اسرای فلسطینی

درحالی که بیش از ۱۵۰۰ اسیر فلسطینی در اعتراض به اقدامات ضد حقوق بشری صهیونیست‌ها دست به اعتصاب غذای نامحدود زده‌اند، شیخ‌نشینان عرب سکوت سنگینی پیشه کرده و گویی به خواب ابدی فرو رفته‌اند.

به گزارش مشرق، حدود ۱۰ روز است که بیش از ۱۵۰۰ اسیر فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب غذای نامحدود زده اند. اسرای فلسطینی اعلام کرده اند که اعتصاب غذای نامحدود آنها در اعتراض به سیاست های خصمانه نظامیان رژیم صهیونیستی علیه آنها آغاز شده است. طبق اعلام رسانه های عربی،  اسیر «مروان برغوثی» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح، انتفاضه اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی را هدایت می کند و به نوعی رهبری اعتصاب کنندگان را برعهده دارد.

هرچند رژیم صهیونیستی تاکنون اقدامات خصمانه زیادی را برای مقابله با اعتصاب کنندگان در پیش گرفته است، اما این اقدامات تاکنون هیچ تأثیری در روند اقدام قهرمانانه اسیران نگذاشته است. صهیونیستها برای پایان دادن به اعتصاب غذای اسرای فلسطینی، آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دهد. آنها همچنین مانع از رفتن اسرای فلسطینی به سرویس های بهداشتی می شود تا از این طریق فشارها بر آنها برای پایان دادن به اعتصاب غذا را تشدید کنند. 

اخیرا «مروان برغوثی» اسیر فلسطینی که رهبری اعتصاب غذا را بر عهده دارد، در پیامی از داخل زندان تاکید کرده است: «اسرائیل به مجازات جمعی علیه اسرای فلسطینی ادامه می دهد ولی اراده ما در برابر فشارهای اشغالگران نمی شکند و ما تسلیم نخواهیم شد و هرگز سکوت نمی کنیم. اعتصاب غذای اسیران ابزاری مشروع و مسالمت آمیز برای مقابله با نقض حقوقشان است.

پس از ماه ها تلاش برای تحقق خواسته های مشروعمان، دست به اعتصاب غذا زدیم و کمیته ای تشکیل دادیم». وی همچنین تصریح کرده است: «خواسته های قانونی ما به بازداشت های ظالمانه، شکنجه، مجازات جمعی و کوتاهی در ارائه خدمات پزشکی مربوط است. به اعضای پارلمان ها در سراسر جهان اعلام می کنم که اسرائیل ۷۰ نماینده پارلمان فلسطین یعنی بیش از نیمی از اعضای مجلس قانون گذاری را بازداشت کرده است».

انتفاضه امروز اسرای فلسطینی در واقع حاصل ظلم های دیروز رژیم صهیونیستی است؛ انتفاضه ای که به این زودی‌ها متوقف نمیشودانتفاضه غذای نامحدود اسرای فلسطینی در اعتراض به اقدامات ضد حقوق بشری تل آویو در واقع فریاد مظلومیت آنها در برابر رژیم تا دندان مسلحِ صهیونیستی است. این اقدام قهرمانانه حاکی از آن است که فلسطینیان حتی اگر از هیچ ابزار تأثیرگذاری برای نبرد با دشمن صهیونیستی برخوردار نبوده و هیچ حامی در خارج از مرزهای خود نداشته باشند، حاضرند جان خود را در مسیر تحقق آزادی و رهایی از بند اشغالگران، فدا کنند. صهیونیستها سالهاست که با تکیه بر اشکال مختلف شکنجه‌ و آزار و اذیت اسرای فلسطینی، آنها را تحت شدیدترین فشارها قرار داده اند. ازهمین روی، باید گفت که انتفاضه امروز اسرای فلسطینی در واقع حاصل ظلم های دیروز رژیم صهیونیستی است؛ انتفاضه ای که به نظر نمی رسد به این زودی‌ها و پیش از محقق شدن اهدافش متوقف شود. 

در این میان، اما سکوت سنگین شیخ نشینان عرب که از بام تا شام شعارهای پرطمطراق حقوق بشری سر می دهند، بسیار قابل تأمل است. سران کشورهایی که در جریان تمامی نشست های خود از جمله نشست های دوره ای اتحادیه عرب همواره از مسأله فلسطین به عنوان مسأله اول کشورهای جهان اسلام و عرب یاد می کنند، گویی امروز یا وقت پیگیری اخبار و تحولات اراضی اشغالی را ندارند و یا این اخبار به گوششان رسیده اما در خواب ابدی فرو رفته اند.

سران کشورهایی نظیر عربستان سعودی، امارات، قطر، اردن، بحرین و کویت بار دیگر ثابت کردند که سیاستهای اعلامی آنها از زمین تا آسمان با سیاست های اعمالی‌شان تفاوت دارد. این کشورها که خود را متولی اصلی مسأله فلسطین می دانند و معتقدند که هیچ کشور غیرعربی نباید در این مسأله مداخله داشته باشد، امروز خود با سکوت در برابر صهیونیست‌های کودک کُش، شریک جرم آن شدند.

الموعود: برای امت اسلامی ننگ است که در برابر ظلم رژیم صهیونیستی علیه هزاران فلسطینی سکوت کنددر همین راستا، شیخ «محمد صالح الموعد» رئیس هیأت مشورتی و سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین در لبنان تاکید کرد: «از امت اسلامی درخواست می کنیم که در کنار اسیران اعتصاب کننده غذا بایستند و نسبت به تصمیمات دشمن علیه رزمندگان مقاومت و حبس آنها در زندان های انفرادی هشدار می دهیم». وی در ادامه تصریح کرد: «برای امت اسلامی ننگ است که در برابر ظلم دشمن صهیونیستی ضد ملت فلسطین و حبس ظالمانه هزاران فلسطینی سکوت کند. به رزمندگان مقاومت که سینه خود را در برابر دشمن سپر کرده و با استفاده از هر امکاناتی از مسجد الاقصی و فلسطین دفاع می کنند، تبریک می گویم».

از سوی دیگر، «اسماعیل رضوان» از اعضای ارشد جنبش حماس فلسطین همزمان با روز اسیر  فلسطینی بر اهمیت آزادی اسیران این کشور در بند رژیم صهیونیستی تاکید کرد. وی در همین راستا تصریح کرد: «مسأله اسیران از جمله اولویت های مقاومت و مورد اجماع همه است. جنبش حماس از طریق مشارکت در فعالیت های برگزار شده در کرانه باختری و غزه از اعتصاب غذای اسیران حمایت می کند. تبادل اسیران تنها در صورت آزادی افراد بازداشت شده در قرارداد وفاء الأحرار ممکن است». عضو ارشد حماس بیان داشت: «مواضع عربی در مسأله اسیران فلسطینی در سطح مطلوبی نیست و موضع آنها تا سطح جان فشانی اسیران رشد نخواهد کرد».

افزون بر این، موضع نهادهای عربی همچون اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس در قبال فاجعه انسانی که در زندان های رژیم صهیونیستی درحال وقوع است، بسیار منفعلانه به نظر می رسد. این نهادهای عربی تاکنون حتی زحمت صدور یک بیانیه خشک و خالی در حمایت از حقوق مشروع اسرای فلسطینی را به خود نداده اند؛ هرچند که بیانیه‌های تشریفاتی هم دردی از دردهای مردم مظلوم فلسطین و اسرای فلسطینی دوا نمی کند. با کمال تأسف باید گفت که این نهادها، خود با سکوتشان به صهیونیستها برای ارتکاب جنایتهای بیشتر علیه مردم مظلوم فلسطین چراغ سبز نشان داده و می دهند. در صورتی که شاهد اتخاذ موضعی یکپارچه از سوی سران کشورهای عربی و اسلامی بودیم، بدون تردید امروز چنین فجایع دردناکی در سرزمین‌های اشغالی به وقوع نمی پیوست. 

آیا اردوغان حاضر است تا از نفوذ خود بر صهیونیستها به منظور کاهش درد و رنج های اسرای فلسطینی بهره برداری کند؟ در این میان، از کنار سکوت دولتمردان ترکیه در قبال جنایتهای صهیونیستها علیه فلسطینیان در اراضی اشغالی نیز نمی توان به سادگی عبور کرد. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه کسی است که همواره مدعی ارائه بیشترین حمایتها به شهروندان فلسطینی است. حال این سؤال، افکار عمومی را مشغول خود کرده است که موضع دولت ترکیه در قبال تل آویو به دلیل حوادث اخیر چیست؟ آیا اردوغان حاضر است تا از نفوذ خود بر صهیونیستها به منظور کاهش درد و رنج های اسرای فلسطینی بهره برداری کند؟ آیا اردوغان می تواند از روابط استراتژیک خود با تل آویو  جهت نجات جان اسرای فلسطینی هزینه کند؟ اکنون که فریاد مظلومیت اسرای فلسطینی به گوش آزادگان در اقصی نقاط عالَم رسیده است، آیا اردوغان می تواند مدعی شود که صدایی نشنیده است؟

واقعیت این است که کشورهایی نظیر عربستان سعودی، قطر و ترکیه که همواره داعیه حمایت از مردم فلسطین را داشته و به افکار عمومی اینگونه وانمود می کنند که تنها همین مثلث به داد مردم فلسطین رسیده است، برخلاف ادعاهای فریبکارانه‌شان نه تنها کوچکترین حمایتی از فلسطینیان نکرده اند، بلکه با سکوت خود در برابر صهیونیستها در بزنگاه‌ها، به آنها برای تداوم مسیر ظالمانه ای که در پیش گرفته اند، چراغ سبز نشان داده اند. در هرصورت، امروز صدای مظلومیت فلسطینیان تحت اشغال اشغالگران صهیونیست از داخل زندان‌های تاریک و بسته شنیده می شود و بدون تردید این انتفاضه قهرمانانه آنها، در صورت تداوم، با موفقیت همراه خواهد بود و صهیونیستها را وادار به پذیرش حقوق مشروع و حقه آنها خواهد کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس