محمد عبداللهی

دولتی ها به این جمع بندی رسیده اند که برای گرفتن ماهی خود از انتخابات ۹۶ نیاز به غبارآلود کردن فضای تبلیغاتی دارند.

به گزارش مشرق؛ هجمه ها علیه قالیباف از مدت ها قبل از سوی طیف مقابل کلید خورد و رئیس جمهور نیز در اولین نطق شبه انتخاباتی در قزوین از تاکتیک خارج ساختن رقیب با ابزار عوام پسندانه رونمایی کرد، ریشه این هجمه ها علیه قالیباف را در چه می دانید؟

مدت زمانی از هجمه ها علیه شهردار تهران می گذرد. ابزارها و تاکتیک های مختلفی نیز در این راستا به کار گرفته شده است. از برچسب زنی به عنوان معمول ترین روش تا شیوه های عوام فریبانه. در سخنرانی اخیر رئیس جمهور در قزوین نیز از حربه فرار رو به جلو پرده برداری شد. حربه ای که قطع به یقین در مناظرات انتخاباتی جلوه های بیشتری از خود نشان خواهد داد. به هرشکل دست دولت در دفاع از دستاوردهای ۴ سال اخیر خالی است، چراکه اساسا دستاوردی در سبد اقدامات دولت دیده نمی شود.

مولفه های تاکتیک فرار رو به جلو چه خواهد بود؟

یکی از مهمترین مختصات این تاکتیک، فرار رو به جلو و مطرح ساختن دروغ هایی علیه رقیب با هدف ساخت صخره ای در برابر ناکارآمدی ها و عدم تحقق وعده های دولت، پیش چشم مخاطبین و نزد افکار عمومی است. پنهان کردن حقیقت و یا در بازه ای از زمان، وارونگی آن نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. نکته ای که امروز در سخنرانی رئیس جمهور در قزوین نمود پیدا کرد. روحانی درحالی از فروش تراکم در تهران انتقاد کرد و نوک پیکان حملات خود را تلویحا به سوی شهردار فعلی نشانه گرفته بود که فروش تراکم در ید کمیسیون ماده ۵ است. در این کمیسیون شهرداری تهران تنها یک رای دارد، این در حالیست که مابقی آرا از سوی نمایندگان دولتی ارائه می شود و مجوزها با رای اکثریت صادر می گردد. در چنین شرایطی روحانی می بایست نهادهایی همچون وزارت  شهرسازی و سازمان محیط زیست را مورد انتقاد قرار دهد.

چرا این هجمه ها از بین تمام گزینه هایی که از مدت ها قبل حضورشان در انتخابات گمانه زنی می شد علیه قالیباف صورت گرفت؟

برآوردها به طور دقیق و مشخص حاکی از آن بود، گزینه ای که می تواند در عرصه انتخابات برای روحانی ایجاد هزینه کند، دکتر قالیباف بود. یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع کارنامه اجرایی مشخص و عیان او به وی‍ژه در شهرداری تهران است. اقداماتی که اساسا نیاز به بیان آن نیست و هر شخص غیرمغرضی با قیاس تهران امروز و یک دهه پیش به این مهم دست پیدا می کند.

از سوی دیگر سنگ ها همیشه به سوی قطار در حال حرکت پرتاب می شوند. هجمه ها و اتهام زنی ها روز به روز افزایش پیدا کرد تا شانس روحانی برای پیروزی در انتخابات افزایش پیدا کند. این در حالیست که اساس حضور قالیباف در عرصه انتخابات در هاله ای از ابهام قرار داشت و او در روزهای آخر با فشارهای مردمی و برخی گروه های سیاسی وارد کارزار انتخاباتی شد.

با این حال، اردوگاه اصلاح طلب و حامی دولت هیچ ریسکی را متحمل نشد و تمام ظرفیت خود را علیه قالیباف بسیج کردند و در اتاق فکرهای شان راهبردها و تاکتیک های شکل گیری این موضوع را مرور و نهایی کردند. نکته حائز اهمیت اینکه سخنرانی اخیر روحانی در قزوین نیز به نوعی اعتراف به این موضوع بود که قالیباف رقیب اصلی او در عرصه انتخابات است، لذا به بازی گرفتن افکار عمومی در دستور کار قرار گرفت تا نشان دهد دولتی ها به این جمع بندی رسیده اند که برای گرفتن ماهی خود از انتخابات ۹۶ نیاز به غبارآلود کردن فضای تبلیغاتی دارند، چراکه بحث های تبیینی و منطقی به طور قطع منتج به یک دوره ای شدن روحانی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رضا IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
    3 1
    روحانی تو این 4سال خیلی زحمت کشیده الان دیگه موقع استراحته .روحانی برو دیگه تا یه ملتی از دستت راحت بشه اگر خودت نری مردم بیاری خدا کنارت مزنن
  • s.d IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    0 0
    انصافا موشكافي جالبي كرده بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس