دریاچه ارومیه

مصوبه اخیر دولت در خصوص بودجه مقابله باخسارت های ناشی از حوادث غیر متقربه، حکایت از پرداخت نشدن اعتبارات احیای دریاچه ارومیه و مقابله با ریزگردها در سال ۹۵دارد.

به گزارش سرویس جامعه مشرق- بعضی دغدغه ها اگر چه بزرگند و پر اهمیت، اما همچون "اوسع الاشیاء" در کلام امیرالمومنین (ع)، آنگاه که به مرحله اجرا می رسند، " اضیقها فی التناصف" می شوند و حالا برخی اسناد به دست آمده از روند احیای دریاچه ارومیه و از بین بردن منشا داخلی ریزگردها که جز اولویت های دولت اعلام و دراین سال ها نیز مانور زیادی بر روی این دو دغدغه زیست محیطی داده شده بود، نشان می دهد این موضوعات مهم بی سر و صدا از فهرست بودجه های سال گذشته دولت حذف شده بودند و وعده ها در خصوص آن در حد حرف باقی مانده است.

البته دولتمردان به خوبی می دانند که دغدغه های زیست محیطی دغدغه ای مهم برای مردم بخصوص اهالی آن مناطق است و شاید به همین خاطر هم «کاندیدای پوششی» رئیس جمهور در مناظره انتخاباتی بازهم بر عزم دولت برای رفع مشکلات زیست محیطی تاکید کرد و گفت: "مساله دریاچه ارومیه جز اولین مسایل ما بود."

حسن روحانی دیگر نامزد انتخابات هم در گفتگوی ویژه خبری از اقدامات دولت در زمینه مقابله با ریزگردها و احیای دریاچه ارومیه و اعتبارات دولت در این زمینه سخن گفت.

با اینحال، مصوبات مغفول مانده دولت در اوایل سال جدید نشان می دهد، کابینه در تخصیص اعتبارات برای رفع مشکلاتی مانند احیای دریاچه ارومیه و رفع منابع داخلی تولید ریزگردها عزمی جدی نداشته و مصوبات هیئت دولت حکایت از تخصیص نیافتن بودجه های تصویب شده برای احیای دریاچه ارومیه و مقابله با پدیده گرد و غبار دارد.

بهمن ماه سال گذشته بود که سایت ریاست جمهوری از اختصاص مرحله دوم اعتبارات مربوط به طرح های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه داد. تا جائیکه در همان روز تشکیل جلسه هیئت دولت به ریاست شخص رئیس جمهور، پایگاه های اطلاع رسانی دولت از تشکیل جلسه در بیستم بهمن ماه و البته اختصاص مبلغ ۸ هزار و ۲۰۷ میلیارد ریال در مرحله دوم تخصیص اعتبار برای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۵ خبر دادند.

پایگاه اطلاع رسانی دولت حتی در بخشی از خبر خود بر این نکته نیز تاکید کرد که پیش از این نیز مرحله اول اختصاص اعتبارات مورد نیاز طرح و پروژه های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه به مبلغ سه هزار میلیارد تومان در اختیار این کارگروه قرار گرفته است.

البته این ادعا چندی بعد عیسی کلانتری دبیر و مجری کارگروه دولتی نجات دریاچه ارومیه در مصاحبه ای که بهمن ماه ۹۵ با روزنامه دولتی شهروند داشت، بر آن خط بطلان کشیده شد چراکه وی گفته بود: یک‌سال است که بودجه‌ای به دریاچه ارومیه اختصاص نیافته و این موضوع اعضای کارگروه ملی نجات دریاچه را نگران کرده است.

اما این پایان ماجرا نبود و دولت برخلاف وعده و مصوبه خود، حتی ریالی از هشت هزار و ۲۰۷میلیارد ریال بودجه احیای دریاچه ارومیه را در سال گذشته به این کارگروه تخصیص نداد. این اتفاق برای بودجه هزار میلیاردی مقابله با ریزگردها نیز رخ داد و در سال ۹۵حتی ریالی از این بودجه به سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت نشده است. البته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بارها از اقدامات ارزشمند دولت در زمینه از بین بردن کانون های داخلی ریزگردها سخن به میان آورد که با این اوضاع عدم پرداخت پول، صرفا یک حمایت تبلیغاتی و شوآف سیاسی محسوب می شود

ابتکار در حالی از احیای تالاب هورالعظیم گرفته تا کاشت نهال در کانون های تولید ریزگرد در خوزستان سخن گفته که هیچگاه به این نکته مهم اشاره نکرده که این اقدامات را چگونه بدون دریافت بودجه به سرانجام رسانده است؟ اگر بودجه لازم ندارد که چه جالب و اگر دارد، از کجا تامین شده که خود دولت هم معترف است پولی بابت آن پرداخت نکرده ؟!

سریال وعده های تبلیغاتی و مانور اختصاص بودجه برای نجات محیط زیست اما در سومین روز اردیبهشت ماه سال ۹۶به پایان رسید. هیئت وزیران در جلسه ۲۷فروردین ماه خود که به پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، مصوبه ای را نهایی کرد که بر اساس آن ردیف بودجه هایی که در سال ۹۵برای پیشگیری، مقابله و جبران خسارت و بازسازی خسارت های ناشی از حوادث غیر مترقبه در نظر گرفته شده بود و البته به دلیل محدودیت های مالی، دولت موفق به تخصیص و پرداخت آن نشده، در سال جاری پرداخت شود.

بر اساس این مصوبه دولت که نسخه ای از آن نیز در اختیار مشرق قرار دارد، بودجه مصوبه بهمن ماه دولت برای تخصیص هشت هزار و ۲۰۷میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه به کارگروه احیای این دریاچه، پرداخت نشده و وعده پرداخت این اعتبار به سال ۹۶ منتقل شده است. در این جدول بر انتقال بودجه هزار میلیارد تومانی سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با پدیده گرد و غبار نیز تاکید شده است؛ نکته ای که حکایت از پرداخت نشدن هزار میلیارد ریال از تعهدات دولت برای مقابله با پدیده گرد و غبار در سال گذشته دارد.

با این اوصاف، کاملا مشخص است که مصوبات دولت در سال گذشته، صرفا تبلیغاتی و فاقد ساختار اجرایی بوده و در حالی که برای تصویب آن خبرها و تحلیل های مختلف و فراوانی توسط روابط عمومی ها و رسانه های حامی دولت منتشر شده، هیچ کدام اشاره ای به تخصیص نیافتن این اعتبارات و عملا پیگیری نشدن مصوبات به دلیل نبود بودجه، اشاره نکرده اند و صد البته، تضمینی بر اینکه این وعده امسال، به سال آینده منتقل شود هم وجود نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • پسر IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    90 30
    شاهکاری دیگر از دولت بی تدبیر و ناامید و بی فرهنگ #دولت مردم#مدیریت جهادی#دکتر قالیباف
  • حسینی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    24 86
    یعنی خاک برسرت مشرق ... گند عصبیت جناحی رو درآوردی مدعیان اصول و ارزش دنبال پیروزی در انتخابات به هر قیمتی هستن ...میدونم منتشر نمیشه ...ولی دستکم یکی از مسخ شده های خودتون بخونه کافیه
    • مهدی از قم IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
      75 6
      چقدر خوشحالم که از قماش شما مخالفان جریان ارزشی با این ادب و فرهنگ نیستم.مسخ امثال شما شده اید که جوری ذهنتان را منحرف کرده اند که هر انتقاد از دولت را دشمنی میدانید و این کوه مشکلات دولت اصلاح طلب روحانی را نمیبینید
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
      91 4
      دستهای لرزان خود گویای نمود عصبیت جناحی است و در رده های پایینتر فحاشیهای کور نوچه ها و مجیزگویان اجیر
  • Reza IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    78 15
    یکی این سند رو فرذا نشون بده توی مناظره تورو خدا ...
  • مجتبی AE ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    33 17
    بخدا خسته شدیم... کم کم دارم از همه چی متنفر میشم...
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
      0 3
      زیادی مشرق بخونی همین میشه عزیزم زیاد سخت نگیر اینجا مشرقه همه چیش با دنیای واقعی فرق داره.
  • ناشناس IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    43 27
    دولت در سال گذشته 90 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته و فقط 18 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی هزینه شده و مابقی صرف هزینه های جاری دولت شده آنوقت برای ریزگردها و احیای دریاچه ارومیه میگن بودجه نداریم !
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
      22 9
      اشتباهی منفی دادم
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
      0 1
      مشرق یه منفی ازش کم کن این دوستمون اشتباهی منفی داده خیلی مهمه ها منفیرو کم کن
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
      2 0
      پس چرا برای منطقه ازاد ماکو 330میلیارد تومان بودجه داده اند؟ منطقه ازاد هم محیط زیست ماکو را به سمت ویرانی میبرد
  • رسول اورمیا IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    94 59
    من خودم ساکن ارومیه هستم گواهی میدم تو سه چهار سال اخیر اب دریاچه تثبیت شده و جان تازه ای گرفته و از گسترش وره زار خبری نیست
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
      24 77
      سمت شرقی دریاچه ارومیه رو که میبینم خبری از تثبیت نیست. فصل بهار بارندگی و آب شدن برف کوه هارو داریم برای همین هرسال بهار یکم بالا میاد اما اواخر تابستان وضعیت افتضاحه
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    62 21
    چرا دروغ میگی کجا آب دریاچه زیاد شده منم اهل سلماسم ولی آبی ندیدم همش کویره خدا به دادمون برسه بعد از خشک شدن دریا معلوم نیست چه بلایی سرمون بیاد
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
      0 0
      وقتی چاه عمیق میزدین و هر نفر یک باغ داشت باید فکر الان را میکردید
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    18 62
    عزیز من ریزگردها هیچ ربطی به دولت نداره این مشکل در همه دولتها وجود داشته و هیچکدوم نتونستن کاری بکنن زمان احمدی نزاد که یادته ریزگردها کل کشور رو گرفتند خودتونو با این حرفه گول نزنید. از ریزگردها فقط برا کوبیدن دولتها استفاده نکنید
    • امیر IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
      14 6
      حالا مثلا ریز گردها ربطی نداره قطعی اب و برق که ربط داره پایان دولت بی تدبیری و نا امیدی
    • فرهاد IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
      14 6
      کی گفت ریزگرد کار این دولته؟! میگن جار میزنن بودجه دادیم اما دروغ گفتن. به همین سادگی
  • محمدی IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    15 5
    خانم ابتکار الان چیکار میکنن؟ایشون که برای دریاچه ارومیه دائم ال گریه بودن!!
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
      2 0
      ایشون تو کار بنزین یرو 4 و5 6 و بالاتر هستند دریاچه ولش
  • تدبیر IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    6 15
    پاینده بادا مقدس ترین دولت تاریخ ایران،تنها فرق ایران و ونوزئلا!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس