کد خبر 714102
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
کلید

حسن روحانی رئیس جمهور محترم ۱۳ خرداد ۹۲ اعلام کرد: کلید من، کلید تدبیر است و هر قفلی را باز می‌کند. به میان مردم رفتیم و پرسیدیم، کلید تدبیر کدام قفل‌ها را باز نکرد؟ پاسخ دادند:مگر قفلی هم باز کرد.

به گزارش مشرق، حسن روحانی رئیس جمهور محترم این روزها به طور حتم در تلاش است تا با طراحی شعارها و نمادهای جدید از ماراتن انتخابات 96 پیروز بیرون بیاید.

آقای رئیس جمهور انتخابات 92 را در حالی با پیروزی سپری کرد که توانست از وضعیت اقتصادی آن زمان به ویژه مشکلات شدید بیکاری و معیشتی بعنوان شعارهای انتخاباتی استفاده کند و با طراحی نماد "کلید" این ذهنیت را در مردم ایجاد کند که حتماً کلید حل مشکلات دست اوست!

برای اولین بار، کلید روحانی از دوربین سیما به مردم نشان داده شد؛ آقای روحانی که برای اعلام برنامه های ریاست جمهوری به گفت‌وگوی ویژه خبری رفته بود، بعد از پایان مصاحبه از کلیدی رونمایی کرد که طبق گفته خودش می توانست مشکلات کشور را با تدبیر باز کند.

حسن روحانی 13 خرداد 92 در یک نشست خبری که در مهمانسرای باغ معین برگزار شده بود، به کلید خود اشاره کرد و گفت: "کلید من، کلید تدبیر است و هر قفلی را باز می‌کند و تمام مشکلات قابل حل است و برای آنها برنامه دارم."

کارشناسان معتقدند طرح نماد "کلید" از سوی ستاد حسن روحانی به موج ایجاد شده در روزهای پایانی انتخابات کمک شایانی کرد. مصطفی حسنی کارشناس گرافیک و مبدع طرح کلید با تاکید بر اینکه نماد کلید فرصتی برای استفاده از توانایی همه مردم برای تبلیغات بود، اذعان کرده: مردم درک کرده بودند که با دادن یک رای چیزی بیشتر از یک رئیس جمهور به دست می آورند و آن تولید یک حس خوب و امید به آِینده بود.

به طور حتم، امید به آینده بود که مردم سال 92 نام حسن روحانی را در صندوق های رأی انداختند چراکه طرفداران روحانی در آن سال که امروز شاید بخش زیادی از آنها به مخالفانش تبدیل شده باشند، به وعده های آقای روحانی دل بسته و امید داشتند کلید وی قفل مشکلاتشان را بگشاید.

حال با گذشت 4 سال بین اقشار مختلف مردم از کارگر، کارمند، دانشجو، بازاری، فعال اقتصادی، خانه دار، فارغ التحصیل بیکار و تولیدگر رفتیم و پرسیدیم: "کلید تدبیر در این چهار سال کدام قفل‌ها را باز کرده است؟" پاسخ‌های جالب و متنوع مردم را در ادامه ببینید:

* به بیکاری توجه نشد/ امیدواریم این دولت تکرار نشود

خانم رضوانی که فوق لیسانس علوم سیاسی دارد معتقد است بیکاری بزرگترین مشکل اقتصادی است که در دولت روحانی توجهی به آن نشده است.

خانم کریمی هم که در بخش خصوصی مشغول فعالیت است، از بیکاری تحصیل کرده‌های متخصص گله دارد و می‌گوید: با اینکه افراد تحصیل کرده فراوانی در جامعه با توانایی‌ها و تخصص‌های بالا وجود دارند هیچ کاری در دولت یازدهم برای آنها ایجاد نشد. متأسفانه بسیاری از تحصیل کرده‌ها هم اکنون در شغل‌های خدماتی مشغول به فعالیت هستند و این نشان می‌دهد کلید آقای روحانی قفل مشکلات این گروه از جامعه را نیز باز نکرد.

* ناکارآمدها در این دولت مدیر شدند

رضوانی در ادامه صحبت‌های خود به مدیران ناتوان و انتصاب آنها در پست‌های کلیدی در دولت روحانی اشاره کرد و گفت: انتصاب این افراد باعث عقب گرد کشور شده است؛ کافیست نگاهی به مدیران دولت در نظام بانکی بیاندازید هیچ کدام صلاحیت کافی برای بانکداری را ندارند و همین موضوع منجر به بحران برای نظام بانکی شده است.

وی می‌گوید: با وجود اینکه در دولت قبل جزو منتقدین اصلی دولت بودم ولی اذعان می‌کنم در آن دولت مدیرانی که در نظام بانکی فعالیت می‌کردند اکثرا جزو بهترین‌ها بودند. ولی با صراحت می‌گویم دولت روحانی دولت نالایق‌هاست.

* قفل بی عدالتی باز نشد که هیچ بدتر هم شد

رجبی که با تحصیلات کارشناسی ارشد در سیستم دولتی مشغول به کار است بی عدالتی را مهمترین بارزه دولت یازدهم برشمرد و گفت: کلید روحانی نتوانست قفل بی عدالتی را باز کند و عدالت را در جامعه گسترش دهد.

وی می‌گوید: موضوع حقوق‌های نجومی نشان داد که دولت یازدهم و رئیس جمهور محترم اهمیتی به حقوق اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه نمی‌دهند و فقط به فکر ثروتمندان و پردرآمدها هستند.

رجبی گفت: از آقای روحانی سوال می‌کنم کسی که حقوق 60 میلیونی را برای مسئولان تعیین کرده لطفا به ما بگوید چگونه با یک میلیون تومان زندگی کنیم؟ جناب آقای رئیس جمهور نحوه زندگی با یک میلیون تومان را به ما عوام (بی سوادها) توضیح دهد.

* خیلی از قفل ها بسته ماند/ روحانی کدام قفل ها را باز کرد؟

آقای صدقی که فردی میان سال است در پاسخ به سوال ما مبنی براینکه کلید دولت آقای روحانی کدام قفل‌ها را باز نکرد، با جدیت گفت: بهتر است بگویید کدام قفل‌ها را باز کرد؟ خیلی از قفل‌ها کماکان بسته مانده است.

وی اضافه کرد: آقای روحانی و دولتی که روی کار آورد فقط به برجام تکیه کردند. آن هم در حالی که برجام هیچ قفلی را باز نکرد.  برجام غیر از فریب مردم راهی پیش نبرد؛ مردم همیشه منتظر بودند بعد از برجام مشکلات حل شود ولی گذشت چند ماه نشان داد که هیچ مشکلی حل نشد بلکه برتعداد مشکلات مردم نیز افزوده شد. 

* کلید و قفل و کلید ساز ترفند دولت تدبیر برای کسب رأی بود

صدقی با بیان اینکه مسئولان دولتی فکر می‌کردند با برجام تمام قفل‌ها را باز می‌کنند، گفت: کلید و قفل و کلید ساز شعاری بیش نبود و آقای روحانی فقط می‌خواست با این ترفند رأی مردم را جلب کند.

خانم عزیزی با تحصیلات لیسانس و 32 سال سن در بخش خصوصی مشغول فعالیت بوده و معتقد است دولت فقط در شعار و سخنرانی از کاهش تورم سخن می‌گوید ولی در عمل نه تنها مردم کاهش تورم را حس نمی‌کنند بلکه از گرانی و رکود شدید گله دارند.

* دولت نه قفل بیکاری را باز کرد نه گرانی

وی می‌گوید: در این دولت نه شغلی ایجاد شد و نه مشکل گرانی حل شد و نه کسب و کار مردم رونق گرفت؛ فقط دولتمردان شعار دادند و می‌دهند که تورم را کم کردیم. ما در پاسخ می‌گوییم تورم بالا را برگردانید ولی اجازه دهید کسب و کار رونق بگیرد.

آقای رضایی که در بازار آزاد کار می‌کند از بسته ماندن قفل‌های اقتصادی گله دارد و می‌گوید: دولت به ویژه آقای روحانی مدعی بودند که می‌توانند مشکلات اقتصادی را 100 روزه حل کنند هرچند این روزها زیر حرفشان زدند ولی در چهار سال گذشته به صراحت دیدیم که هیچ قفلی از مشکلات اقتصادی باز نشد.

وی البته معتقد است دولت در مسائل سیاست خارجی و بهداشت کمی بهتر عمل کرده ولی کماکان اصرار دارد روحانی در زمینه اقتصاد نمره مردودی را گرفته است.

* هیچ قفلی باز نشد/ خیلی از قفل ها در دولت ایجاد شد

خانم سوری دانشجوی دانشگاه آزاد نیز مانند سایر مردمی که در این گزارش پای صحبت‌هایشان نشستیم معتقد است دولت در زمینه اقتصادی هیچ قفلی را باز نکرد و برعکس بسیاری از قفل‌ها را ایجاد کرد.

وی از عملکرد دولت در زمینه علمی کشور ناراضی است و می‌گوید: طبق رتبه بندی‌های انجام شده در پایگاه‌های جهانی حرکت علمی کشور سرعت مطلوبی را ندارد و نسبت به قبل از رشد آن کاسته شده است.

این دانشجو سیاسی کاری های دستگاه‌های مرتبط را در عقب ماندن رشد علمی کشور دخیل می‌داند و می‌گوید: در چند ماه اول دولت چندین بار وزیر علوم تغییر کرد و این نشان می‌دهد که وزارت علوم در این دولت کماکان دچار حاشیه‌های اساسی بوده است.

* آقای روحانی عملکرد معیشتی اش را از مردم سوال کند

آقای محمودی که در بازار آزاد کاسبی می‌کند از سختی معیشت مردم می‌گوید و  ادامه می‌دهد: قرار بود آقای روحانی مشکلات معیشتی را حل کند به خوبی به خاطر دارم که وی در زمان تبلیغات از بهبود معیشت سخن می‌گفت ولی کافی است پای دردودل مردم بنشیند و درک کند که مردم چه سختی‌هایی را در این چهار سال کشیدند.

وی افزود: دولت به خاطر برجام خیلی به معیشت مردم توجه نکرد و همه چیز را به موضوعات خارجی گره زد درحالی که بهتر بود مثل قبل با خارج تعاملی نداشتیم ولی حداقل چرخ زندگی ما می‌چرخید.

* قفل مسکن هم بسته ماند/ مسکن مهر بایگانی شد

آقای حسنی که شاغل بخش دولتی است، از ما این سوال را می‌پرسد که دقیقا کلید روحانی کدام قفل‌ها را باز کرده است و مگر قفلی هست که باز کرده باشد؟ او خطاب به رئیس جمهور می‌گوید نه تنها از مشکلات کم نشد بلکه بر بیکاری جوانان افزوده شد و مشکل مسکن نیز بدتر از سالهای قبل شد.

وی با اشاره به نگاه دولتمردان کابینه دولت یازدهم به بخش مسکن به ویژه مسکن مهر می گوید: دولت قبل اگر هیچ چیزی نداشت حداقل به مسکن مهر توجه داشت ولی این دولت از ابتدا تا کنون فقط درمورد مسکن مهر دعوا داشته و هیچ کاری نکرده است.

* قفل گرانی باز نشد/ تولیدکنندگان: مجبوریم گران کنیم چون هزینه تولید بالاست

وی اضافه می‌کند: قرار بود کاهش قیمت در انواع کالاها اتفاق بیفتد ولی نه تنها ارزانی در کشور مشاهده نشد بلکه هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلف بخصوص در سبد کالایی مردم هستیم.

حسنی گفت: وقتی مردم اعتراض می‌کنند که چرا کالاها گران است تولیدکنندگان می‌گویند هزینه تولید بالا رفته و مجبور هستیم کالا را گران کنیم.

* حال بازاری ها خوب نیست/ تعطیلی واحدهای تولیدی

رشیدی که در بازار فعالیت می‌کند و سالها واحد تولیدی داشته است، می‌گوید: کلید تدبیر نه تنها قفل تولید را باز نکرد بلکه باعث فلج شدن تولید شد. هم اکنون کسب و کار اصلا خوب نیست و بیشتر کسبه ترجیح می‌دهند که مغازه‌های خود را تعطیل کنند به جای اینکه هر ماه هزینه‌های سنگین بیمه و مالیات و غیره را بپردازند.

وی گفت: قرار بود دولت رکود را از بازار ریشه کن کند ولی همچنان رکود هست؛ بهتر که نشده بدتر هم شده است. واحدهای تولیدی کوچک نمی‌توانند در این شرایط فعالیت کنند چرا که آقای روحانی فقط قفل مرزهای کشور را به روی رقبای خارجی باز کرد تا با ورود محصولات ارزان قیمت خارجی تولید داخلی زمین گیر شود.

آقای علوی که با کارگری روزگار را سپری می‌کند از سختی امرار معاش گله دارد و می‌گوید هر روز افزایش قیمت در بازار داغ دلمان را تازه می‌کند. قیمت‌ها اصلا ثبات ندارد و گران شدن روزانه آنها کار را برای قشر ضعیف جامعه سخت می‌کند.

وی از نخواندن کفه دخل و خرج کارگران در سالهای اخیر گله دارد و می‌گوید حقوقمان کفاف تأمین مایحتاج اولیه زندگی را نمی‌دهد. به همه اینها بالا بودن اجاره مسکن و غیره را هم اضافه کنید.

خانم اکبری که کارشناسی ارشد اقتصاد را دارد از نچرخیدن کلید تدبیر در قفل بازار سهام گله دارد و می‌گوید وضعیت همه شاخص‌ها قرمز شد. بازار بورس مدام روند سقوط و نزول را پیش گرفته است.

وی می‌گوید سهام هیچ شرکتی حال و روز خوبی ندارد و این نشان می‌دهد که کلید تدبیر در قفل بازار سرمایه نچرخیده است چرا که خیلی وضعیت در این بخش خراب است و سهامداران اصلا حال و روز خوبی ندارند.

وی به تغییر رئیس سازمان بورس هم اشاره کرد و گفت: تغییرات هم نتوانست گره مشکلات بورسی را حل کند. این درحالی است که سرمایه‌های خرد باید جذب بورس شوند ولی ریسک بالای بورس ایران موجب هدررفت سرمایه های مردم شده است.

این سهامدار بورس می‌گوید: اگر چند میلیون سرمایه به بورس وارد شود نصف آن هم به زور خارج می‌شود؛ این وضعیت فقط موجب بدترشدن انگیزه‌های مردم و نگاه آنها به بازار سرمایه می‌شود.

یکی دیگر از سهامداران بورسی در ادامه صحبت‌های این شهروند به خبرنگار ما از بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در کشور می‌گوید واضافه می‌کند: هر چند وقت یک بار بازار ارز بهم می‌ریزد یا قیمت سکه بالا و پایین می‌رود این درحالی است که روحانی گفته بود مانع نوسانات شدید ارزی می‌شود.

وی با تأکید براینکه امنیت سرمایه گذاری در دولت روحانی به شدت ضعیف شده است، گفت: در این شرایط چاره‌ای جز سرمایه گذاری در بانک‌ها نداریم هرجا سرمایه گذاری کنیم با شکست مواجه می‌شویم. در ایران هرجایی غیر از بانک پرریسک است.

وی با بیان اینکه همه مردم جامعه نمی‌تواند ریسک‌های بالا را برای سرمایه گذاری قبول کنند، گفت: البته در نظام بانکی هم می‌خواهند سودها را کم کنند که با این وجود مردم دیگر در بانک‌ها هم نمی‌توانند سرمایه گذاری کنند. بنابراین دولت تدبیر قفل سرمایه گذاری و کنترل بازارها را کماکان باز نکرده به دولت بعدی منتقل خواهد کرد.

* کم فروشی در دولت زیاد شد/ قفل کیفیت خودروهای داخلی بسته ماند

آقای رحمانی فرد دیگری است که پای دردودلش نشستیم. وی از ضعف کیفیت کالاهای داخلی و عدم حمایت و نظارت دولت در این بخش به شدت ناراضی است و می‌گوید اجناس به جای اینکه با کیفیت بهتر عرضه شوند با کیفیت ضعیف و کمیت بدتر به مردم تحویل داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این دولت کم فروشی به خاطر مشکلات حاکم بر تولید تشدید شده است، گفت: مثلا در خودروسازی نه تنها وضعیت بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است. قرار بود به تولید کمک شود ولی کسی به کیفیت این کالاها اهمیتی نداد. عملاً دولت هیچ سرمایه گذاری و نظارتی در این بخش نداشته است.

وی با تأکید براینکه هیچ انسجامی برای تولید داخلی وجود ندارد گفت: هر فردی وارد تولید داخلی شود به احتمال قوی شکست می‌خورد و این یعنی دولت هیچ برنامه ریزی قوی برای حمایت از تولید نداشته است.

* مشکلات جوانان پابرجاست/ دولت چه کار کرد؟

خانم جمشیدی جوان تحصیل کرده‌ای است که از نچرخیدن کلید تدبیر در قفل مشکلات جوانان  برایمان می‌گوید؛ وی معتقد است که دولت کاری برای جوانان انجام نداده است و می‌گوید: در این دولت آنقدر برای کسب درآمد بیشتر به منظور گذراندن زندگی مجبوریم به این سو و آن سو برویم که زمان کم می‌آوریم و یادمان می‌رود که باید زندگی کنیم، تفریح داشته باشیم و به خانواده برسیم.

وی اضافه می‌کند: این دولت مثل راننده‌های تاکسی که همه مسافران را وجه نقد می‌بیند، مردم را برگه‌های رأی دید و بعد از اینکه نظر ما را به سمت خود جلب کرد دیگر سراغی از ما نگرفت و این یعنی وی توجهی به مردم متوسط جامعه ندارد.

آنچه در این گزارش خواندید عیناً نظرات مردم بود به این سؤال که "کلید تدبیر کدام قفل ها را باز نکرد؟"و پاسخی که بخش زیادی از مردم به این سوال دادند این بود که بپرسید کدام قفل‌ها را باز کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس