روحانی و بیکاری

آمارهای رسمی مرکز آمار حکایت از ایجاد ۱۱۳هزار شغل در سال دارد و هم رئیس مرکز آمار خبر از ایجاد ۴۹۰هزار شغل در سال در دولت تدبیر داده است که دولتی‌ها همچنان مدعی ایجاد ۷۰۰هزار شغل در سال هستند.

به گزارش مشرق، در حالی ۴ سال دوره فعالیت دولت روحانی سپری شد که هیچ کدام از وعده‌های انتخاباتی دولت برای حل معضل بیکاری محقق نشده و شمار بالای بیکاران بیانگر این موضوع است که دولت در بحث اشتغال‌زایی ناموفق عمل کرده است. عدم توجه دقیق دولت به آمارهای بازار کار تا جایی است که حسن روحانی اوایل ۹۵ دستور تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری را تا پایان این دولت داده بود که این دستور تنها روی کاغذ باقی ماند و محقق نشد. بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۹۵ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ بیکاری در سال جاری با افزایش ۱.۴درصدی، ۱۲.۴ درصد و تعداد بیکاران ۳میلیون و ۲۰۳هزار و ۳۹۸ نفر اعلام شد.

اوایل فروردین ماه سال جاری بود که عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در آستانه انتخابات مدعی شد که این دولت در چهار سال گذشته سالانه ۷۰۰هزار شغل و در مجموع ۲.۸میلیون شغل ایجاد کرده است، این در حالی است که امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران در زنجان گفت: دولت تدبیر و امید از ابتدای سال ۹۲ تا انتهای سال ۹۵، به‌طور متوسط سالانه ۴۹۰ هزار شغل در کشور ایجاد کرده است.



*اشتغالزایی به روایت آمار ۱۱۳هزار نفر است نه ۴۹۰هزار نفر

این در حالی است که گزارش‌های مرکز آمار میزان اشتغالزایی دولت تدبیر را کمتر از میزانی که علی پارسا ادعا دارد نشان می‌دهد. در تابستان سال ۹۲ که روحانی دولت را تحویل گرفت، جمعیت فعال کشور ۲۴ میلیون و ۷۵۴ هزار نفر، جمعیت بیکار ۲ میلیون و ۵۶۳ هزار نفر و کل جمعیت شاغل کشور ۲۲ میلیون و ۱۹۱ هزار نفر بوده است.

همچنین، طبق گزارش رسمی مرکز آمار ایران در پایان سال ۹۵ یعنی پس از  ۴۲ ماه جمعیت فعال کشور به ۲۵ میلیون و ۷۹۱ هزار نفر رسید که از این میزان ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار نفر بیکار و ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر شاغل بوده‌اند، یعنی در این دولت به‌طور خالص طی سه سال و نیم تنها ۳۹۷ هزار شغل ایجاد شده است.

بر این اساس، دولت تدبیر در این سالها به‌طور خالص ماهانه ۹۴۵۰ و سالانه ۱۱۳ هزار شغل ایجاد کرده نه ۷۰۰ هزار شغل. در حالت کلی ادعای ایجاد ۷۰۰ هزار شغل هم به‌روایت آمار مرکز آمار و هم به‌ادعای رئیس مرکز آمار درست نیست.

رئیس مرکز آمار هم درباره این ادعای خلاف دولتمردان اینگونه توضیح داده است:‌ عدد ۷۰۰ هزار نفری که در برخی خبرها عنوان می شود؛ مربوط به فصل بهار سال ۹۵ نسبت به فصل مشابه سال پیش از آن است که این عدد برای «همان فصل» درست است ولی برای دوره زمانی ۹۲ تا ۹۵ باید متوسط سالانه مزبور در نظر گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • sos IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    35 9
    700 هزار شغل !!! فقط میتونم بگم خخخخ
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
      0 0
      4 میلیون بی کار ده بخ مسکن را با رکود منفی 16.5 درصد در سال 1392 را حساب کردید و اقیه بی کاری ها را خیلی علامت سوال مشرق
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
      0 0
      شما که یک اثر مهم فصلی رو در بازار کار نمی دونید، برای چی اصلا نظر می دید
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    19 3
    چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد
  • روشنگر IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    27 2
    یکی از بدعت هایی که این دولت بوجود آورد آمارسازی و از آن بدتر اتکا به آمار به جای دیدن واقعیات در جامعه است که هزینه های سنگینی را متوجه مردم و کشور میکند وقتی طعنه آمیز میگویند: کیلویی محاسبه نکنید! یا میگویند صدا و سیما تا گوشت گران میشود گزارش اولش در قصابی است! حکایت از دوری دولتمردان اشرافی از مردم بخصوص محرومان و مستضعفان است
  • ناشناس IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    32 4
    روحانی فقط برو.
  • یاران فراموش شده آذربایجان غربی ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    1 0
    جناب آقای روحانی حتی به دوستان سابق خود در ستادهای انتخاباتی اش اعتنا نکرد و همه ی آنها را با یک حمله ی گاز انبری حذف کرد اگر به آذربایجان غربی سر بزنید خواهید دید که حتی یک نفر از ستادیان سابق حق ورود به ستاد فعلی ایشان رو ندارن. آقای روحانی بی وفایی کردی بی وفایی خواهی دید. از فردی که به دوستان سابق خود پشت می کند چه انتظاری می توانیم داشته باشیم. خداحافظ آقای حقوق دان
  • --- اللهم عجل لولیک الفرج --- IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    5 1
    نظر من رو منتشر کن مشرق
  • مجید IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    2 0
    چرا نظرها رو منتشر نمیکنی کسانیکه به روحانی رای میدید، چشاتون و باز کنید ننگ و خفت و خواری و انزوای اجتماعی اقتصادی، فرهنگی رو نمیبینید
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    2 0
    در سال هفتصد هزار نفر بیکار شدن از کار نه اینکه شاغل شدند
  • سربدار IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    0 0
    حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به عنوان یک مصداق به قضیه وارد کردن خودروهای آمریکایی اشاره کردند و گفتند: خود آمریکایی‌ها به علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آنها ندارند؛ حالا در این شرایط ما بیاییم و از فلان کارخانه رو به ورشکستگی آمریکا، خودرو وارد کنیم؟ این جای تعجب فراوان دارد. ایشان افزودند: مدیران و مسئولان محترم در مقابل فشارهای پنهانی که در این زمینه ها وارد می شود، بایستند و جداً نگذارند این قبیل مسائل انجام شود.حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای همچنین با انتقاد از «واردات میلیاردی برخی لوازم غیر ضروری»، به مشکل جدی قاچاق کالاها و اجناس به داخل اشاره و خاطرنشان کردند: به مسئولان دولتهای مختلف، مکرر این مسئله را گوشزد کرده‌ام وقتی که سنگ پا یا تمام لوازم غیر ضروری از خارج وارد شودبرای خارجیها شغل ایجاد می شود شاید اینها افراد خارجی را می گویندشغل ایجاد کردیم اگر اینطور باشد راست می گویند این همه واردات برای خارجیها بیشتر از 700هزار شغل ایجاد کردیم.
  • ایرانی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    0 0
    دروغ در محضر خدا از اعمال زشت است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس