کد خبر 717558
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
ارتش عراق

درگیری گروه‌های تروریستی در غوطه دمشق که از آن به «جنگ گرگ‌ها» یاد شده د ادامه داردشرین و القا

به کزارش مشرق، عملیات نظامی ارتش سوریه در منطقه غوطه شرقی دمشق درحالی ادامه دارد که طی دو روز گذشته شاهد پیشروی چشمگیر نیروهای سوری در این منطقه بودیم.

گزارش‌های میدانی تاکید می‌کند، گارد ریاست جمهوری که ماموریت عملیات در محله‌های برزه، جوبر و القابون را برعهده دارد، در ادامه عملیات خود جهت آزادسازی محله‌های اطراف شهر «دمشق» طی روزهای جمعه و شنبه گذشته موفق شد، ضمن پیشروی در محور جنوبی محله القابون بخش‌هایی از این محله را آزاد کند.

نقشه منطقه غوطه دمشق/غوطه شرقی به رنگ خاکی/غوطه غربی به رنگ بنفش/موقعیت محله القابون

این مناطق تحت تصرف دو گروه تروریستی «جیش الاسلام» و «فیلق الرحمن» بودند که طی عملیات نیروهای گارد ریاست جمهوری سوریه مجبور به عقب‌نشینی از آنها شدند.

با آزادسازی این مناطق، عملیات گارد ریاست جمهوری سوریه با پیشروی در محور جنوبی القابون به سمت جنوب شرقی مدرسه «عبد الغنی باجقنی» ادامه خواهد یافت.

آزادسازی مدرسه «عبدالغنی باجقنی» در محله القابون به این جهت که بزرگ‌ترین مقر گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره» در این محله به شمار می آید، برای ارتش سوریه دارای اهمیت بسیاری است.

نقشه میدانی محله القابون نشان می‌دهد، با احتساب پیشروی دو روز اخیر گارد ریاست جمهوری سوریه از محور ایستگاه برق القابون، در شرق این محله تنها 600 متر نیروهای سوری در شرق القابون را به مناطق تحت کنترل ارتش این کشور در محور غربی این محله متصل می‌کند.

600 متر تا محاصره تروریست ها در تشرین و القابون

طی شدن این مسافت به معنای قطع ارتباط گروه‌های تروریستی مستقر در محله «تشرین» (محور شمال) با گروه‌های مسلح محله القابون (محور جنوب) است، به این ترتیب دو گزینه بیشتر پیش روی گروه‌های مسلح این مناطق نخواهد بود.

گزینه اول ادامه نبردها که با توجه به قطع ارتباط آنها با دنیای خارج و راه‌های امداد و کمک‌رسانی آنها، به معنای خودکشی جمعی است. گزینه دوم نیز عقب‌نشینی و تخلیه مواضع خود در این دو منطقه از طریق شبکه تونل‌های زیر زمینی حفر شده این مناطق است که این گزینه هم به خاطر سیطره و انهدام اغلب این تونل‌ها توسط ارتش سوریه با خطر بسیاری برای تروریست‌ها همراه است.

عقب نشینی فیلق الرحمن از غوطه شرقی

در ادامه تحولات میدانی غوطه شرقی دمشق، منابع خبری نزدیک به گروه‌های تروریستی در دمشق و ریف آن شب گذشته (شنبه) از عقب نشینی گروه تروریستی «فیلق الرحمن» در محور منطقه «النشابیه»، واقع در غوطه شرقی دمشق خبر دادند.

این منابع خبری اگرچه توضیحی برای این عقب‌ نشینی ارائه ندادند، اما از آنچه گفته شد، آشکار می‌شود که سرکردگان فیلق الرحمن در مقایسه با دیگر گروه‌های تروریستی این منطقه، مطالعه واقع بینانه‌تر و درک درست‌تری از تحولات میدانی جدید منطقه به دست آورده و دریافته‌اند، راهی جز عقب‌ نشینی برای آنها باقی نمانده است.

شهرک راهبردی النشابیه

فیلق الرحمن در سخنانی ضمن اذعان به این عقب نشینی، دلیل اتخاذ این تصمیم را سیطره گروه تروریستی جیش الاسلام بر تنها گذرگاه ارتباط دهنده محله القابون به غوطه شرقی دمشق و قطع کمک‌های امدادی و نظامی این گروه و ادامه اختلافات و درگیری‌های داخلی و گروه‌های مسلح منطقه با هم، راهی جز عقب نشینی از محور نشابیه برای فیلق الرحمن باقی نمانده است.

گزارش‌های میدانی تاکید می‌کند، جیش الاسلام تلاش دارد، با تصرف شهرک «جسرین» از محور شهرک «المحمدیه» در غوطه شرقی که تنها راه ارتباطی فیلق الرحمن با غوطه شرقی و دنیای خارج است، این گروه را به محاصره خود درآورد.

تظاهرات و اعتراض‌های مردمی علیه گروه‌های تروریستی

ادامه درگیری و اختلافات گروه‌های تروریستی در منطقه غوطه شرقی دمشق که تشدید ناامنی‌ و سخت‌تر شدن اوضاع معیشتی در این شهرک‌ها را به دنبال داشته، موجب اعتراض‌های مردمی و برگزاری راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیز در شهرک‌های مختلف غوطه شرقی دمشق علیه گروه‌های تروریستی به ویژه دو گروه جیش الاسلام و فیلق الرحمن شده است.

در روزهای اخیر درگیری‌ بین دو گروه تروریستی جیش الاسلام، مورد حمایت عربستان سعودی و فیلق الرحمن، وابسته به جبهه النصره و مورد حمایت قطر و ترکیه موجب بسته شدن راه ارتباطی زملکا – عربین به طور کامل شده بود.

جیش الاسلام با لشکرکشی گسترده از جمله اعزام تانک‌ها و توپ‌هایش به غوطه شرقی درصدد عقب نشاندن فیلق الرحمن و هیأت تحریر الشام از عربین و حزه و تصرف این دو شهرک بود که به درگیری‌های شدید مسلحانه بین این گروه‌ها منتهی شد.

کارشناسان مسائل سوریه بر این باورند، درگیری‌های اخیر جیش الاسلام با فیلق الرحمن در واکنش به پیشروی و پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه در محله القابون صورت گرفته و جیش الاسلام به این طریق با کنار زدن دیگر گروه‌های تروریستی از میدان تلاش می‌کند، خود را در برابر ارتش سوریه قدرتمند جلوه دهد.

در واقع جیش الاسلام در پس این قدرت نمایی و کنار زدن دیگر گروه‌ها از میدان تلاش می‌کند، در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات آستانه که عربستان سعودی برخلاف قطر در آن شرکت نمی‌کند، برگ برنده‌ای در عرصه بین المللی در خصوص پرونده سوریه در دست داشته باشد.

لشکرکشی جیش الاسلام با تسلیحات سعودی در غوطه دمشق

جنگ گرگ‌ها

از درگیری‌های اخیر جیش الاسلام و فیلق الشام در غوطه شرقی دمشق که بیش از یک صد کشته و ده‌ها مجروح از دو طرف بر جا گذاشته و به خاطر شدت رویارویی‌ها به عنوان «جنگ گرگ‌ها» یاد شده، چون هریک از طرف‌ها مانند گرگ‌ها تلاش دارد با تمام قدرت ضمن تکه و پاره کردن طرف مقابل و از پیش رو برداشتن آن، بر منطقه گسترده‌تری سیطره یابد.

اگرچه درباره دلایل اصلی و واقعی این درگیری‌ها و اختلافات سخنی گفته نشده، اما با توجه به اهمیت راهبردی منطقه غوطه به دلیل نزدیکی آن به دمشق و حمایت‌ مالی و نظامی گسترده شیوخ عرب از گروه‌های مسلح این منطقه آشکار است که دلیل این درگیری‌ها چیزی جز تلاش جهت سیطره بر مناطق بیشتر با هدف نزدیک‌تر شدن به دمشق و محقق کردن آرزوی حمله به این شهر و براندازی نظام سوریه در آن نمی‌تواند باشد.

طی 5 سال گذشته ارتش سوریه با تحمیل قدرت و خواست خود بر گروه‌های تروریستی هیچ‌گاه اجازه نداده، این خواسته محقق شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس