کد خبر 717102
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
نعمت زاده

گمرک آمارهای رسمی واردات در سال ۱۳۹۵ را منتشر کرد. وجود اقلامی همچون «خلال چوب کبریت» در میان کالاهای وارداتی نشان می‌دهد دولت همچنان به ظرفیتهای بومی تولید بی‌توجه است.

به گزارش مشرق، عدم اعتقاد مدیریت کلان به مؤلفه‌های اساسی اقتصادمقاومتی مشکلات فراوانی را برای مردم و تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است. بیانات مسئولان ارشد دولتی نشان می‌دهد اعتقاد جدی به توانمندی داخلی در میان این مدیران کهنه‌کار وجود ندارد.

از سوی دیگر رهبر انقلاب همواره و از زوایای مختلف بر تمرکز روی توانمندیهای داخلی تأکید داشته‌اند. برای نمونه می‌توان به توصیه معظم‌له به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر لزوم تکیه بر توانمندی داخلی، اشاره کرد. همچنین کالاهایی که در داخل توان تولید آنها وجود دارد، از جمله مواردی است که رهبر معظم انقلاب بر «حرام شرعی و قانونی» دانستن واردات اقلام مشابه آنها تأکید کردند. ایشان در سخنان روز اول فروردین ماه سال جاری در حرم مطهر رضوی تأکید کردند: «واردات کالاهایی که در داخل به اندازه کافی تولید می‌شوند، باید حرام شرعی و قانونی شناخته شود.»

اما به نظر می‌رسد همت کافی برای اتکا به ظرفیتهای بومی در میان مسئولان فعلی وجود ندارد. اخیراً آمارهای گمرکی مربوط به سال 1395 تکمیل شده و روی سایت گمرک ایران قرار گرفته است. در این میان واردات مقادیر معتنابهی «چوب کبریت» به چشم می‌خورد.

چنین مواردی برای فعالان اقتصادی این پرسش را مطرح می‌کند که آیا واردات چنین اقلامی از سوی مدیریت کلان متولی واردات، حرام شرعی و قانونی شناخته می‌شود یا واردات این اقلام ناشی از آن است که مسئولان اقتصادی دولت همچنان معتقدند باید «مدیر از خارج وارد کنیم» یا اینکه مدیران ایرانی فقط می‌توانند «قورمه‌سبزی و آش‌بزباش» تولید کنند؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس