سیروس الوند

زمانی که آقای روحانی به ریاست جمهوری رسیدند اهالی سینما انتظار داشتند تا مشکلات متعدد هنر هفتم برطرف شود اما متأسفانه طی تمامی سال های ریاست جمهوری ایشان هیچ اتفاق خاص و مثبتی در سینمای کشور نیفتاد.

به گزارش مشرق، سیروس الوند کارگردان برجسته سینمای کشور در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من شخصاً دیگر هیچ انتظاری از مسئولان رده بالای کشور برای رفع مشکلات عدیده سینما ندارم چرا که به این باور رسیده ام این افراد مسأله فرهنگ و هنر جزو دغدغه های شان نیست و نمونه بارز آن هم این بود که آقای روحانی طی ۴ سال ریاست جمهوری اش هیچ یک از انتظارات هنرمندان و اهالی سینما را برآورده نکرد.

کارگردان فیلم سینمایی «دست های آلوده» افزود: زمانی که آقای روحانی به ریاست جمهوری رسیدند اهالی سینما انتظار داشتند تا مشکلات متعدد هنر هفتم برطرف شود اما متأسفانه طی تمامی سال های ریاست جمهوری ایشان هیچ اتفاق خاص و مثبتی در سینمای کشور نیفتاد و ما به این نتیجه رسیدیم که شاید ایشان مسائل و دغدغه های مهمتری از توجه و رسیدگی به حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص سینما داشته اند.

الوند سپس با تأکید بر اینکه مشکلات معیشتی، سیاسی، اقتصادی و... در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد اما مقامات عالیرتبه همواره به حوزه فرهنگ و هنر توجه ویژه ای دارند اظهار داشت: بنده معتقدم رئیس جمهور آینده باید وزارت ارشاد را تقویت کند؛ این وزارتخانه باید قدرت اصلی حوزه فرهنگ و هنر در کشور باشد. ما نیاز به حضور مدیران و مسئولانی در این وزارتخانه داریم که جسور و شجاع باشند و با دغدغه مندی نسبت به حوزه فرهنگ و هنر از پروانه های ساخت و نمایش که صادر می کنند حمایت نمایند. ما نیاز به حضور مسئولانی داریم که به هیچ شخص و نهاد حقیقی و حقوقی اجازه ندهند تا در امور فرهنگی و سینمایی کشور دخالت کند و با وزارت ارشاد به مقابله برخیزد.

این فیلمساز یادآور شد: متأسفانه طی سال های اخیر ما همواره شاهد آن بودیم که بسیاری از فیلم های سینمایی توسط نهادها و یا افرادی خارج از سیستم مدیریتی وزارت ارشاد از پرده پایین کشیده می شوند و یا جلوی فیلمبرداری و پخش فیلم های را می گیرند؛ این روش بسیار غلط است و همانطور که هیچ شخص و نهادی نمی تواند در امور سایر وزارتخانه ها از جمله وزارت بهداشت دخالت کند نباید این اجازه داده شود که در امور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دخالت صورت بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «برگ برنده» خاطرنشان کرد: مسأله سینما آنقدر در کشور ما دم دستی شده که هر شخص و نهادی اجازه دخالت کردن در امور آن را به خود می دهد؛ به عنوان مثال همین چند وقت قبل مدیرعامل انجمن اهدای عضو به خود اجازه دخالت در سینما را داد و گفت ما اگر از محتوای فیلم «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان خبر داشتیم اصلاً اجازه تولید و اکران آن را نمی دادیم!؛ این نوع موارد برای سینمای ما بسیار دردآور است که هر شخص غیرمتخصصی به خود اجازه می دهد در امور آن دخالت کند و مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هم جلوی آن ها نمی ایستند.

وی افزود: همه مردم به خوبی می دانند که در حوزه اهدای عضو دلالی های زیادی صورت می گیرد و ما این مسأله را با پوست و گوشت و استخوان مان لمس کرده ایم؛ پس یک سینماگر موظف است اینطور دغدغه های مهم اجتماعی را در آثار سینمایی به تصویر بکشد و هیچ شخص و نهادی هم نباید جرأت اعتراض به یک فیلم را داشته باشد. متأسفانه سینما در کشور ما به دلیل نبود یک مدیر راسخ و قدرتمند «هزار پدر» شده است!

کارگردان فیلم سینمایی «این سیب هم برای تو» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: مسائل مهمی همچون پیگیری پرونده خطای پزشکی زنده یاد عباس کیارستمی به دلیل سهل انگاری مدیران سینمایی و فرهنگی کشور کلاً به فراموشی سپرده شد؛ حمایت ها از جامعه سینمایی طی سال های اخیر به پایین ترین سطح ممکن رسید و بیکاری و خانه نشینی هنرمندان هم بیش از پیش خودنمایی کرد اما دریغ از آنکه اندک قدم مثبتی برای رفع و حل کردن این مسائل و مشکلات برداشته شود.

الوند در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: امیدوارم رئیس جمهور دولت دوازدهم فردی دغدغه مند نسبت به حوزه فرهنگ و هنر و به خصوص سینما باشد و با به کارگیری مدیران متعهد، دلسوز و شایسته کاری کند تا سینمای ایران روز به روز بیشتر از گذشته به سمت توسعه و تعالی برود.

منبع: سینما پرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    2 1
    بهتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس