سمینار

مدیر کمیته پزشکی و ورزشی کمیته بین‌المللی پارالمپیک از بسته شدن تحقیقات این نهاد در پرونده دوچرخه‌سوار فقید پارالمپیکی ایران خبر داد.

به گزارش مشرق، نشست خبری پیر فن دی ولیت مدیر کمیته پزشکی و ورزشی کمیته بین‌المللی پارالمپیک بعدازظهر امروز برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر محمدجواد واعظ موسوی رئیس آکادمی ملی پارالمپیک گفت: ما این تمایل را داشتیم که آقای فن دی ولیت به ایران بیاید و خوشبختانه حضورش مصادف با برگزاری همایش بین‌المللی علوم ورزشی شد.  او در این همایش دو روز حضور داشت و نشست‌هایی را نیز برگزار کرد. امروز همچنین جلسه‌ای به مناسبت تاسیس آکادمی ملی پارالمپیک ایران برگزار شد و آقای پیتر صحبت‌هایی را درباره محورهای آکادمی مطرح کرد. او همچنین چگونگی حمایت و پشتیبانی خود را نیز از این آکادمی اعلام کرد. 

درادامه این نشست خبری فن دی ولیت اظهار داشت: من آکادمی‌های زیادی در دنیا دیدن کرده‌ام که تجهیزات و ساختمان خوبی را نیز در اختیار دارند اما از برنامه مناسب برخوردار نیستند. با این وجود در ایران نه تنها ساختمان و تجهیزات بلکه برنامه خوبی را نیز شاهد هستیم که این مسئله می‌تواند به پیشرفت بیشتر این آکادمی کمک کند.  در برنامه آکادمی ورزشکار جزء محورهای اصیل است و قرار است به صورت علمی با این ورزشکاران تعامل وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: استاندارد ثابتی برای ورزش معلولان وجود ندارد اما اگر آکادمی‌های ملی پارالمپیک در کشورهای مختلف با هم همکاری کنند و اطلاعات جمع‌آوری شود می‌توان ورزشکاران این قشر را نیز مقایسه کرد. 

مدیر کمیته پزشکی و ورزشی IPC ادامه داد: نمی‌دانم در دنیا چقدر از این نوع آکادمی وجود دارد اما روز به روز شاهد گسترش آن هستیم که البته در فرمت‌های مختلف صورت می‌گیرد. تاسیس آکدادمی‌ها باید با توجه به نیاز، ویژگی‌ها و فرهنگ هر کشور باشد و شما در ایران نیز باید به دنبال مدل خاص آکادمی خود باشید. آ ن چیزی که لازم است وجود یک نهاد و تشکیلات در دل کمیته ملی پارالمپیک است تا ورزشکاران مسائل مختلف خود را در آنجا مطرح کنند.

فن دی ولیت در پاسخ به این سوال که IPC‌ چگونه از آکادمی‌های ملی پارالمپیک حمایت می‌کند، گفت: IPC می‌تواند اولویت‌ها را برای این آکادمی‌ها مشخص کند که در همین راستا نیز سوالاتی مشخص شده است. در واقع ما به عنوان یک چتر حمایتی از آکادمی‌ها عمل می‌کنیم تا اگر سوالی بود IPC  آن سوالات را به بخش مربوطه لینک بدهد. در واقع ما سعی می‌کنیم این مراکز را دورهم جمع کنیم و آنها بتوانند با همکاری بهتر و بیشتر از آکادمی‌های تازه‌تاسیس حمایت کنند. البته می‌دانم همه انتظار کمک مالی از IPC دارند که در حال حاضر پاسخی به این موضوع ندارم. ما در حال جستجو برای کمک مالی هستیم در حال حاضر مهم است که بین آکادمی‌های ملی پارالمپیک در کشورهای مختلف ارتباط برقرار کنیم و بتوانیم کمک مالی نیز داشته باشیم. 

وی با اشاره به اینکه مسئولیت کمیته کلاس‌بندی در IPC را نیز دارد گفت: کلاس‌بندی موضوع مهمی در ورزش معلولان است که مثل یک رابط بین معلولیت و ورزش عمل می‌کند. این سیستم کلاس‌بندی در حال تغییر و روبه‌پیشرفت است اما ورزشکاران هر روز نمی‌توانند کلاس‌بندی داشته باشند که البته ما نیز در حال کار بر روی یک سیستم ثابت هستیم. کلاس‌بندی‌ها در داخل هر کشور توسط مسئولان مربوطه صورت می‌گیرد که باید آموزش‌های لازم را به آنها بدهیم و مطمئن باشیم که دانش آنها به روز است.  در پایان این موضوع باید بگویم که کلاس‌بندی یک سیستم پیچیده است که متوجه کردن آن برای مردم عادی و ورزشکاران کار سختی است. 

مدیر کمیته پزشکی و ورزشی کمیته بین‌المللی پارالمپیک درباره حمایت کمیته‌های ملی پارالمپیک از تاسیس این آکادمی در ایران گفت: آکادمی بدون حمایت کمیته هر کشور نمی‌تواند کار کند، خوشبختانه در ایران قدم‌های ابتدایی از سوی کمیته کشور شما برداشته شده است، ظرفیت‌ها در این بخش نامحدود هستند و بستگی به انگیزه و توان هر کشور دارند، اگر این انگیزه وجود داشته باشد به معنای آن است که حمایت خوبی وجود دارد و حتی می‌توان همکاری‌های بین‌المللی خوبی نیز انجام داد، در غیر این صورت این کار فقط می‌تواند مربوط به ورزشکاران داخلی هر کشور باشد. خوشبختانه بنیان آکادمی پارالمپیک در ایران درست است و ایران به عنوان یک کشور مهم در منطقه می‌تواند حرکت روبه‌جلویی در این بخش داشته باشد. 

فن دی ولیت در پایان درباره درگذشت بهمن گلبارنژاد در بازی‌های پارالمپیک 2016 ریو و مسائل مربوط به پرونده این ورزشکار فقید عنوان کرد: این یک اتفاق تلخ برای کمیته ملی پارالمپیک و خانواده این ورزشکار بود، به هر حال نمی‌توان جلوی خطر در ورزش را گرفت، ما به محض اینکه این اتفاق تلخ رخ داد درخواست گزارش را گرفتیم تا ببینیم که با کنار هم قرار دادن گزارش‌های پزشکی و همچنین ورزشی می‌توانیم مقابل چنین حوادثی در آینده را بگیریم یا نه، کار ما این بود که در کنار کمیته ملی پارالمپیک ایران باشیم و هرگونه کمکی که نیاز دارند ارائه کنیم، من به عنوان مسئول کمیته پزشکی IPC گزارش خودم را تهیه کردم، همچنین فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری نیز در حال بررسی است. در پایان می‌توانم این را بگویم که تحقیقات IPC در این پرونده بسته شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس