کاخ سفید

نشریه «ویکلی استاندارد» در گزارشی به نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشت که تصمیم‌گیری در خصوص سیاست کاخ سفید در قبال ایران یکی از پروژه‌هایی است که دولت شروع کرده و صدها یا هزاران نفر درگیر آن هستند.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی «ویکلی استاندارد» در گزارشی به قلم "لی اسمیت" و تحت عنوان "هشدار به ایران" نوشت: دولت ترامپ هفته پیش به پل رایان، رییس مجلس نمایندگان نامه نوشت و در آن تایید کرد که جمهوری اسلامی ایران از برجام یا توافق هسته ای تبعیت کرده است البته، آقای ترامپ در طول کارزار انتخاباتی خود توافق هسته ای با ایران را بدترین توافق ممکن نامیده بود و قول داده بود که اگر به کاخ سفید راه پیدا کند ، آن را پاره خواهد کرد. اما راستی در این میان چه اتفاقی افتاده است؟

در این گزارش آمده است: حامیان ترامپ و سایر افراد مخالف با برجام، که دستاورد بزرگ باراک اوباما در عرصه سیاست خارجی است، اینک با خود می اندیشند: آیا رییس جمهور بلوف می زد؟ آیا او از اول می خواست که توافق هسته ای را نگه دارد ولی مواظب باشد که ایران در دوران او هسته ای نشود؟ مثل همیشه، در واشنگتن به نظر می رسد که دولت به دو اردوی رقیب تقسیم شده است- یکی اردوی کسانی است که می خواهند نسبت به ایرانی های سختگیری کنند و گروه دیگری که می خواهند با این کشور مدارا کنند. در واقع در دولت گفتگوهایی در جریان است که حاصل بررسی جامع تر سیاست امریکا در قبال ایران است. به گفته یکی از مسئولان دولتی، «این یکی از مهمترین پروژه هایی است که دولت امریکا آغاز کرده است که شامل صدها و شاید هزاران نفر می شود».

ویکلی استاندارد می‌نویسد: آژانس های فدرال در حال بررسی این سیاست هستند- که شامل نیروی انتظامی، جامعه اطلاعاتی، وزارت امور خارجه و سفارتخانه های گوناگون در جهان، وزارت خزانه داری، دادگستری و وزارت دفاع می شود. مدیریت این فرایند نیز به عهده کارکنان شورای امنیت ملی امریکا است. ظاهرا مجادله مربوط به ایران بین کسانی است که می خواهد ایران را تحقیر کنند و سر جای خود بشانند و کسانی که به ایرانیان ضربه بزنند، با این مباحث که چگونه و با چه شدت و چه هنگام.

این گزارش ادامه می‌دهد: کاخ سفید ترامپ با تایید این نکته که ایران در حال تبعیت از توافق هسته ای است، به کلام ساده، از چنین نقطه عطف قانونی تبعیت کرده که با این هدف طراحی شده که صداقت دولتی که با پا درمیانی آن را به نتیجه رساند، خدشه دار نشود. منتقدین این توافق که خواستار اقدامات فوری قوی ترهستند، احتمالا به تایید دولت در مورد توافق به دیده یاس و نا امیدی نگاه نمی کنند و بیشتر به این اقدام دولت به چشم ترفند تاخیری نگاه می کنند.

وقت کشی دولت ترامپ

این نشریه آمریکایی می‌نویسد: این مقام در دولت ترامپ گفت، تایید توافق ایران به این معنا نیست که کاخ سفید به این جمع بندی رسیده است که برجام در خدمت منافع امریکا قرار دارد. در واقع تایید تبعیت ایران از برجام حکم نوعی موضع در هر لحظه تغییرپذیر در طول فرایند بررسی سیاست ایران را دارد. دولت آمریکا با این ترفند در حال وقت کشی تا در عین حال که نقشه می کشد در قبال ایران چه راهی در پیش گیرد، منابع خود را جمع آوری کند. ایرانی ها هم شاید به آن به چشم فرصت نگاه کنند- و با این تصور که دیگر با دولت اوباما طرف نیستند ، وباید خودشان را بهتر سازماندهی کنند.

هشدار کاخ سفید به کشورهای در حال داد و ستد با ایران

در ادامه این گزارش آمده است: در طول چند هفته گذشته، کاخ سفید به شماری از کشورهای در حال دادوستد با ایران هشدار داده است... رییس جمهور فعلی آمریکا، بر خلاف اسلاف خود، ظاهرا نگران ناراحت کردن تهران نیست. اگر ایران توافق هسته ای را که با اوباما منعقد کرد، کنار گذارد ظاهرا، چندان اشکالی ندارد. این کاخ سفید کنونی به ایران به چشم شریک احتمالی در ثبات منطقه، یا عامل توازن در برابر عربستان، اسراییل، به آنگونه که دولت اوباما فکر می کرد، نمی نگرد. بلکه در عوض، به ایران به شکل مشکلی بزرگ نگاه می‌کند که برنامه هسته ای این کشور هم بخشی از این مشکل بزرگ است. همانطور که تیلرسون هفته گذشته گفت «ما باید به ایران، برحسب تهدیداتی که در تمام حوزه ها در منطقه و جهان ایجاد می کند، به گونه بسیار فراگیر نگاه کنیم.»

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس