با پهپادهای خودش هم بترسد!

والسلام ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علیرضا ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    فیلمش مشکل داره اجرا نمیشه
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    مهم تر از همه ی اینا اینه که کسی به ما نمیگه چی بسازین و چی نسازین.کسی به ما نمیگه به چه محدوده ی تکنولژیکی نزدیک نشین.دنیای علم در مقابل هوش بیکران ایرانی هاست.بغیر از منفی بافان و خود کم بین ها و منافقان،هر ایرانی هر طور که می خواهد می تواند به این دنیای عظیم علم وارد شود و به نفع کشور گوشه ای از استعدادهای ذاتی خود را آشکار نماید.ای امام عزیز:آن روزی که فرمودی ما می توانیم شاید عده ای بر اساس سمپاشی های چند صد ساله ی استعمار می گفتند یا حداقل می اندیشند که ما نمی توانیم ولی ای امام عزیز،ما و تمام دنیا امروز این را درک کرده ایم که مسیر پیمودن قله ی موفقیت را درک کرده ایم و در این مسیر با جدیت گام بر می داریم.
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    1 0
    آفرين بر کساني که رداي خدمت به تن کرده وبندگي خدا مي کنند ولعنت خداوند بر کساني که ادعاي خدمت دارند وبه بندگان خدا خيانت مي کنند.
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    واقعاً با دیدن این فبلم احساس خوبی بهم دست داد؛ آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند!
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    1 0
    خدا سربازان سپاه اسلام را حفظ کند.
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    بسیار جالب و غرور انگیز بود لطفا در مورد هواپیماهایی هم که نیروی هوایی ساخته مقاله ایی بنویسید .متشکر
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    درود و درود و درود
  • بسیجی ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    پهپادهای کوچک زیادی ساخته شده ای کاش بیشتر معرفی می کردید قوت قلب می شد برای سازندگانش به خصوص که به گفته خودتون دانشگاهی هستند و شرکت خصوصی
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    عالی بود جزاک الله خیر
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    ای کاش برادرای مبتکر ما فکری هم برای نوسازی صنایع مهم کشور کنند. امنیت اینده در گرو اقتصاد و صنعت قوی است
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    1 0
    اجرا میشه بلد نیستی
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    پنجا تا اف 18 منتر يك بي سرنشين! كجا هستند آدمهاي پرمدعا و سياه نمائي كه ببينند توان فرزندان اين مملكت را؟ اگر از بعضي نامرديها نبود(امثال خاوري نامرد) تا حالا با چهار تا اردنگي آمريكا و انگليس رو از خليج فارس انداخته بوديم بيرون...
  • رضوی ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    فیلمی که گذاشته بودید قبلا بصورت ناقص دیده بودم اما فیلم شما کامل ترو واضح تر بود خیلی برام جالب بود که چطور 3فروند اف 18 از روی ناو بلند میشند اما بازهم نمیتونندکاری صورت بدندو پهباد ایرانی باخیال راحت بازهم مشغول تصویر برداری از ناو وبازوایای مختلف است این چطور ممکن شده خیلی برام سوال شده ؟؟؟؟اخه اینهمه ادعای تکنولوزی وحرفه ایی گری دارند اخه !درضمن پاراگراف اخر مقاله هم نکته قابل تاملی بود که بهش دقت نکرده بودم تاحالا
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    پنجا تا اف 18 منتر يك بي سرنشين! كجا هستند آدمهاي پرمدعا و سياه نمائي كه ببينند توان فرزندان اين مملكت را؟ اگر از بعضي نامرديها نبود(امثال خاوري نامرد) تا حالا با چهار تا اردنگي آمريكا و انگليس رو از خليج فارس انداخته بوديم بيرون...
  • محسن ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    نمیخام عیشتون رو خراب کنم ویا اینکه بر طبل نا امیدی بکوبم . ولی اگر از کسلنی که نظامی هستند و به شما اعتماد دارند بپرسید به شما خواهند گفت که ما در صنایع نظامی تقریبا حرفی برای گفتن نداریم . وهمه چیزایی که به عنوان دستاورد ملی ازش یاد میشه یا از چین و روسیه و.... خریداری شده یا منتازیبیش نیست .از خودتون پرسیدین اس 300 که 2 سال پیش گفتن ساختیم ویه ماکت هم نشون دادن چی شد ویا خیلی چیزای دیگه که فقط حرفشون هست .شما میدونین اذرخشی که ادعا میشه ما ساختیم همون اف 5 که دمش رو کوتاه کردن . امیدوارم تو این شرایط جنگی اتفاق نیفته
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    شما گویا هیچی نمی دونی رفیق! آذرخش همون اف 5 امریکاایه که همه جای دنیا به عنوان بیس برای ارتقا استفاده میشه ولی مجهز به جنگ الکترونیک و رادار کنترل آتش تولید سال 2005 اروپاست. بیش از این رو بدلیل مسائل امنیتی نمی نویسم ولی آذرخش از اف 14 مجهزتره فقط عیبش عدم ادامه ی تولید و پشتیبانی قطعاتشه.
  • سروان ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    سلام، به عنوان یک نظامی به اطلاع جنابعالی می رسانم که استراتژی نظامی ایران در برخوردهای احتمالی آینده(خدای ناکرده)، "جنگ نامتقارن" است. بله قسمتی از حرفهای شما حصیح است و ما عمدتا در صنایع هوایی و دریایی پیشرفت عمده و تحول آفرین نداشته ایم. البته در حد خودشان خوب هستند ولی معلوم است که ما حالا حالاها از صنایع غرب عقب هستیم. ناو 600 متری را ممکن است که 30 سال دیگر بسازیم ولی الان هواپیمای فسقلی داریم که پوزه این ناوها را به خاک می مالد. تازه این ابابیل که مشرق عزیز معرفی کرده و فیلمشو گذاشته، مدل 5 سال پیشه و کارشناسان نظامی می دانند که الان چقدر پیشرفت کرده و در پایان به شما عرض کنم که مهم این است ما خودمان اینها را تولید می کنیم. هر چیزی را خودمان تولید می کنیم. استراتژی ما بر محور خودکفایی است. حالا اگرم ابابیل جان را روی هوا زدند، یکی دیگه می رود. اگر آن را هم زدند، 10 تا دیگه بعد 100 تا بعد...! فرض کنید همه کشورها هم تحریم کرده باشند... آمریکا چند تا ناو داره و ما چند تا جنگنده کوچک؟؟ اسرائیل چند تا سیستم دفاع موشکی دارد و ما چند تا سجیل و شهاب؟؟
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    این واقعیت که ایران در حاله پیشرفته به مذاق خیلی ها خوش نمیاد ..این افراد یا بی اطلاع هستن یا مغرض ..
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    این فیلم کار ابابیل هست ؟ پس چرا گوشه اش رو قایم کردید ؟
  • ایران ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    ایران ایران ایران ......ایران افتخار می کنم که یک ایرانی هستم .... حق ما بیشتر از ایناست ..... مرسی بچه ها یا الثارات الحسین
  • منافق ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    حداقل نمونه چینیش رو نشون بده!! با سواد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    بله آذرخش همون اف-5 تایگر هست که دمش رو با قیچی کوتاه کردیم
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    تشکر مشرق جان صنعت UAV های ایران در حال یک تحول اساسی و تبدیل شدن به یک بخش ثابت در نیروی زمینی دریایی و هوایی هست.....
  • یاسین 38 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    دوستان عزیز. اگه کسی فکر میکنه که فیلم کیفیت خوبی نداره یا نمیشه بخوبی تشخیص داد باید بگم که اشتباه میکنه.چرا؟ چون عقل حکم میکنه که از کیفیت اصلی کم کنن و وقتی فیلم رو در معرض نمایش عمومی در میارد امریکایی ها کپ نکنند. کسی هم که مخالف حرفه منه میتونه به عبارات فارسی ای که زیرنویس میشه دقت بکنه تا متوجه بشه که از کیفیت فیلم کم شده. یعنی اگه فیلم اصلی رو ببینید کیفیت اون فوق العاده هست.(ما که دیدیم پرمون ریخت) یا خسین
  • محمد ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    سلام دوست عزیز اگر نظر نظامی خواسته باشی من کاملا مخالف نظر شما هستم چون یه نظامی هستم این پاسخ دادم
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    مشکل شما اینه دوسته عزیز که با دو بند میخوای کل زحمات سی سال و اندی رو زیره سوال ببری بدونه اگاهی از چیزهایی که هستن ولی نمیبینی....
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    بی صبرانه منتظر مقالات دیگری از این طیف هستیم باتشکر ازشما
  • محمد ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    عالی عالی این میکرو بالگرد شاهین عجب چیزی بود
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    قایم نکردن؛ یه نمای از دور و یه نمای نزدیک داره میده
  • حسین ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    1 0
    نه بابا گویا اولین بار این فیلم از شبکه های خبری پخش شده خواستن آرمش رو بپوشونن. اگه مشرق فیلم اورجینال رو داشت که لا اقل بعد اینهمه مدت از این اتفاق نسخه با کیفیت تری رو منتشر می کرد. همین فیلم از نت قابل دانلود هست.
  • عاشق مشرق نیوز ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    یه سوال علمی؟ مگه این پهبادی که فیلمو گرفته مثل هلیکوپتر تابت توی فضا بوده ؟ تا اینجاشو میتونم خودم جواب بدم که چون جهت فیلم برداری با جهت حرکت ناو یکی بوده و دوربین دقیقا بالای سرناو ثابت ایستاده یعنی پهباد هم سرعت ناو داشته حرکت میکرده و توی جهت حرکتش ؟ همینجا دوتا سوال پیش میاد برام ؟ اول اینکه مگه ممکنه یه پهباد اونم ابابیل بتونه ثابت توی هواباشه یا فقط با سرعت یه ناو به اون بزرگی (سرعت ناو به این بزرگی میدونید که نمیتونه زیاد باشه ) حرکت داشته باشه ؟ دوم اینکه اگر به فرض سرعتش با ناو یکی بوده باشه پس با چشم عادی قابل رویت میشه نمیشه ؟؟(یعنی وقتی روی ناو ایستادی و اونم با سرعت شما داره توی جهت حرکت شما حرکت میکنه پس ناظر روی ناو باید اونو ثابت ببینه ) منتظر جوابتون هستم؟
  • ak_47 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    شما يه متغيير ديگه رو فراموش كردين اونم ارتفاع هست . شما فيلمي رو كه ديديد همراه با زوم اوپتيكال دوربين پهباد بود وچون ارتفاع هم خيلي زياده ادم احساس ميكنه پهپاد سرعتش كمه يا در جا ميزنه مثل فيلم بمباران هواپيما هاي آمريكايي كه از خود هواپيما گرفته شده واز موشك هاي هدايت شونده استفاده شده و گاهي تو اخبار پخش ميشه.
  • ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    آيا مي دوني كه جنگنده موفق f-18 از روي f-5 ساخته شده؟
  • محمد ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    0 0
    سلام اولا از تصاویر مشخصه که ابابیل در حال قطع کردن مسیر ناو هست یعنی عمود بر بردار حرکت ناو(در صفحه دو بعدی) حرکت میکنه به خصوص در جایی از فیلم مشخصه که روی ناو میاد. در واقع از یک سمت ناو میاد و در ادامه به سمت دیگه میرسه و می گذره دوماً کمترین سرعت پرواز ابابیل می تونه نزدیک به بیشترین سرعت ناو باشه نه کمتر سوما نکته همین جاست که هیچ سامانه ای موفق به ردیابی ابابیل نمیشه و با چشم اون رو تشخیص داده و آژیر خطر رو به صدا در میارن جالبش دقیقا همینه
  • اصغری ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    دست شما درد نکنه ماشا الله
  • محمود ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    0 0
    اینا که چیزی نیست منو روح الله با هادی هم در آینده نزدیک دستاوردهامون رو در معرض دید عموم قرار می دهیم انشاالله اجرکم عندالله و سعیکم مشکورا :)
  • مهدی ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    جدا که خیلی حال کردم امیدوارم منم بتونم به کشور عزیزمون کمک کنم که حداقل 1 گام تو این مسیر جلو تر بیافتیم
  • ناصر اکبری ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    0 0
    با سلام به دوستان عزیز عرض می کنم که اگر ما هم اطلاع از قدرت نظامی ارتش قهرمان وسپاه دلاور مان نداریم دشمنان ما خوب دارند پس مطمعین باشید که دشمنانمان از ترس به ما حمله نمی کنند نه بخاطر احترام به ملت ایران چون به جز حمله نظامی که از عواقب ان می ترسند هر کاری از دستشان امد تو این سالها انجام دادند پس ای دلاوران وقهرمانان ارتش وسپاه ما بشما افتخار می کنیم ودست بازوی شمارا می بوسیم که امنیت را به کشورعزیزمان ارزانی داشتید ودارید به امید خدا شما همیشه پیروزید
  • محمد ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 0
    سلامی به پاکی قلب شهدا به گرمی دست رزمندگان به فرزانگی ولایت امرمان خدمت پهباد سازان کشورمان دستان درد نکند کار شما از کارستون رزمندگان زمان دفاع مقدس فرقی ندارد شاید کارشما از آنها هم مهمتر است می تونید پهبادی بسازید بصورت قایق اتومبیل و هواپیما هم عمل کند اگر به شکل زیر دریایی بودن آن هم فکر کنید بهتر است منتظر ساخت پهباد 4 کاره هستم
  • محمدرضا ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    0 0
    سلام.رفقا این روند عالیه. پس با نام یا مهدی راه روادامه .یا حق...
  • داریوش ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    0 0
    خسته نباشی رزمنده خدا قوت چشم دشمنانتان کور باد . زنده باد و سرفراز نظام جمهوری اسلامی ایران
  • حسین ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
    0 0
    کدوم ادم بی شعوری باز هم با دیدن این فیلم و امثالهم نظر منفی داده
  • حسین ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
    0 0
    صد در صد با تو موافقم یاسین اما من با دیدن همین فیلم هم پرم ریخت بابا دم بچه های بالا گرم
  • سعیداداک ژیوار ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    0 0
    دست پهپاد سازان دردنکنه امیدواریم تواین عرصه پیشرفت داشته باشیم وامریکامث موش ازمابترسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس