کد خبر 717868
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۵
هزینه خانوار روستایی

براساس آمار بانک مرکزی در سال ۹۴ خانوار روستایی فارس درآمد ۱۸ و هزینه ۱۶ میلیون تومانی داشته‌اند.

به گزارش مشرق، براساس اطلاعات مرکز آمار ایران متوسط هزینه‌های خالص سالانه یک خانوار روستایی ۱۴ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان بوده که نسبت به سال ۹۳ حدود ۶.۱ درصد افزایش داشته است.

۳۹.۳ درصد هزینه خانوار صرف مصارف خوراکی و دخانی و ۶۰.۷ درصد صرف هزینه‌های غیرخوراکی شده که هزینه‌های خوراکی و دخانی خانوار نسبت به سال ۹۳ معادل ۱.۳ درصد و هزینه‌های غیرخوراکی معادل ۹.۵ درصد افزایش داشته است.

«آرد، رشته، نان، غلات و فرآورده‌های آن» با ۲۶ درصد، «گوشت» با ۱۹.۸ درصد و «میوه و سبزی‌ها» با ۱۵.۴ درصد بیشترین سهم را در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی خانوار روستایی داشته‌اند.

«خشکبار و حبوب» با ۸.۶ درصد، «آرد، رشته، نان، غلات و فرآورده‌های آن» با ۵.۱ درصد، «ادویه، چاشنی‌ها و سایر ترکیب‌های خوراکی» با ۴.۶ درصد با بیشترین افزایش  نسبت به هزینه مشابه سال ۹۳ روبه‌رو بوده‌اند.

«مسکن» نیز با سهمی معادل ۲۹.۶ درصد، «حمل و نقل و ارتباطات» با ۱۹.۳ درصد و «بهداشت و درمان» با ۱۶ درصد بیش‌ترین سهم را در هزینه‌های غیرخوراکی خانوار روستایی داشته‌اند.

در بین هزینه‌های غیرخوراکی «بهداشت و درمان» با ۲۱.۷ درصد، «مسکن» با ۱۱.۸ درصد و «کالا و خدمات متفرقه» با ۱۱.۵ درصد بیشترین میزان افزایش را نسبت به سال ۹۳ داشته‌اند.

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد که استان چهارمحال و بختیاری با ۲۱ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان بیش‌ترین و استان کرمان با ۷ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان کم‌ترین هزینه را در سال ۹۴ داشته‌اند.

استان فارس با هزینه ۱۵ میلیون و ۵۸۵ هزار تومان پانزدهمین استان پرهزینه کشور بوده است که ۹ میلیون و ۶۷۸ هزار تومان از این هزینه برای موارد غیرخوراکی (۶۲.۱ درصد) و ۵ میلیون و ۹۰۷ هزار تومان برای موارد خوراکی و دخانی (۳۷.۹ درصد) هزینه شده است.

«مسکن» با ۲۶.۱ درصد بیشترین سهم را در بین هزینه‌های غیرخوراکی و ««آرد، رشته، نان، غلات و فرآورده‌های آن» با ۲۹.۳ درصد بیشترین سهم را در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی خانوار روستایی استان فارس داشته است.

استان البرز با ۱۴ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان و استان سیستان و بلوچستان با ۴ میلیون و ۲۵ هزار تومان بیشترین و کم‌ترین هزینه‌های غیرخوراکی  سالانه یک خانوار روستایی را به خود اختصاص داده‌اند.

استان چهارمحال و بختیاری با ۷ میلیون و ۹۶۸ هزار تومان بیش‌ترین و استان کرمان با ۲ میلیون و ۹۶۷ هزار تومان کمترین هزینه خوراکی و دخانی را به خود اختصاص داده‌اند.

درآمد

متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار روستایی در سال ۹۴ برابر ۱۶ میلیون و ۱۰۳ هزار تومان بوده که نسبت به سال ۹۳ معادل ۱۵.۸ درصد افزایش داشته است که ۳۸.۹ درصد این درآمد از محل «درآمدهای متفرقه»، ۳۰.۹ درصد از مشاغل «آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی» و ۳۰.۲ درصد از مشاغل «مزد و حقوق بگیری» تامین شده است.

خانوارهایی که درآمد اصلی محل کار سرپرست آنها «بهداشت و مددکاری اجتماعی» است با درآمد اظهار شده سالانه ۲۹ میلیون و ۶۹۹ هزار تومان و خانوارهایی که فعالیت اصلی محل کار سر پرست آنها  بخش «ساختمان» است با درآمد اظهار شده ۱۴ میلیون و ۸۰۹ هزار ریال کم‌ترین میزان درآمد را در سال ۹۴ داشته‌اند.

استان آذربایجان شرقی با ۲۳ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان بیش‌ترین و استان سیستان و بلوچستان با ۸ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان کمترین متوسط درآمد سالانه خانوار روستایی را به خود اختصاص داده‌اند.

استان فارس با متوسط درآمد سالانه خانوار روستایی ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هشتمین استان پردرآمد کشور بوده است که ۳۸.۷ درصد این درآمد از محل «درآمدهای متفرقه»، ۳۲.۵ درصد از محل مشاغل «آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی» و ۲۸.۸ درصد از مشاغل «مزد و حقوق بگیری» تامین شده است.

براساس این آمار خانوار روستایی کشور در سال ۹۴ دخل‌شان از خرج‌شان پیشی گرفته و هر خانوار یک میلیون و ۴۰۵ هزار تومان پس‌انداز داشته‌ است. روستاییان فارس خوش‌شانس‌تر بوده و موفق به پس‌انداز ۲ میلیون و ۳۱۵ هزار تومان از درآمد خود شده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس