کد خبر 717893
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۳
گیلاس

علم ثابت کرده است که مصرف خانواده گیلاس، برای خواب بهینه، مفید هستند. مصرف مرتب خانواده گیلاس، میزان هورمون هایی را که موجب خواب می‌شوند، افزایش می‌دهد.

به گزارش مشرق، خانواده گیلاس‌ها به خاطر خواص بی شمارشان، بسیار معروف هستند. این میوه‌های گوشتی، سرشار از ویتامین سی و آنتی اکسیدان هستند. گیلاس‌ها مملو از فیبر و مواد معدنی هستند. کارشناسان تغذیه هم بر این باور هستند و آن‌ها را قسمتی از برنامه غذایی سالم می‌دانند. ولی آیا می‌دانید این میوه‌های آبدار، خیلی قویتر از یک قرص خواب آور عمل می‌کنند؟ آزمایشات نشان می‌دهند که گیلاس ها، منبع طبیعی ملاتونین هستند.
 
ملاتونین چیست؟
 
ملاتونین هورمونی است که به وسیله غده صنوبری آزاد می‌شود. ملاتونین موجب خواب آلودگی می‌شود. این هورمون، در شب ترشح می‌شود، پیامی به بدن برای خوابیدن می‌رساند. بدن گیرنده‌هایی دارد که این هورمون را تشخیص می‌دهند. به محض تشخیص آن، کل بدن به خواب می‌رود.
 
ملاتونین در همه جانداران پیدا می‌شود، از قبیل: گیاهان، حیوانات و قارچ ها. در انسان، این هورمون در مغز ترشح می‌شود. میزان ملانوتین ترشح شده در بدن، بستگی به ساعت بدن دارد. به طور معمول، میزان آن، از عصر تا نصف شب، زیاد می‌شود. در شب، میزان آن زیاد می‌ماند. صبح که شد، نشانه‌های کاهش ملانوتین در بدن نمایان می‌شود. این امر، مغز را بیدار می‌کند.
 
کار ملاتونین، بیشتر از پیام رسانی برای خواب است. به تنظیم خواب نیز کمک می‌کند. با وجود آن که نقش ملاتونین در بدن انسان هنوز در پرده‌ای از ابهام باقی مانده است، ولی برخی از متخصصان بر این باورند که این هورمون، ریتم همزمان شبانه روز، در نقاط مختلف بدن است.


متاسفانه، بعضی از افراد، به اندازه کافی هورمون خواب برای داشتن یک خواب کامل، آزاد نمی‌کنند. این افراد از ناراحتی کم خوابی رنج می‌برند، زیرا میزان تولید ملاتونینشان در شب، غیر طبیعی است. بنابراین، خوردن غذایی که باعث افزایش ملاتونین بشود، به داشتن خواب بهتر کمک می‌کند.
 
تحقیقات
 
تحقیقی در سال ۲۰۰۱ میلادی، توسط متخصصان مرکز دانشگاه تگزاس صورت پذیرفت و به این نتیجه رسیدند که میزان ملاتونین گیلاس‌ها نسبت به میوه‌های دیگر، بسیار زیادتر است.
 
بر اساس نتایج همین تحقیق، خوردن گیلاس ها، می‌تواند موجب تنظیم چرخه خواب شود. همچنین گیلاس ها، کیفیت خواب را بهتر می‌کنند و مدت زمان آن را نیز افزایش می‌دهند. از آنجا که این میوه‌ها سرشار از آنتوسیانین (آنتی اکسیدان) هستند، خاصیت سلامتیشان، دو چندان می‌شود.
 
در تحقیقی جداگانه در سال ۲۰۱۰ به این نتیجه رسیدند، که با دادن آب آلبالو به یک سالخورده، چرخه خواب او بهبود پیدا کرده است. کارشناسان بر این باورند، که فقط گونه‌های خاصی از گیلاس ها، می‌توانند بر کیفیت و کمیت خواب تأثیر داشته باشند.
 
در سال ۲۰۱۴، تحقیقی در دانشگاه نورثامبریا به این نتیجه رسید که کسانی که ۲۳۰ میلی لیتر آب آلبالو ترش می‌خورند، زمان خوابشان بیشتر می‌شود. کیفیت و کمیت خوابشان نیز، نسبت به بقیه بهتر می‌شود. آنچه که آزمایش دانشگاه نورثامبریا را نسبت به بقیه تحقیقات متمایز کرده بود، میزان دُز ملاتونین در آلبالو بود.
 
این امر نشان می‌دهد که دیگر ترکیبات – مانند ویتامین‌ها یا مواد شیمیایی گیاهی – در حال ترکیب با ملاتونین، برای برقراری خواب مؤثر هستند. این اتفاق در غذاهای کامل (طبیعی) در مقایسه با مکمل ها، بیشتر اتفاق می‌افتد.
 
نتیجه گیری
 
بی خوابی موجب بیماری‌های مزمن گوناگونی به خصوص در بین سالخوردگان می‌شود. یک خواب خوب برای افرادی که در شرایط سخت و ناراحت کننده هستند، بسیار حیاتی است. علم ثابت کرده است که مصرف خانواده گیلاس، برای خواب بهینه، مفید هستند. مصرف مرتب خانواده گیلاس، میزان هورمون‌هایی را که موجب خواب می‌شوند، افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر مشکل بی خوابی دارید، گیلاس‌ها را امتحان کنید. ما نوشیدن آب آلبالو را برای گرفتن نتیجه بیشتر، به شما پیشنهاد می‌کنیم.
 

منبع: فردا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس