کد خبر 716443
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
آخوندی

درحالی چند روز از اعلام خبر منتفی شدن تحویل بوئینگ ترکیش‌ به هواپیمایی ایران می‌گذرد که مسئولان فقط به بیان بخشی از دلایل این ناکامی پرداخته‌اند.

به گزارش مشرق، ماجرای ورود اولین بوئینگ نو ناوگان هوایی کشور ماه‌هاست به دستاویزی برای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی مسئولان و مدیران وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده است. هواپیمایی که به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل هما و... ترکیش‌ایرلاین از تحویل آن انصراف داده بود. مرجوعی، انصرافی و اخیرا هم "دم سفید" نام‌هایی بوده که برای بویئنگ ۷۷۷ هواپیمایی ترکیه به کار رفته است.

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ۲۰ فروردین ماه امسال درباره این هواپیما گفته بود:  «هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ در نوبت تحویل ترکیش بوده که این شرکت به دلایلی از تحویل آن منصرف شده است. هواپیماسازی بوئینگ نیز پیشنهاد تحویل این هواپیما را به ایران ایر داد که قرار است تا یکماه آینده تحویل شود.»

چند روز بعد مدیرعامل جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای قرارداد نهایی خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR از ورود بوئینگ ۷۷۷ به ناوگان این شرکت تا ۴۵ روز آینده خبر داد.

پرورش با بیان اینکه در قرارداد ما با بوئینگ ۱۵ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه هواپیمایی ترکیش اعلام کرده که آمادگی تحویل بوئینگ ۷۷۷ را ندارد، شرکت هواپیماسازی بوئینگ پیشنهاد داده این هواپیما را به ما تحویل دهد. 

وی با بیان اینکه نمایندگان بوئینگ در حال حاضر در ایران هستند، تصریح کرد: در حال مذاکره با آنها هستیم و چنانچه شرایط مورد نظر ایران را فراهم کنند احتمالا این هواپیما تا یک الی ۱.۵ ماه آینده تحویل هواپیمای جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

در خلال استفاده تبلیغاتی از ورود بوئینگ ترکیش،‌اتفاق عجیبی افتاد. وزیر راه و شهرسازی در حاشیه یکی از جلسات هیئت دولت در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا ایرباس سوم (۳۳۰) وارد شده به ایران مرجوعی کشور کلمبیا است، گفته بود: «مرجوعی یعنی چی، این حرف‌های عجیبی است. خبرنگار باید یک جُو عقل داشته باشد. شما حرفه ای نیستید و از خبرنگاری سر در نمی‌آورید، بروید بابا.»

در حالی وزارت راهی‌ها در انتظار ورود بوئینگ ترکیش بودند که ناگاه یکی از خبرگزاری داخلی از منتفی شدن این اقدام به دلیل ناتوانی مالی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و عدم ارائه تضمین‌های لازم توسط بانک مرکزی خبر داد. خبری که البته مدیرعامل ایران‌ایر این‌گونه به آن واکنش نشان داد:« بر اساس قراردادی که با کمپانی بوئینگ داریم اولین فروند فروردین سال ۹۷ به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل خواهد شد.با این حال هواپیماسازی بوئینگ به ایران ایر پیشنهاد داد  یک فروند هواپیمای بوئینگ از سری ۷۷۷ که جزو سفارشات هماست موجود است و می تواند زودتر از موعد مقرر آنرا تحویل دهد. در این راستا نیز کارشناسان ایران ایر بررسی های فنی و اقتصادی را با هدف این که آیا هواپیما مطابق نیازهاست، انجام دادند. بررسی ها انجام شد، اما دیگر هواپیمای مذکور موجود نیست... در بازار حمل ونقل هوایی این قبیل مسائل وجود دارد و در حال حاضر هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ موجود نیست که بخواهیم انرا تحویل بگیریم و بحث ناتوانی مالی را در این ماجرا تکذیب می کنم.»

پیگیری‌ها حاکی از آن است که اتفاقات پشت‌پرده‌ای در کار بوده تا مانع تحویل بوئینگ ترکیش‌ایرلاین به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شود. در واقع مشکل عدم ورود این هواپیما نه از مشکل مالی ایران‌ایر بوده و نه از تعلل بانک مرکزی . حقیقت ماجرا همان چیزی است که وزارت راه و شهرسازی حاضر نیست درباره آن اطلاع‌رسانی شفافی انجام دهد. وزارتخانه‌ای که وزیر آن یکی از شعارهای همیشگی‌اش ضرورت دسترسی آزاد مردم به اطلاعات بوده است.

حال باید منتظر ماند و دید که آقای وزیر دلیل واقعی منتفی شدن هواپیما دُم سفید سابق را اعلام می‌کند یا خیر. آیا وی در حاشیه یک برنامه راهی یا مسکنی حاضر می‌شود در این رابطه واقعیت‌ها را بگوید؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس