بوریس جانسون

بوریس جانسون، وزیر خارجۀ بریتانیا، گفته است احتمال دارد کشورش در جریان اقدام نظامی امریکا علیه سوریه به ایالات‌متحده ملحق شود.

به گزارش مشرق، جانسون پنجشنبه (۷ اردیبهشت) گفت اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، از لندن بخواهد که چنین کاری انجام دهد، احتمال دارد بریتانیا بپذیرد.

وزیر خارجۀ بریتانیا افزود اگر واشنگتن در رابطه با انجام یک اقدام نظامی علیه نیروهای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، از لندن کمک بخواهد «نه گفتن به این درخواست بسیار مشکل خواهد بود».

وی افزود در چنین شرایطی دولت بریتانیا منتظر اعلام نظر پارلمان نمی‌ماند. جانسون تأکید کرد ترزا مِی، نخست‌وزیر بریتانیا، دربارۀ اقدام احتمالی لندن تصمیم خواهد گرفت.

پارلمان بریتانیا یک هفته پیش از برگزاری انتخابات ۸ ژوئن منحل خواهد شد. بنابراین نمایندگان نمی‌توانند دربارۀ کمک نظامی بریتانیا به امریکا علیه سوریه رأی بدهند.

وی تأکید کرد: «دولت و نخست‌وزیر (بریتانیا) دربارۀ اجرایی شدن این اقدام تصمیم خواهند گرفت.»

پیش‌تر در ماه جاری میلادی، حملۀ شیمیایی مشکوکی در شهر خان‌شیخون در استان ادلبِ سوریه رخ داد. در این حمله بیش از ۸۰ تن کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

یک روز پس از این حمله، ترامپ دستور حمله به یک فرودگاه نظامی را در استان حمص در غرب سوریه صادر کرد.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، نیز در سال ۲۰۱۳ ارتش سوریه را به انجام حملات شیمیایی متهم کرده بود. در سال ۲۰۱۴، سوریه طبق توافقی با روسیه و امریکا، تمام  تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد.

در همان سال، دیوید کامرون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، موفق به جلب رضایت نمایندگان بریتانیایی برای انجام حملات هوایی علیه سوریه نشد. کامرون در آن زمان دولت سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کرده بود.

سوریه از سال ۲۰۱۱ (۱۳۸۹) با جنگی ویرانگر دست‌وپنجه نرم می‌کند که هزاران کشته و آواره بر جا گذاشته است. دمشق می‌گوید غرب و متحدان منطقه‌ای آن  از خشونت‌های تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کنند. سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه، سرگرم انجام عملیات علیه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در این کشور عربی است.

منبع: پرس تی وی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    0 3
    زلف بر باد مده خوشگل مو طلایی...!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس