ماروین زونیس

استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه شیکاگو معتقد است که برجام نتوانسته است وضعیت اقتصادی مردم ایران را بهبود ببخشد و مشکلات اقتصادی ایران همچنان باقی است.

سرویس جهان مشرق - استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه شیکاگو معتقد است که برجام نتوانسته است وضعیت اقتصادی مردم ایران را بهبود ببخشد و مشکلات اقتصادی ایران همچنان باقی است.

پروفسور «ماروین زونیس» (Marvin Zonis) با بیان اینکه برجام نتوانسته است بهبود وضعیت اقتصادی در ایران را به دنبال داشته باشد، ادامه داد: پیشرفت‌های بعد از برجام برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم ایران، ناکافی بوده است. مشکلات اقتصادی در قسمت‌های مختلفی وجود دارد. بخشی از این مشکلات در اقتصاد داخلی ریشه دارد؛ اما علاوه بر موانع داخلی در رشد اقتصاد، دسته‌ای از تحریم‌های همچنان باقی است.

او با اشاره به حفظ موضع انقلابی از سوی ایران در دوره‌های مختلف تحریم، گفت: به نظر غرب، تنها راه محدود کردن بازیگری ایران در عرصه سیاست خارجی حفظ فشارهای اقتصادی بر این کشور است؛ اما به نظر من این تاکتیک در نهایت با شکست روبه‌رو خواهد شد؛ چراکه با وجود شرایط سخت اقتصادی، ایران به ادامه موضع انقلابی خودش متعهد است.

نویسنده کتاب «تجارت جهانی و سیاست محلی در دنیای بحران محور» با بیان اینکه دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ می‌تواند چالش‌ها و شاید فرصت‌های تازه‌ای را فراهم کند، افزود: به نظر می‌رسد که ترامپ چیزی درباره جهان نمی‌داند و این موضوع چنین تلقینی را به وجود می‌آورد که او می‌تواند به‌وسیله مشاورانش آموزش ببیند؛ بنابراین کشمکش در کاخ سفید بر سر این مسئله است که چه کسانی مشاوران ترامپ خواهند بود؛ طرفداران جهانی‌سازی یعنی کسانی همچون دخترش ایوانکا، دامادش جارد کوشنر، رئیس شرکت گلدمن ساکس گری کوهن و یا ناسیونالیست‌هایی به ریاست مشاورش یعنی استیو بنن. اغراق‌آمیز نخواهد بود اگر بگوییم که آینده جهان به این کشمکش بستگی دارد. خبر خوب این است که شرط‌بندی بر روی خانواده ترامپ به‌عنوان برندگان این کشمکش عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس