کد خبر 717912
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۴
کشاورز

دامداران برای دولت همان مشت‌حسن ، چراغعلی و کورعلی هستند اما صنایع تاج سر به حساب می‌آیند و برای ما دامداران، شخصیتی در نظر گرفته نمی‌شود به طوری که حتی برای دیدن وزیر جهاد کشاورزی به ما وقت نمی‌دهند.

به گزارش مشرق، محمدجواد وکیل گیلانی در ارتباط با دلایل وضعیت نامناسب قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف اظهار کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با تولید گوشت قرمز مورد رضایت دامداران قرار ندارد زیرا زمانی که دامداران در حال تولید و عرضه محصولات خود به بازار هستند به یکباره گوشت وارداتی به بازار مصرف می‌ریزد و قیمتها رامی‌شکند اما در زمان کمبود نیز دلالها در بازار حضور دارند.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی خود در این ارتباط گفته است که تعجب می‌کنم که وقتی گوشت در کشور تولید می‌شود و همچنین وارد شده است چرا قیمت آن در بازار مصرف بالا است.

مدیر عامل مرکز همکاریهای امور دام با اشاره به دلایل این افزایش قیمت در بازار مصرف گفت: در این ارتباط باید اذعان داشت که در مواقع کسری گوشت این محصول به اندازه کافی به کشور وارد نشد؛ از طرفی با توجه به اینکه در ماه ابتدایی سال جاری وضعیت بارش‌ها مناسب بود و مراتع سرسبز شده است دامداران برخلاف رویه سال گذشته خود، دام را به جای عرضه با وزن ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرمی  با وزن ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرمی به بازار عرضه می‌کنند که این امر موجب به تاخیر افتادن عرضه گوشت تولیدی دامداران به بازار مصرف در سالجاری شده اهست.

قیمت گوشت قرمز از خرداد ماه کاهش می‌یابد

وی گفت: قیمت گوشت قرمز از خرداد ماه با آمدن دام های جدید دامدارن داخلی کاهش می‌یابد. 

وکیل‌گیلانی با اشاره به کاهش تعداد واحد پرواربندی دام در کشور گفت: این امر متاثر از عوامل اقتصادی است که سایر صنایع کشور نیز امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و خبر تعطیلی آنها به گوش می‌رسد.

وی تصریح کرد:  باید در نظر داشت که در کنار صادرات دام زنده تولیدی  درکشور، در طول سال قاچاق دام نیز صورت می‌گیرد که این امر خود معادلات مورد نظر برای تنظیم بازار را از بین برده است .

از حجم تولید گوشت قرمز درکشور کاسته شده است 

مدیر عامل مرکز همکاریهای امور دام با اشاره به سایر دلایل تداوم افزایش قیمت گوشت قرمز در سال ۹۶ گفت: قیمت نهاده‌ها در سال جاری نیز کماکان به قیمت آزاد خریداری می‌شود و تولیدکنندگان این بخش یارانه‌ای برای حمایت از تولید خود ندارند که این امر موجب دلسردی آنها و رها کردن فعالیت خود شده که در نهایت از حجم تولید آنها در مقایسه با سالهای گذشته کاسته شده است.

وکیل‌گیلانی با بیان اینکه وضعیت دامداری‌های کشور بیمارگونه بوده و نیازمند کمک دولت است گفت: با بهره ۱۸ درصدی بانکی نمی‌شود شیر و گوشت تولید کرد و در هیچ کجای دنیا با چنین بهره‌هایی به بخش کشاورزی وام نمی‌دهند و در کنار این امر کشورهای پیشرفته به بخش تولید شیر و گوشت یارانه اختصاص می‌‌یابد که دامدارن ما از آن محروم هستند.

وی بابیان اینکه از دولت تدبیر و امید انتظار بیشتری می‌رود اما از نظر دولت یازده فراموش شده هستیم تاکید کرد: در صورتی که دولت در کار دامداران دخالت نکند، بازار گوشت قرمز خود به خود تنظیم می‌شود.

۲۴ میلیون واحد تولید کننده دام سبک تعطیل شده است

مدیر عامل مرکز همکاریهای امور دام(مهاد) در خصوص تعطیلی واحدهای پرواربندی دام سبک گفت:حدود ۲۴ میلیون واحد تولیدکننده دام سبک در ۱۰سال گذشته تعطیل و تخلیه شده‌اند به طوری که از ۱۰۴ میلیون واحد فعال در گذشته اکنون تنها ۷۰ تا ۸۰ میلیون واحد فعال وجود دارد. 

وکیل‌گیلانی تاکید کرد: این واحدها تخلیه شدند و تولیدکنندگان آن به سمت کارهای دیگر رفته‌اند و کار دیگری را برای خود برگزیده اند.

وی اظهار داشت: بخش ترویج وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند به کمک دامداران کشور بیاید تا بتوان دوباره  بخش  پروار بندی کشور را مانند گذشته احیاء کرد.

مدیر عامل مرکز همکاریهای امور دام(مهاد)گفت: میزان تولید گوشت قرمز در کشور ۸۷۰ هزار تن اعلام می‌شود. در صورتی صحت این رقمباید جوابگوی مصرف سرانه ۱۲ کیلوگرمی گوشت قرمز در کشور باشد اما در سالهای گذشته همواره ۱۰۰ هزار تن گوشت کمبود داشته و برای تنظیم بازار وارد کرده‌ایم.

وکیل‌گیلانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با طرح یک سوال گفت: در حالی که به صنعت کشور که ورشکسته است پول تزریق می‌شود چرا بخش کشاورزی که رشد اقتصادی مثبتی نیز داشته رغبتی به آن وجود ندارد؟

دامداران برای دولت همان مشت‌حسن هستند

وی گفت: دامداران برای دولت همان مشت‌حسن ، چراغعلی و کورعلی هستند اما صنایع تاج سر به حساب می‌آیند و برای ما دامداران، شخصیتی در نظر گرفته نمی‌شود به طوری که حتی برای دیدن وزیر جهاد کشاورزی به ما وقت نمی‌دهند.

مدیر عامل مرکز همکاریهای امور دام (مهاد) در پایان صحبت‌های خود درباره قیمت دام زنده گفت: قیمت دام زنده سبک به ۱۴ الی ۱۵ هزار تومان رسیده که این رقم بی‌سابقه است و قیمت های فرش در خرده‌فروشی نیز تا به امروز سابقه نداشته است اما باید اذعان داشت که ما در بخش تولید دام سبک و سنگین صرف فعل «ما می‌توانیم» را باید انجام دهیم زیرا پتانسیل زیادی در این خصوص داریم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس