حدیث روز

امام علی علیه السلام : ای بنده خدا! در خرده گیری از گناه کسی شتاب مکن؛ زیرا چه بسا که او آمرزیده شده باشد.

مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه السلام فرمودند: ای بنده خدا! در خرده گیری از گناه کسی شتاب مکن؛ زیرا چه بسا که او آمرزیده شده باشد.

و در مورد خویش، به گناه کوچکی که کرده ای، ایمن مباش؛ زیرا شاید که به سبب آن عذاب شوی.

پس، هر یک از شما از دیگری عیبی بداند، نباید به خرده گیری از او بپردازد ؛ زیرا می داند که خود نیز عیبی دارد و باید شکر این موهبت که عیبهایی که در دیگران هست در او نیست، وی را به خود مشغول دارد [و از عیب جویی دیگران باز ایستد].

متن حدیث: 

عنه علیه السلام : یا عَبدَ اللّه ِ ، لا تَعجَلْ فی عَیبِ أحَدٍ (عَبدٍ) بِذَنبِهِ فلَعَلَّهُ مَغفورٌ لَهُ ، و لا تَأمَنْ عَلی نَفسِکَ صَغیرَ مَعصِیَةٍ فلَعَلَّکَ مُعَذَّبٌ عَلَیهِ ، فَلْیَکفُفْ مَن عَلِمَ مِنکُم عَیبَ غَیرِهِ لِما یَعلَمُ مِن عَیبِ نَفسِهِ ، وَ لْیَکُنِ الشُّکرُ شاغِلاً لَهُ عَلی مُعافاتِهِ مِمّا ابتُلِیَ بِهِ غَیرُهُ

"نهج البلاغه، خطبه ۱۴۰"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    14 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن و اهلک اعدائهم
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    4 1
    این حدیث شاید بیش از تمام احادیث حضرت علی علیه السلام مورد سوء استفاده قرار گرفته است و توجیهی شده برای سرزنش آمران به معروف و ناهیان از منکر! اما واقعیت چیست؟ عیبجویی به معنای افشای خطاها و گناهان مخفی اشخاص علیه آنها به کار می رود. مثل وقتی که کسی که به عنوان انسان مومن و ظاهر الصلاح شناخته می شود دچار گناهان و رفتارهایی است که شما می دانید اما دیگران بی خبر هستند اما شما به قصد بردن آبروی آن افراد دست به افشاگری می زنید. که این قطعا گناه است و البته ثمره اش هم موضوع همین فرمایش حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است. اما جایی که گناه علنی باشد یا جنبه عمومی داشته باشد دیگر پرده پوشی معنا ندارد. مثل جایی که برخی مسوولین در بیت المال خیانت کرده و همین امام علی علیه السلام امر به بردن آبروی آنها می کند. برای فهم بیشتر به مثال زیر دقت کنید: ابوالعلاء معرّی، دانشمندی نامسلمان بود. وی هم عصر سید مرتضی بود. روزی برای سید نامه ای اعتراضین نوشت و گفت: فقه دینِ شما دارای تناقض است. این چگونه دینی است که احکامش با هم تناقض دارند؟! در جایی از فقه می گویید، اگر کسی در سانحه یا تصادفی موجب قطع دست کسی شد، باید پانصد سکه طلا بپردازد. یعنی در فقه شما، دیه ی یک دست، 500 سکه ی طلاست. اما در جای دیگری از فقه شما آمده که اگر انسانی دزدی کرد و حتی  دینار دزدید، (اگر شروط خاص شرکت را داشت)، باید دستش را قطع کرد. این تناقض است. اگر دیه یک دست، معادل 500 سکه طلاست، اینجا هم باید بگویید اگر کسی 500 سکه دزدید دستش را قطع می کنیم، نه یک سکه. سید به او گفت: نه اشتباه نکن، تناقض نیست. اینجا ما درباره یک دست صحبت نمی کنیم، بلکه سخن یر سر دو دست متفاوت است. یک جا دست انسانی امین است که مظلوم واقع شده و در سانحه ای قطع شده و آسیب دیده است. ولی در جای دیگر دست یک انسان خیانتکار است که سرقت کرده است. و ارزش دست انسان صالح و انسان خیانتکار یکسان نیست.
  • دکتر گاوچرون از کومور GB ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    2 9
    الله اکبر 180 درجه برعکس این حدیثم. الله اکبر همانگونه که در مواردی خودم را مصداق تام و تمام حدیث میدانم؛ در مواردی هم خودم را مصداق تام و تمام عکسش میدانم. الله اکبر چقدر منصفم. فتبارک الله.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    4 0
    خدایا منو ببخش من دیشب غیبت و عیبجویی مومنی را کردم خدایا العفو منو ببخش منو ببخش. من چقدر بدم خدایا منو ببخش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس