طلا

سال ۲۰۱۶ بانک مرکزی روسیه مقادیر بی سابقه‌ای طلا خریداری کرده و قصد دارد به روند خرید طلای خود در سال جاری میلادی نیز سرعت بیشتری ببخشد تا جایگاه خود به عنوان رهبر جهانی در رشد ذخایر طلا را حفظ کند.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک بر اساس آخرین آمار منتشر شده، بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۱۶، ۲۰۱ تن طلا خریداری کرده که بیش از هر بانک مرکزی دیگری در جهان بوده است. این بانک خرید خود را در ۱۱ ماه متوالی انجام داده که بیشترین نرخ ثبت شده ۳۶ تن در هر ماه در فاصله بین ماه‌های اکتبر و نوامبر سال گذشته بوده است. این زمان دقیقا همان زمانی است که قیمت جهانی طلا به کمترین میزان خود رسیده بود.

کارشناسان انتظار دارند روسیه در سال ۲۰۱۷ نیز به خرید حجم زیادی از طلا ادامه دهد و صرف نظر از نوسانات قیمت طلا، قیمت نفت و یا نرخ برابری واحد پول این کشور، در این سال نیز دست کم ۲۰۰ تن طلا خریداری نماید. برای مقایسه بهتر لازم است توجه کنیم در سال ۲۰۱۷ مجموع خرید مورد انتظار طلا توسط دیگر بانک‌های مرکزی جهان حدود ۲۵۰ تن تخمین زده شده است.

طبق آخرین آمارها از میزان ذخایر طلای کشورهای جهان، روسیه با ۱۶۵۴.۷ تن ذخیره طلا، در رتبه ششم جهان قرار دارد. در این فهرست کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و چین به ترتیب در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارند و ذخایر طلای آن‌ها بیش از کشور روسیه است.

اغلب کارشناسان اقتصادی کشور روسیه معتقدند حرکت بانک مرکزی روسیه در جهت خرید بیشتر طلا، سیاستی مناسب است. متخصصین حوزه فلزات گرانبها بر این مسئله اتفاق نظر دارند که درحال حاضر قیمت‌های بازار فلزات گرانبها، از جمله طلا، پایین‌تر از میزان واقعی آن‌هاست. بنابراین سرمایه‌گذاران میتوانند از این بازارها در بلند مدت انتظار سود مناسبی داشته باشند. گرچه ممکن است در کوتاه مدت سرمایه‌گذاران دچار ضرر نیز بشوند.

در بازار طلا دلالان زیادی فعال هستند که در بسیاری از مواقع به صورت تصنعی قیمت را پایین می‌آورند تا بتوانند با خرید ارزان تر و فروش گرانتر در بازار طلا کسب سود نمایند. این مسئله ممکن است افرادی که برای بازدهی در کوتاه مدت در بازار طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند را دچار سردرگمی نماید. اما بازار طلا قوانین نوشته و نانوشته خاص خود را دارد و در شرایط فعلی میتوان گفت در بلندمدت این بازار قطعا با سود همراه خواهد بود.

بنابراین سرمایه‌گذاری بانک مرکزی روسیه در این بازار نیز از سوی کارشناسان سود ده ارزیابی شده است. علاوه بر این در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی معادن طلای روسیه تحت فشار زیادی قرار گرفت و بخش عمده طلای استخراج شده از آن به خارج از کشور صادر شد. حرکت بانک مرکزی روسیه در جهت خرید طلا از خارج از کشور میتواند فروش طلای آن دوران را جبران نماید.

گرچه دیگر هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که پشتوانه‌ای مانند طلا برای واحد پولی خود در نظر بگیرد، اما خرید گسترده طلا این امکان را برای روسیه فراهم خواهد کرد که در صورت نیاز در آینده بتواند پشتوانه‌ای مستحکم برای واحد پولی خود داشته باشد و با وجود تحولاتی که در عرصه مالیه بین‌الملل جریان دارد، ممکن است کشورها به این سمت حرکت نمایند.

به طور کلی بانک‌های مرکزی جهان تلاش می‌کنند زمانی که قیمت طلا به نسبت پایین می‌آید به خرید طلا اقدام نمایند. علاوه بر مزایای گفته شده خرید طلا جایگاه جهانی یک کشور را ارتقاء میدهد و موجب میشود نهادهای اعتبار دهی رتبه اعتباری بانک‌های آن کشور را ارتقاء دهند؛ و مهمتر اینکه افزایش سهم طلا در ذخایر خارجی یک کشور، به عنوان شاخصی برای قابل اعتماد بودن یک کشور در تجارت خارجی مطرح است و موجب میشود دیگر کشورها تمایل بیشتری برای افزایش سطح تعاملات تجاری با آن کشور داشته باشند.

یکی دیگر از دلایل مهم خرید طلا، استفاده از آن به عنوان ذخایر راهبردی است. طلا همواره و حتی در زمان بحران‌ها و جنگ‌ها به عنوان بهترین واسطه خرید و فروش مطرح بوده است. در حال حاضر کارشناسان اقتصادی سخن از فروپاشی واحدهای پولی جهان روا، همچون دلار آمریکا و یا فروپاشی نظام مالی جهانی و تشکیل بلوک‌هایی با واحد پول جداگانه به میان آورده‌اند، و در چنین شرایطی طلا میتواند نقشی اساسی در تجارت بین این بلوک‌های مستقل داشته باشد.

در گذشته و در سال‌های دهه‌ی ۱۹۳۰، کشورهای جهان چنین تجربه‌ای را داشته‌اند. در آن زمان نظام مالی جهانی به چندین بلوک با واحد پولی مستقل تقسیم شده بود. در آن زمان نیز این طلا بود که نقش پول جهانی و واحد پولی جهان روا را ایفا می‌کرد. این مسئله اهمیت پس انداز طلا به منظور آمادگی برای شکل گیری دوباره چنین شرایطی را بسیار افزایش میدهد.

با اینحال از آنجا که بانک مرکزی روسیه درحال خرید این حجم از طلا است، اقتصاددانان روسی معتقدند لازم است رابطه بین وزارت مالیه و بانک مرکزی این کشور به نحوی باشد که دولت روسیه در زمان مورد نیاز امکان مدیریت طلای ذخیره شده را داشته باشد. چراکه در غیر اینصورت در زمان وقوع بحران و چندین برابر شدن ارزش طلا، ممکن است بانک مرکزی روسیه تصمیمی اتخاذ نماید که با منافع این کشور در تضاد است.

منبع: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    30 1
    پیش بینی جنگ و حذف دلار و پول های آمریکایی ازمبادلات تجاری و تقویت اقتصاد داخلی در مقابل تحریمها اینها نشان دهنده تیزبینی سیاستمداران واقتصادانان روسی است
    • ل IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      2 0
      بعد از شوک تحریم ها بعد از ۸۸، دولت احمدی نژاد هم کار مشابهی و ارزشمندی رو شروع کرد و ادامه داد، مع الاسف خوردیم به خرداد ۹۲
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    9 0
    دقیقا فروپاشی اقتصاد جهانی با دیوانه بازی آمریکایی ها بسیار محتمل است
  • رضا ن IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    1 0
    یعنی این کمونیستهای عقلشان نمیرسد که این پولها باید بین مسئولینشان تقسیم شود با چه عقلی برای آینده مردمشان سرمایه گذاری میکنند جدا که این کافرها دیوانه اند
  • م ف IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    1 0
    معلومه که خوب داره واسه جنگ ارزی آماده میشه! مسئولین داخلی هم به گوش و به هوش باشن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس