کد خبر 715157
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
ترازمی

نتایج آخرین نظرسنجی موسسه 'یوگو'که روز دوشنبه منتشر شد، حاکی از آن است که در یک ماه و نیم مانده به برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در انگلیس، میزان مخالفت با برگزیت به بالاترین حد رسیده است.

به گزارش مشرق، مجلس عوام در 30 فروردین‌ماه گذشته، با 522 رأی موافق در برابر 13 رأی مخالف، موافقتش را با پیشنهاد غیرمنتظره 'ترزا می' نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در هشتم ژوئن آینده( 18 خرداد) اعلام کرد.

براساس نتایج نظرسنجی موسسه یوگو، تنها بعد از گذشت تنها یک هفته از اعلام برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی، سطح مخالفت با برگزیت در انگلیس به 44 درصد رسیده است که یک رکورد شمرده می‌شود که تقریبا با درصد موافقان برگزیت برابری می‌کند.

این نتیجه نظرسنجی، زنگ خطری برای 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس بشمار می‌آید هر چند نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در صورت برگزاری انتخابات سرتاسری در همین فردا، حزب محافظه‌کار قادر است اکثریت کرسی‌های مجلس عوام به دست آورد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد احزاب مخالف و نیز شخصیت‌های سیاسی مخالفت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از هم‌اکنون در تلاش هستند که مساله برگزیت را به قلب مبارزات انتخاباتی این کشور بکشانند که در صورت موفقیت‌آمیز بودن تلاششان، می‌تواند شرایط سختی را برای حزب محافظه‌کار رقم بزنند.

'تونی بلر' نخست‌وزیر انگلیس روز یکشنبه در گفت‌وگو با 'بی‌بی‌سی' تصریح داشت که در انتخابات سراسر انگلیس مهم برگزیت است و مردم بایستی وفاداری‌های حزبی را فراموش کنید.

وی بیان داشت: اصل مهم برای رأی دادن به نامزدهای انتخابات پارلمانی، نوع دیدگاه‌های آنها در موردتوافق نهایی برگزیت است و به همین دلیل این مساله 'بالاتر از وفاداری‌های حزبی' است.

نشریه ایندیپندنت روز دوشنبه در گزارشی در این خصوص نوشت: 'مایک اسمیتسون' یک کارشناس انتخاباتی با تجزیه‌وتحلیل داده‌های نظرسنجی موسسه یوگو می‌گوید، میزان حمایت و مخالفت با برگزیت در حال حاضر به یک سطح رسیده‌اند که این مساله برای دولت 'ترزا می' امری خطیر شمرده می‌شود.

این نشریه افزود: 'ترزا می'در توجیه پیشنهاد انتخابات زودرس پارلمانی به خبرنگاران گفت که محافظه‌کاران در خصوص چشم‌انداز برگزیت دارای دیدگاه واحد دارند اما وستمینستر( پارلمان انگلیس) این‌گونه نیست و برای پیشبرد مذاکرات برگزیت نیازمند اعمال فشار بیشتری است.

ایندیپندنت اضافه کرد: در زمانی که نخست‌وزیر انگلیس سخن می‌گفت، نظرسنجی یوگو حاکی از حمایت 45 درصدی مردم از برگزیت و مخالفت 43 درصد از مردم با برگزیت بود.

این نشریه نوشت: همه احزاب سیاسی می‌گویند که به رأی مردم انگلیس در همه‌پرسی 23 ژوئن سال 2016 میلادی که منجر به خروج از اتحادیه اروپا شد، احترام می‌گذارند اما دیدگاه‌های متفاوتی در مورد چگونگی روند مذاکرات برگزیت و نحوه انجام آن مطرح می‌کنند که ازجمله آنها رأی نهایی پارلمان و مردم در مورد توافق نهایی برگزیت است.

ایندیپندنت اضافه کرد: حزب لیبرال دمکرات در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش به مردم وعده داده است که اگر مردم از توافق نهایی برگزیت ناخرسند بودند، اقدام به برگزاری همه‌پرسی دوم برگزیت کند و حزب'برابری زنان' نیز وعده داده است که این شانس به نمایندگان پارلمان داده خواهد شد که در صورت عدم موافقت با توافق نهایی برگزیت، با آن مخالفت کنند.

مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز 23 ژوئن ماه جولای 2016 ( سوم تیرماه 1395) با شرکت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.

در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

براساس گزارش روزنامه دیلی میل ، خروج کامل از بازار واحد اروپایی، لغو جریان آزاد نیروی کار اروپایی و حاکم ساختن قوانین بریتانیایی ازجمله مواردی است که در مانیفست انتخاباتی حزب محافظه‌کار تحت رهبری 'ترزا می' آمده است.

. به هر صورت 'ترزا می' در صورت پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات، او در مذاکرات برگزیت دست بالاتری در مقابل بروکسل و همین‌طور خواسته‌های مجلس عوام در داخل خواهد داشت ضمن اینکه محبوبیتش به‌شدت افزایش می‌یابد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس